Kan inte para ihop vägguttag med Tellstick Duo (433 MHz)

Moderator: Telldus

Post Reply
jomag
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Kan inte para ihop vägguttag med Tellstick Duo (433 MHz)

Post by jomag »

Kortversionen: jag har en Tellstick Duo, en temperaturgivare och två vägguttag, alla 433 MHz och från Telldus. Temperaturavläsning fungerar bra, men jag lyckas inte para ihop vägguttag med Tellstick.

Jag skaffade en Tellstick Duo som jag tänkt koppla upp mot min Debian-server för temperaturregistrering och styrning av ett fåtal lampor. Efter en del krångel fick jag till slut igång temperaturavläsning med hjälp av telldus-core (tdtool och telldusd). Jag kopplade även upp ett vägguttag, typ detta: http://telldus.com/produkt/runt-fjarrst ... ag-433mhz/. Jag höll in knappen på dess sida och körde därefter "tdtool --learn 2", och det fungerade galant. Därefter fungerade det också att tända/släcka med "tdtool --on" och "tdtool --off".

Efter det satte jag igång med en uppdatering av Debian från Jessie till Stretch. När det var genomfört så kompilerade jag om telldus-core från scratch och installerade på nytt. Tyvärr skrev den över min tidigare tellstick.conf, men jag tror jag lyckats återställa den. Därefter fungerade temperaturavläsning som tidigare, men nu kan jag inte länge para ihop min Tellstick med vägguttaget. Efter att ha förskt para ihop dem i någon timme och gjort diverse ändringar fram och tillbaka i konfigurationsfilen så kopplade jag upp den mot min Macbook Pro istället, och använde det grafiska gränssnittet från Telldus. Men tyvärr samma resultat: temperaturavläsningar fungerar, men det går inte att para ihop den med vägguttaget.

När jag klickar på "learn" så lyser Tellsticken röd, vilket den ska göra när den sänder om jag uppfattat det rätt.

Det är bara en dryg meter mellan Tellsticken och uttaget, så avståndet är knappast ett problem.

Några ideer?
Weeman90
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Kan inte para ihop vägguttag med Tellstick Duo (433 MHz)

Post by Weeman90 »

Jag kunde inte heller scanna av vissa enheter (kör strech och core 2.1.2)
raspberryn scannade inte de enheter som sände en 8 siffrig kod men den hittade tidigare 6 siffriga,
det jag gjorde för att lösa problemet var och köra TDcenter på windows och scanna av den där och skriva in koden jag fick up där i min config fil på RPI.
Automat
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Kan inte para ihop vägguttag med Tellstick Duo (433 MHz)

Post by Automat »

Jag har samma problem med de runda Telldus-uttagen, modell 312538. Det går inte att para (learn) med Tellstick Duo, varken i senaste Windows/Tellduscenter eller via Rpi/Telldus-core 2.1.2. Duo-firmware 12.
Det funkar att para med fjärr och sedan konfigurera manuellt som Weeman90 säger, men då behövs förstås en fjärrkontroll som har fria koder.

Kommer Tellstick Duo att kunna paras med dessa uttag utan fjärrkontroll?
mr2web
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Kan inte para ihop vägguttag med Tellstick Duo (433 MHz)

Post by mr2web »

Hej,
Jag har med haft dessa parningsproblem med Telldus uttag modell 312538 och Tellstick DUO. Problematiken har varit som ni andra skriver att Telldus Center eller vid manuell tilläggning av uttag i tellstick.conf inte parningen biter. Det verkar som att dessa uttag är känsliga på val av huskod. Jag fick i Telldus Center slumpa fram nya huskoder gång på gång tills jag hittade någon som fungerade. Tog lite tid och var lite bökigt, med resultatet tillfredställande i slutänden.
Jag har inte letat mönstret i kodval så min rekomendation till er som har samma problem är att prova slumpade huskoder tills en tar.

För er som inte har Telldus Center och bara kör genom manuell editering av tellstick.conf så fungerar följande device conf excempel:

Code: Select all

device {
  id = 1
  name = "Telldus switch model 312538"
  controller = 0
  protocol = "arctech"
  model = "selflearning-switch:proove"
  parameters {
    # devices = ""
    house = "60553146"
    unit = "1"
    code = "0000000000"
    system = "1"
    # units = ""
    fade = "false"
  }
}
Hoppas denna info kan vara till någons nytta. :-)
Post Reply