Bygga mottagre?

Moderator: Telldus

supermangesthlm
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Bygga mottagre?

Post by supermangesthlm »

Hej mina nyfunna vänner!

eftersom vi aldrig vet när "beta gizmon" kommer... så att jag kan börja... så tänkte jag sätta fart själv... med denhär:
http://wiki.nethome.nu/doku.php/analyzer/start

Jag har tänkt modifiera dethär:
Image

Såhär ser det ut innuti plantronicsen:
Image

Har tänkt att följa dessa steg grovt:
http://wiki.nethome.nu/doku.php/modupm

men gissar att jag kan klippa sladdarna till mottagaren och driva allt med ström från USB:n i plantronicsen (hoppas även kunna bygga in allt i plantronicsens hölje).

Frågor:
  • Har ni någon smart idé på hur man kan ta reda på vilken av portarna som är mic-ingången? (antar att man kan mäta från micen själv med en multimeter - men det sitter en digital mute-knapp på sladden)
    Det var 16 år sedan jag var händig med lödkolv. (boosta mig)
    Nått annat jag bör tänka på?
    Någn som kör nethomeserver?
naslund
Posts: 97
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Täby

Post by naslund »

Välkommen :)

Du har en bra start där, men jag skulle se upp lite med ditt "ljudkort". Du har ingen kontroll om det följer standard nivåer för micken. Det skulle kunna vara anpassat för just den där micken.

hosta upp 150:- på detta
http://www.kjell.com/?item=31624
så har du mycket enklare felsökning framför dig :)
mickelin
Posts: 107
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by mickelin »

Jag har byggt en UPM-mottagare enligt anvisningen på NetHomeServer och det var lätt som en plätt och funkar utmärkt. Räckvidden är dock inget vidare, trots att jag satte på en extern antenn. Föreslår att du också kollar in Krambriws mottagare som byggs med enkel en 433MHz modul och ett sådant USB-ljudkort som Näslund länkade till. Kolla här:

http://www.eventghost.org/forum/viewtop ... 0&start=75
supermangesthlm
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by supermangesthlm »

Vilken rackvidd far du ut med din?

Har tankt plocka loss mottagar "kortet" fran den vita displayen..

Kommer det bli battre med 5v (gissar att det ar detvi usb porten)?
naslund
Posts: 97
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Täby

Post by naslund »

Jag har inte några problem med räckvidden på min, klarar hela huset och en bit ut på tomten.

Jag plockar dock in en tempsensor från gäststugan där jag har moddat den inbyggda antennen genom att kapa en kopparbana i kortet och lött på en någorlunda avstämd tråd som antenn i stället.

/D
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by krambriw »

Min erfarenhet:

Med en modifierad pyramid eller liknande så hade jag betydligt sämre täckning än med tex RFXCOM eller de "hemmabyggen" som jag lödde ihop med mottagar-moduler från AUREL men man får inte glömma bort att antennen har en oerhört stor betydelse. Om man använder en extern antenn med ett bra jordplan förbättras mottagningen avsevärt jämfört med antenner etsade som kretskortsbanor

Vad gäller tempsensorerna (som hette UPM då jag skaffade dom men numera ESIC) så kan man förbättra dessa genom att på något sätt förändra antennen (såsom naslund gjort). Det är väl ett känt fatum att dom inte når så värst långt i standardutförande

I mitt fall, med mitt AUREL hemmabygge, fångar jag in signaler från mina på ett så stort avstånd som vida överstiger vad den ordinarie väderstationen klarar av. Jag får även in signaler från ett flertal grannar i området som har Oregon regn/vindtemp givare (då via RFXCOM mottagaren)

Men som sagt, antennens betydelse kan inte nog betonas. Jag själv gillar och använder dom där mini magnetfots-antennerna som finns på Kjell & Co.

Jag blev oerhört nöjd när jag såg att Telldus nya produkt är försedd med sma-kontakt vilket innebär att man kan ansluta alternativ extern antenn (om så skulle behövas)

mvh
supermangesthlm
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by supermangesthlm »

Vänner,

Säg det nu: vad var det vi sa!!?

