Fjärris som enhet?

Moderator: Telldus

Post Reply
ZilverZurfarn
Posts: 17
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Fjärris som enhet?

Post by ZilverZurfarn »

Köpte tre-pack Telldus Slim plugin receiver, och kopplade in dem i mitt befintliga system. Såg att även fjärrkontrollen gick att registrera som en enhet(!) så jag kopplade även in denna. Nu är frågan: Vad i hela fridens namn är vitsen att para ihop en fjärrkontroll med min Telldus Live-enhet? Enligt gränssnittet kan jag nu stänga av och sätta på min fjärrkontroll, men - Varför då?!? :roll:
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fjärris som enhet?

Post by tronde »

Du kan bruke fjernkontrollen som trigger i eventstyringen. Du kan også la fjernkontrollen styre en gruppe av brytere. Har fjernkontrollen flere kanaler, kan du legge forskjellige funksjoner på hver knapp. F.eks 1 = noen få lamper tent, 2 = flere tent, 3 alle tent og så videre.
Det åpner seg mange muligheter med dette.
ZilverZurfarn
Posts: 17
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fjärris som enhet?

Post by ZilverZurfarn »

Ok - Jag fattar! Så istället för att para ihop och direktstyra brytare med fjärrkontrollen, använder jag knapparna på fjärrkontrollen som triggers, och styr vad som ska hända med hjälp av "kontrollpanelen".
Jag fattade det som om man parade ihop kontrollen med Telldus, inte varje knapp.
Nu blir det begripligare.
Dock - Det känns fortfarande väldigt ologiskt att en knapp på en fjärrkontroll dyker upp i Enheter-listan - Där förväntar jag mig att saker jag kan styra visas, inte saker som kan trigga händelser. Jag betraktar en händelseutlösande knapp mer som en sensor (som reagerar på tryckningar), än enhet.
Mason
Posts: 25
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norrtälje, Stockholm

Re: Fjärris som enhet?

Post by Mason »

Lite skumt tänkte jag med men efter ha funderat lite så känns det ok.... En sensor visar värden mellan intervaller, typ 25,7 grader.
En enhet slår mellan på/av, 0 eller 1.... Likadant med en skymningssensor. Antingen är det ljus eller mörkt..
Jag lade till fjärrkontroll bland mina enheter, sedan dolde jag den.
Fjärren ligger nu i bilen och med den i tänder jag upp hela huset när jag ibland kommer hem mitt i natten.
Förutsatt att jag är inom räckhåll......enklare än att fippla med telefonen...
/Mason
Post Reply