Nexa dimmer och kron

Moderator: Telldus

Post Reply
Sporren80
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Nexa dimmer och kron

Post by Sporren80 »

Kan/får man koppla exempelvis Wmr-252 till en av brytarna på en kronbrytare? Jag har bara behov av den ena, den andra går till ett Utag utomhus.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Nexa dimmer och kron

Post by etompau »

Om du bara kopplar in dimmern i serie med tändtråden från kronbrytaren lär det fungera. Om du även vill använda styringången på WMR-252 så måste du byta din kronbrytare till en dubbeltrapp, då ingången på WMR-252 inte klarar av 230V utan måste enbart anslutas till en potentialfri brytare.
Sporren80
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa dimmer och kron

Post by Sporren80 »

Hej. Ursäkta min okunskap, men vad menar du med "Om du du även vill använda styringången på WMR-252" ? Menar du använda befintlig brytare(knapp) för att släcka/tända/dimra ?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Nexa dimmer och kron

Post by etompau »

Ja. Om du tittar i manualen för WMR-252 så ser du att dimmern även har möjlighet att styras från befintlig väggbrytare.
Dimmer mår inte så bra, (går sönder) om det läggs spänning på styringången.
Sporren80
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa dimmer och kron

Post by Sporren80 »

OK. Ja jag har redan 5 st sådana installerade i huset men inte på kronbrytare. Men om jag förstår dig rätt, går det att koppla in en WMR-252 till en av brytarna som du beskrev, men då kommer funktionen att använda befintlig brytare inte att fungera alls, utan får använda app genom (Tellstick duo) eller fjärrkontrollen) Har jag förstått rätt ? :)
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Nexa dimmer och kron

Post by etompau »

Japp, det är korrekt. Skippa styringången och det ska funka med app etc.
Sporren80
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa dimmer och kron

Post by Sporren80 »

Ok. Jag tittade lite till. Skulle det fungera bättre med denna ? CMR-101. Skulle den fungera att installera till en av kronbrytarna i stället för WMR-252, då befintlig brytare ändå inte kommer fungera. Den andra brytaren får gärna fungera som vanligt med brytaren och ska inte vara kopplad till Tellstick /Nexa system.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Nexa dimmer och kron

Post by etompau »

Den får du inte in en eldosa bakom en vanlig väggbrytare, kräver också neutralledare för funktion.
WMR-252 kommer att bli bra, koppla den i serie med den tändtråd som kommer från kronbrytare och som du önskar styra.
Post Reply