Bluetooth närvaro-sensor

Moderator: Telldus

Post Reply
mysman
Posts: 20
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Bluetooth närvaro-sensor

Post by mysman »

På önskelistan står en Bluetooth sensor som känner av registrerade mobiltelefoner ungefär som RFID men mycket större räckvidd. :wink:

Finns det nåt sådant alls?

Jag vill kunna styra på närvaro, om någon i familjen är hemma liksom.
tingo
Posts: 31
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Oslo, Norway

Re: Bluetooth närvaro-sensor

Post by tingo »

Er det ikke enklere å bruke trådløst nett (WLAN)? Hvis telefonen er på trådløsenettet så er personen hjemme?
Torfinn
mysman
Posts: 20
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bluetooth närvaro-sensor

Post by mysman »

Visst, men jag vill ju att denna enhet skall kunna kommunicera med en Telldus controller. Låter lite mer komplicerat om någon form av telldus sensor skall vara kopplad till WLAN:et och läsa av enheterna där...

En standalone bluetooth sensor som skickar bekräftelse på närvaro till Telldusen som kan trigga händelser på detta.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Bluetooth närvaro-sensor

Post by etompau »

Med tjänsten IFTTT kan du får styrning att aktiveras när en mobil kommer inom en viss position (GPS), när en mobil ansluter till ett specifikt trådlöst nät eller när laddkabeln kopplas in.
Utöver styrning av enheter i Telldus, kan den samtidigt automatiskt statusuppdatera i Facebook, och skicka ett twittermedelande. :roll:

Det enda som behövs är att du registrerar dig på IFTTT samt installera IFTT-appen i din mobil(er).
mysman
Posts: 20
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bluetooth närvaro-sensor

Post by mysman »

Ah OK, låter som detta skulle kunna vara nåt. Får titta vidare på IFTTT då.

Tack.
mysman
Posts: 20
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bluetooth närvaro-sensor

Post by mysman »

Well.

Inte helt intuitivt att sätta upp ett konto på IFTTT och sedan koppla det till Telldus-konto då.
Sedan denna flora av triggers och events som finns men skapade sedan tillslut en egen.

För att kunna styra på t.ex skymning var jag tvungen att först sätta upp en fiktiv 433 Mhz enhet för IFTTT som sedan triggar en annan med villkor "solen är nere".

Med ett on-line beroende hos IFTTT och fördröjningar (upp till 1h) samt att man måste tillåta IFTTT appen får tillgång till varenda skrymsle i telefonen, så skulle jag ändå föredra en standalone lösning med t.ex Bluetooth-sensor som trigger direkt till Telldusen.

Till detta, det lilla faktum att jag inte fått det att fungera.

EDIT: Jo, det fungerar faktiskt.
kenjon
Posts: 43
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Karlskoga, SE

Re: Bluetooth närvaro-sensor

Post by kenjon »

När den ansluter till ett visst WIFI, hur hittar jag den triggern?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Bluetooth närvaro-sensor

Post by etompau »

kenjon wrote:När den ansluter till ett visst WIFI, hur hittar jag den triggern?
Ja det är inte helt enkelt att navigerar runt på IFTTT-sida. En jädra massa olika tjänster och funktioner.
Min beskrivning utgår från Android. Är osäker på om det fungerar med ios.
Om du väljer "New applet" sedan klickar på "+ this", sedan söker på android-->välj android device-->där hittar du "Connects to a specific WiFi network"
Ange namn för för nätverket.
Sedan trycker du på "+that"-->söker efter "Telldus"-->nu kan du välja vilken enhet du vill styra när mobilen ansluter till det trådlösa nätverket.
Post Reply