Precis som ni förutspått har jag stött på räckviddsproblem.

Jag byggde enligt instruktionen från NHS. Det blev såhär:
Image
(mkt stolt över att det alls går att ta emot signaler...)

Ett litet problem bara: Har en total räckvidd på ett par meter... ganska kort också.

Redan innan bygget av ovan skaffade jag föreslagna delar hos kjelle:
Image

Uppenbarligen skall jag gå efter krambriw:s ritning (jag menar du är ju här för böveln och är en av mina nyfunna vänner).
http://www.eventghost.org/forum/viewtop ... 0&start=75

Vad justerar jag med "r1" trimpot? (vilka lägen skall man ställa in i början - kan det vara "farligt" att gå för lågt?)
Diameter på tråden i spole L1?
Stämmer den krets (aur*el) som är på ritningen med det jag köpt från kjelle?

Skulle jag kunna förbättra min antenn i ovan? I så fall, hur?
(har sett någon kopparmodell i något fönster som är på tok för stor för min frus godkännande)

//Tack och gonatt!
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by krambriw »

Hej, bra att du lyckades även om räckvidden inte blev så bra. Du har i alla fall en bra grund att utgå ifrån för nästa steg
Vad justerar jag med "r1" trimpot? (vilka lägen skall man ställa in i början - kan det vara "farligt" att gå för lågt?)
Ställ den i mittläget. Här justerar man nivån på signalen till ljudkortet. Jag tyckte det var ganska okritiskt men det är alltid bra att ha en bra signal in till ljudkortet för att undvika att störningar förstör signalen. I inställningarna i Windows skall mikrofonen vara inställd på 100% och AGC off
Logga lite "Raw" värden i analysatorn så kan du studera signalerna och deras kvalitet
Diameter på tråden i spole L1?
Tråden jag använde var en vanlig tunn isolerad enkelledare 0,5 mm från en EKKX telefonledning 8 varv, 3mm diameter på spolen
http://www.aurelwireless.com/downloads/ ... -notes.pdf
Stämmer den krets (aur*el) som är på ritningen med det jag köpt från kjelle?
Den är inte pin-kompatibel men den går garanterat att använda på liknande sätt. Ett antal saker att tänka på:
- jag tror du måste ansluta +5V (pin 4,5) respektive 0V (pin 1,6,7) till samtliga pinnar där detta föreskrivs för att den skall fungera korrekt
- kommer inte ihåg om du skall ta signalen till ljudkortet från pin 2 eller 3 men tror att det är pin 3 (linear)
Skulle jag kunna förbättra min antenn i ovan? I så fall, hur?
När det gäller antenner så använder jag själv lite olika men den som jag gillar bäst och som ger mycket bra signal är den här

http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,579500000

Sen är det en smaksak hur man ansluter. Jag ville behålla BNC kontakterna och fick meka lite extra (hittade en tunn koax kabel som hörde till min gamla kasserade videokamera och som jag klippte av en bit ifrån) och satte in en bnc hona i lådan

Det går naturligtvis bra att också klippa av och löda in antennkabeln direkt. Innan du gör detta, testa först med en vanlig tunn tråd (34,5 cm), det kanske är tillräckligt

När det gäller modifiering av din nuvarande lösning handlar det om att du på något sätt skall kapa bort den integrerade antennen och ersätta denna med en tråd (kanske skall vara 17,25 cm alternativt 34,5 cm, testa vad som blir bäst)

mvh

EDIT: När det gäller din "Plantronics lösning" så skulle jag nog också testa att koppla signalen från mottagarmodulen direkt till mic ingången på ljudkortet eftersom du strömförsörjer allt från 5V via usb kontakten. Filtret som sitter där och som NHS rekommenderar dämpar kanske också signalnivån för mycket. Kvar efter filtret blir bara max 1/6
supermangesthlm
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by supermangesthlm »

EDIT: När det gäller din "Plantronics lösning" så skulle jag nog också testa att koppla signalen från mottagarmodulen direkt till mic ingången på ljudkortet eftersom du strömförsörjer allt från 5V via usb kontakten. Filtret som sitter där och som NHS rekommenderar dämpar kanske också signalnivån för mycket. Kvar efter filtret blir bara max 1/6
Alltså, det ser ut att komma in väldigt "hög" signal. det ser i alla fall ut så på "stapeln":
Image

Såhär ser en "raw" sampling ut:
Image
(men dessa är alltså "tagna" på typ 55-65cm avstånd).

