Kalibrering av sensorer termo/hygro

Moderator: Telldus

Post Reply
Mason
Posts: 25
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norrtälje, Stockholm

Kalibrering av sensorer termo/hygro

Post by Mason »

Hej!
Jag har ett antal termo/hygrosensorer, en del Telldus, artnr: 50433 hos Kjell och en del ifrån Clas O artnr: 36-1797.
Är det någon här på forumet som plockat isär en sådan för att se om det finns någon kalibreringspot?
Alla sensorer visar olika värden när dom ligger tillsammans, inte mycket som skiljer kanske, som mest 1,5 grad.....men skulle vilja kunna justera lite.. :)
/Mason
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Kalibrering av sensorer termo/hygro

Post by etompau »

Har aldrig sett att där finns möjlighet till kalibrering i dessa givare. De är konstruerade med fokus på lågt pris och då går sådana möjligheter bort.
Det brukar bara vara ett PTC/NTC-motstånd som används som givare. Kanske går det att fibbla runt med något motstånd i serie eller parallellt över givaren. Lär krävas mycket tålamod och tid för
att uppnå ett bra resultat.

Använd givare av typ DS18B20, då får du en bra noggrannhet (-+0,5gr).
Mason
Posts: 25
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norrtälje, Stockholm

Re: Kalibrering av sensorer termo/hygro

Post by Mason »

Imponerande snabba svar och synpunkter ifrån Dig, etompau som vanligt :D
Nä, det är nog ingen högre exakthet i dessa sensorer..... Funderade ett tag på om man skulle föreslå nå´n sorts offset justering i webgränssnittet där man skulle kunna justera temperaturen i steg om 0,1 grader och liknande i procentsteg för fuktigheten.......
Det framräknade värdet skulle då vara det som presenterades och togs hänsyn till när man ville trigga en händelse.......
Nu har jag en Tellstick Net v2 och där sker ju vad jag förstår styrningen lokalt så det kanske krånglar till det hela...
Kanske bättre att lägga krut på bättre sensorer.....
Men tack för sypunkterna! :-)
/Mason
Post Reply