Larm med geofence

Moderator: Telldus

Post Reply
Spex Dallas
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Larm med geofence

Post by Spex Dallas »

Hejsan, jag har precis handlat en LMST-606 för att testa lite larmmöjligheter via Mitt Hem.
Jag har konfat den till att pusha ett meddelande så fort den aktiveras, men nu vill jag göra den inaktiv när familjen är hemma och för det tänkte jag använda Mitt Hems geofence.
Har någon nån bra idé på hur jag sätter upp reglerna så magneten är inaktiv medans vi är hemma och aktiv när alla har lämnat boet?
Jag har trixat lite men får inte till det tyvärr..

Använder mig enbart av Tellstick net samt Telldus Live för detta.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Larm med geofence

Post by etompau »

Det borde gå att knåpa ihop med tredjepartstjänsten IFTTT.
Du får börja med att registrerar dig hos IFTTT och knyta ditt Telldus Live-konto till deras tjänster.
Sedan kan du välja från en lång lista med olika tjänster, där geofence baserat på GPS är en sådan. Även styrning är möjligt när mobilen kopplar upp med ett specifikt trådlöst nät.

Detta kan då ligga till grund för att aktivera/deaktivera din magnetkontakt. Styrningen får ske via en händelse där du inför villkor som som styrs av IFTTT/Geofence som blockerar aktivering av din magnetkontakt.
Det som komplicera din fråga är att du tydligen har flera mobiler, som då alla måste vara utanför huset för att aktivering av kontakten ska ske. Möjligtvis går det att lösa genom att införa fler villkor och användandet av OCH-funktion (kräver pro-abonemang.).

IFTTT-tjänsten fungerar för övrigt bra, har använt den för tändning av belysning när mobilen kopplar upp mot mitt trådlösa nät, samt släckning av utvalda lampor när mobilen (Android) ansluts till laddare.
Post Reply