Begrepp, namn och teknik (nybörjare behöver hjälp)

Moderator: Telldus

Post Reply
Tristan
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sweden

Begrepp, namn och teknik (nybörjare behöver hjälp)

Post by Tristan »

Hejsan
Förutsättningar
Jag äger ett trähus på 122kvm, relativt avlångt sådant och jag avser att köpa en Tellstick Znet V2 med en extern antenn för att maximera räckvidden.
Jag har LAN draget i väggarna så jag kan placera Tellsticken centralt. Jag har i någon månad läst på det jag kan hitta och detta forum förefaller vara "the place to be" när det kommer till frågor. Jag förstår att Tellstick Znet V2 kan lyssna och tala med Nexa, 433 mhz-bandet och Z-wave-protokollen.

Jag vill
Sensorer; Rörelsedetektorer och magnetkontakter för att hålla koll på rörelser i huset
Mottagare; inbyggda och utanpåliggande mottagare för att styra ljus och ev en siren
Schema; lokalt körda scheman (If this, then do that)
Notiser och kontroller; kunna se och kontrollera allt från min smartphone (android)

Fråga
- Mottagare, infälld bakom eluttag
Jag har flertalet dubbla eluttag i väggarna.
1. Vad kallas eller heter den produkt som monteras bakom dubbla el-uttag och som möjliggör enskild kontroll av var och ett av de två eluttagen?

1a. Är det en sådan här; http://telldus.se/produkt/infalld-motta ... av-433mhz/
1b. eller är det en sån här; http://telldus.se/produkt/infalld-motta ... 5w-z-wave/

- Sensorer och mottagare
2. Om jag köper en 433 mhz sensor som inte direkt stöds i Tellstick Znet V2, hur går jag till väga för att identifiera produkten och dess signaler?

- Appar
3. Finns det appar som idag fungerar för att bygga upp regler och scheman till en Tellstick Znet V2?
Jag bygger mycket automation för min telefon genom Tasker och är van vid att arbeta med variabler och villkor och jag hade tyckt det vore skitbra om den funktionaliteten kunde finnas även för hemautomationen...

Avslutningsvis
Jag hoppas ni som kan mer om saken orkar svara på en eller flera av frågorna!
Om ni inte orkar svara på allt, svara kort med en länk eller liknande. jag läser gärna på, men begreppsförvirringen är just nu lite för stor...
MVH
Nybörjare med hemautomation. Erfaren med mobil-operativssystem, lätt programmering och teknik.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Begrepp, namn och teknik (nybörjare behöver hjälp)

Post by etompau »

1. För separat styrning av vägguttagen måste du byta dessa till en typ som stödjer sk separat brunntändning. De kostar lite mer än vanliga vägguttag.
Spontant skulle jag rekommendera att du styr ett uttag och låter det andra vara permanent inkopplat alt. styr båda uttagen, (då behöver du inte byta uttaget).
Den länkade infällda mottagaren kommer inte att passa/få plats bakom ett uttag. Skulle rekommenderar Nexa WMR-3500-2 istället om du vill använda 433-mottagare.
Tänk på att ett eluttag normalt är avsäkrat med 10A-->2300 W så brytaren ska kunna hantera en sådan effekt.

2. Köp en sensor som stöds, ingen idé att börja bråka med prylar som inte supportas.

3. Har inte sett någon app som reglerna programmeras i. ZNet stödjer programmeringsspråket LUA, och molntjänsten IFTTT är nu tillgänglig för sk Pro-användare av Telldus. Lanseras fullt ut i maj.
Post Reply