Kolla posten med Tellstick?

Moderator: Telldus

Post Reply
Sargasso
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Kolla posten med Tellstick?

Post by Sargasso »

Hej!
Jag har nyss fått den tråkiga nyheten att breven inte längre kommer in genom ytterdörren utan måste hämtas i en brevlåda i källaren. OK Jag bor nästan precis ovanför men det är ändå ett par trappor ner och man måste ha med sig nyckel.

Nu är frågan hur jag kan koppla upp brevlådan med tellstick så att den registrerar om det ligger några brev i lådan?
Är det någon som har gjort något liknande?
Går det att använda en Fönstersensor på något smart sätt?
Eller rörelsesensor?`
Ideer är välkomna!
Leffe
Posts: 96
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Kolla posten med Tellstick?

Post by Leffe »

hej
Jag har den funktionen på min postlåda , visserligen postlådan på gatan ca 50 meter bort , men med fleraolika postdistrubitörer så är funktionen toppen .
jag har monterat en WBT-912 (med modifierad antenn)i postlådan ansluten till en enkel microbrytare och när luckan ändrar läge får jag ett mail med "posten har kommit" med klockslag :D

du kanske kan använda en nexa magnetbrytare om inte avståndet är så långt
Lycka till :D
Naesstrom
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Kolla posten med Tellstick?

Post by Naesstrom »

Leffe wrote: Thu Jan 18, 2018 11:08 am jag har monterat en WBT-912 (med modifierad antenn)i postlådan ansluten till en enkel microbrytare och när luckan ändrar läge får jag ett mail med "posten har kommit" med klockslag :D
Jag är i samma sits, har testat med en LMST-606 men räckvidden var för dålig! Ska testa med en WBT-912 nu men blev nyfiken hur du har moddat antennen?
Leffe
Posts: 96
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Kolla posten med Tellstick?

Post by Leffe »

Jag öppnade den försiktigt med en bladkniv ,skar runt om ,därefter lödde jag in en 17 cm lång tråd på kortet
Post Reply