Enkelt larm med akustisk varning innan siren.

Moderator: Telldus

Post Reply
Paxman
Posts: 67
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Enkelt larm med akustisk varning innan siren.

Post by Paxman »

Hej!

I den här tråden läste jag mig till att jag tänker ganska rätt gällande programmering av det jag vill åstadkomma.

Jag vill konstruera ett ganska enkelt larm som triggas av PIR-sensorer. När någon av dessa triggas ska en akustisk varning pipa i lagom antal sekunder. Om larmet inte avaktiveras under denna period ska sirener dra igång och ljuda i kanske fem minuter innan systemet går tillbaka i bevakningsläge.

Min tanke är att hushållets medlemmar ska ha varsin Nexa nyckelringsfjärr (eller annat bättre alternativ, kom gärna med förslag) som ska kunna sätta larmet i "disarm" och även stänga av ev. triggat larm.

Jag skulle behöva tips om vad jag skulle kunna använda som varningssignal för att "nu har du klivit in i ett larmat område, och stänger du inte av larmet så kommer du få ont i öronen pga sirenen". Gärna ett lagom ilsket pipande, som är avskräckande men utan att spräcka några trumhinnor.

Tips om bra och prisvärda sirener tas också tacksamt emot. Jag tänker att Z-wave är bäst när det gäller dessa.

Mvh
Fred
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Enkelt larm med akustisk varning innan siren.

Post by etompau »

Kan du inte bara ta en enkel Nexa dörrklocka som förlarmssignal? Välj på 4 olika signaltyper.
Paxman
Posts: 67
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Enkelt larm med akustisk varning innan siren.

Post by Paxman »

Det skulle ju funka förstås...jag har dock aldrig hört hur de låter, men jag har svårt att tänka mig att någon av de fyra signalerna är "lagom ilsket pipande". :D Jag vill ju att eventuella mindre hedervärda besökare ska förstå att här kommer det larma snart, och därför vända och fly samma väg de tagit sig in.
Post Reply