Lämnar jag rummet med min Nexa LWST-605 så funkar det inte...

Jag har provat lite olika inställningar (just nu: "apply filter"/50/3/2/0)

(har ingen lödkolv hemma utan måste resa ut till släkt i förorten för dylika arbeten - men är sugen på att löda klart "icke" plantronics lösningen. vill också prova att kör med en 34,5cm sladd som antenn)

Fast det allra smidigaste vore ju om Telldus pojkarna skickade beta gizmos till oss alla FET-entusiaster... kan ni tänke er hur mkt kreativt som skulle komma ur det?? (Tex en front end perfekt skuren för ipad samt en fett cool Sonos integration från mig...).. men det är väl för mkt att hoppas på.. eller??? ?????????? :)
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by krambriw »

Jag tycker dina signaler ser väldigt fina och väldefinierade ut!

Dock har du för hög signalnivå som du själv säger och om bilden visar hur nivån ligger i "tomgång". Justera nivån på mikrofonen så att du ligger så att den normalt bara visar gult och lite grönt bara precis när du sänder

Är denna bild av analysatorn tagen med eller utan hårdvarufiltret?

Har du testat värden typ "no filter"/50/3/1/30

Om du lyckas få bättre resultat kan det vara värt att skaffa en riktig antenn som förmodligen då kommer att göra stor skillnad

mvh
supermangesthlm
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by supermangesthlm »

det där var mitt under sändning. i tomgång är den helt svart. (jag har volymen ställd på max i ljudkortet).

(har inte hittat något "boost" kryss eller liknande)

har inte hittat någon hårdvarufilter..

provar med "no filter"/50/3/1/30 när jag kommer hem..

vad är det jag justerar med condingen på mottagar modulen?
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by krambriw »

det där var mitt under sändning. i tomgång är den helt svart. (jag har volymen ställd på max i ljudkortet).
OK
(har inte hittat något "boost" kryss eller liknande)
Brukar sitta i "Advanced settings" och kallas även AGC. OmM den är förbockad förvrängs signalen negativt tror jag
Kolla i Kontrollpanel/Ljud/Ljudenheter/Ljudinspelning/Volym/Avancerat
Här bör det finnas en installning för AGC on/off
har inte hittat någon hårdvarufilter..
Jag menar de där komponenterna som NHS rekommenderar mellan mottagaren och ljudkortet (det är ett filter som också dämpar signalen)
provar med "no filter"/50/3/1/30 när jag kommer hem..
prova även med "no filter"/40/3/1/0
prova även med "no filter"/30/3/1/0
prova även med "no filter"/20/3/1/0
vad är det jag justerar med condingen på mottagar modulen?
Vilken konding menar du?


mvh
supermangesthlm
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by supermangesthlm »

Kanske inte ngn kondensator, men något justerbart i alla fall.. en spole?

Image

Kollar inst i kväll...

Jag blir så glad över alla snälla och trevliga människor här på internet! Uppskattar verkligen allt er tid och egagemang! Tack!
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by krambriw »

Dom där tror jag att man inte skall röra, dom tror jag används av fabriken för att trimma in mottagarens lokaloscillator för att bli optimalt känslig på 433 MHz bandet

Känner du på dig att du skruvat på den (blå) kan det vara därför du har dålig mottagning

mvh

PS En sann historia: Min pappa, som reparerade färg-tv när han jobbade, fick en gång in en tv från en kund som berättade att han hade "skruvat fast" alla trimspolekärnor ordentligt för dom "var inte riktigt inskruvade"

Detta ledde till en fullständig intrimning av hela mottagardelen....och en saftig räkning ;)
supermangesthlm
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by supermangesthlm »

nej, jag har inte skruvat på dom... och kommer låta bli nu... :)
Post Reply