Förnya parning?

Moderator: Telldus

Post Reply
telldusamateur
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Förnya parning?

Post by telldusamateur »

Hej,

blir parningen av devices sämre med tiden? Tror mig ha hört det, och tycker att signalmottagningen blivit sämre, kanske beror det på tid? Och jag borde då isf para om ?

Tack!
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Förnya parning?

Post by etompau »

Vad är det för mottagare du avser - 433 MHz eller Z-wave?
Att registreringen i mottagarna skulle bli sämre med tiden är inget som jag har hört talas om. Antingen fungerar det eller så fungerar det inte.
Problem med räckvidd är en annan femma.
telldusamateur
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Förnya parning?

Post by telldusamateur »

ok! Menar 433 MHz.

Kan ju vara placeringen av antennen som rubbats eller ngt annat, men funderade också på parningen.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Förnya parning?

Post by etompau »

Det är aldrig fel att fundera över vad som kan vara fel ...
I de självlärande mottagarna så skrivs huskoden in i ett permanent minne i mottagaren vid upplärning/parning. Det ligger sedan kvar till det raderas. Att huskoden skulle
försvinna från minnet är som sagt inget som jag har hört talas om/upplevt.

Om du har avstånd mellan din Tellstick och mottagare som börjar dra i väg, kanske 10-20 meter då kan räckviddsproblem visa sig om förhållandena är ogynnsamma.
Mottagarens position i vägguttaget kan ibland påverka mottagningen negativt, testa med vrida mottagaren 180 grader.
Även Tellstick:ens antennposition kan påverka, ibland funkar det bättre om antennen vinklas till ett horisontellt läge. En extern antenn kan också hjälpa till. Finns billiga på ex. Ebay.
Post Reply