Bygga mottagre?

Moderator: Telldus

supermangesthlm
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by supermangesthlm »

10 meter räcker nog inte för mig... och 2-3 m på UPM/ESIC... nä.. :( :D

så jag tänkte försöka få plats med detta...
Image
...under plantronicshuven... (tänker att jag löder fast en usb-port som jag stoppar Sneak-Usb-kjelle i..

Måste jag ha en konding mellan +5v och 0v?
Måste jag ansluta R1:s andra ben till jord?

mvh
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by krambriw »

[Måste jag ha en konding mellan +5v och 0v?
Nej, det tycker jag inte skall vara nödvändigt
Måste jag ansluta R1:s andra ben till jord?
Ja, annars kan du inte reglera signalnivån helt ner till noll (vet inte hur långt ner man måste gå)

Dessutom, skippa L1 till att börja med, det ser ut som om du redan har en sådan liten monterad på kortet

mvh
supermangesthlm
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by supermangesthlm »

:)

Fan vad glad jag är att du finns här krambriw!

Ok!

Köper USB-port + Pot fr Elfa när jag får möjlighet!
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by krambriw »

:wave:

Tack, bara kul att kunna hjälpa lite

Hur bra den här modulen är vet jag faktiskt inte själv men jag tycker mig minnas att någon annan här på forumet använder en likadan sedan tidigare

Den/dom kanske kan ge lite feedback???

mvh
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Ni som både fått en Duo och har gjort ett par hemmabyggen. Hur upplever ni räckvidden på Duo?
Erfarenheter på både skicka och ta emot skulle vara intressant att höra.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by krambriw »

Hej Micke, lite tidigt att säga men självklart en intressant jämförelse. Jag kommer att utföra några tester själv med de olika varianter av sändare som jag har

En tidig synpunkt (för att kunna påverka produktionen): Jag skulle mycket hellre se att ni använder en sma kontakt för antennen istället för den ni har nu (smb gissar jag)

Till sma finns betydligt fler möjligheter, billiga adaptrar sma->bnc och då kan man mycket enklare ansluta alternativa externa antenner

mvh
naslund
Posts: 97
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Täby

Post by naslund »

Ja, lite prestandatester ska jag kunna få till med. Återkommer
supermangesthlm
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by supermangesthlm »

[.] borta! [.]
jka
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bygga mottagre?

Post by jka »

Hej! Skulle vilja ha en server där jag kan kontrollera allt ifrån. Med TellStick sänder man ju enkelt till andra prylar, men jag skulle även vilja kunna ta emot data från temperaturgivara, rörelsevakter etc i en server där jag själv kan processa datan och kontrollera var som skall styras.

Så vad jag förstått så är jag på jakt efter en enkel 433MHz-mottagare, lösningen måste fungera i Linux (helst debian-baserad) och helst via en USB-anslutning till datorn (seriell går ju också bra, eftersom det går att konvertera till usb).

Finns det någon enkel sådan hårdvara? (Jag är kass på hårdvara, men hjälper gärna till och skriver mjukvara, all mjukvara kommer släppas som öppen källkod)

//mvh: Johan Ekblad
gabbano
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re:

Post by gabbano »

supermangesthlm wrote:10 meter räcker nog inte för mig... och 2-3 m på UPM/ESIC... nä.. :( :D

så jag tänkte försöka få plats med detta...
Image
...under plantronicshuven... (tänker att jag löder fast en usb-port som jag stoppar Sneak-Usb-kjelle i..

Måste jag ha en konding mellan +5v och 0v?
Måste jag ansluta R1:s andra ben till jord?

mvh
Fick du det att funka enligt ritningen?
Tung pung ger starka ben!
Post Reply