Fjärrstyra en sladdströmbrytare..

Moderator: Telldus

Post Reply
Mason
Posts: 25
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norrtälje, Stockholm

Fjärrstyra en sladdströmbrytare..

Post by Mason »

Blir ju lätt att man vill fjärrstyra mer och mer, men om allt kopplas via Telldus kan viss irritation uppstå bland de övriga familjemedlemmarna, som förtvivlat försöker tända bordslampam med strömbrytaren som sitter på sladden.... :(

Har nå´n av er övriga här på forumet sett en Tellduskompatibel strömbrytare som man monterar på sladden...
Lite typ som en Nexa WMR-1000 fast med inbyggd knapp....och lite annan design. :D
/Mason
Goktytan
Posts: 44
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fjärrstyra en sladdströmbrytare..

Post by Goktytan »

Mason
Posts: 25
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norrtälje, Stockholm

Re: Fjärrstyra en sladdströmbrytare..

Post by Mason »

Minsann!! :D :D
Det mesta verkar ju finnas!
Detta är ju nästan precis vad jag söker. Jag har dock inte behov av eller kan inte hantera Z-wave med min TellStick Net V2 så frågan är om den finns i vanligt 433 MHz utförande- Kanske då med ett lite roligare pris...

Men tusen tack "Goktytan" för tipset! Nu vet jag åt vilket håll jag ska leta!! :D :D

/Mason
/Mason
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Fjärrstyra en sladdströmbrytare..

Post by etompau »

En "fullösning" kan vara att montera WMR-1000 i en plastlåda, och koppla in den på nätkabeln (med lämplig dragavlastning). På utsidan av lådan monteras en vippbrytare av passande typ.
Mason
Posts: 25
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norrtälje, Stockholm

Re: Fjärrstyra en sladdströmbrytare..

Post by Mason »

Jo......men det är nog lite i fulaste laget........ :?
Dessutom, tror du en sådan lösning fortfarande skulle funka ok efter att man vänt på kontakten så fas och 0:a byter plats.....kanske efter man lånat uttaget vid en dammsugning...
Kanske funkar fint ändå i den variant som redans finns på marknden för z-wave. Antar att den också har en vanlig stickkontakt i väggänden....

Har skickat förslag om ny produkt till Nexa och Proove..... Kanske finns flera
/Mason
Post Reply