Få notis om öppen garageport vid "enhetsevent". Telldus Live

Moderator: Telldus

Post Reply
Paxman
Posts: 67
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Få notis om öppen garageport vid "enhetsevent". Telldus Live

Post by Paxman »

Hej!

Fullständig nybörjare på Telldus Live, så ursäkta noob-nivån på mina frågor. Med ett sånt här system finns det ju så otroligt mycket möjligheter, så fantasin kanske skenar iväg ibland.

Det jag fantiserar om nu är att få till en lösning problemet med att garageporten står öppen hela natten utan att vi är medvetna om det (vilket har hänt några gånger :shock: ).

Jag håller på att konstruera några vardagsevent, så som att huset ställs in på ett visst sätt när frugan går och lägger sig, och ett sätt när det är dags för mig att nanna kudden. Och då kommer vi till min fråga: i mitt nattevent skulle skulle jag vilja ha det så att alla lampor släcks men också att jag får en indikation ifall garageporten är öppen. Det skulle kunna vara en pushnotis till mobilen, men det enklaste skulle vara ifall Telldusappen visar notisen direkt när jag väljer "Fred natt" bland enheterna i Dashboard.

Någon som har en idé på hur detta skulle kunna lösas på ett bra sätt?

Mvh
/Fred
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Få notis om öppen garageport vid "enhetsevent". Telldus

Post by etompau »

Det ska gå att få ihop. Skapa en händelse som triggas av din "godnattsignal", som villkor sätter du att magnetkontakten ska vara i öppet läge (till), som åtgärd en pushnotis alt. aktivering av en fiktiv enhet, som då indikerar portstatus på din dashboard.
Vill du tidsövervaka porten och få larm vi lång öppettid, så går det, men kräver att du uppgradera till ett pro-abonemang.
Paxman
Posts: 67
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Få notis om öppen garageport vid "enhetsevent". Telldus

Post by Paxman »

Tack för svaret etompau!

Jag kan ju lägga magnetkontakten som enhet i dashboard så ser jag ju status på den. Det skulle dock kännas bättre ifall systemet kunde flagga för villkoret "Garageport öppen" när jag väljer "gondattsignalen". Det händer ju att man är rejält "trött" :wink: när man ska sussa och då kan det vara lätt att missa att kolla statusen på porten. Notis för lång öppentid är inte så nödvändigt, det är ofta porten står öppen länge när vi är hemma så det skulle bara skapa onödiga notiser.

Det här med fiktiv enhet har jag läst om, men inte riktigt förstått. Hur skapar man dem, och i vilka fall använder man dem?
Post Reply