Problem med räckvidd och funktion på min Net V2

Moderator: Telldus

Post Reply
arrowsmith
Posts: 13
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Problem med räckvidd och funktion på min Net V2

Post by arrowsmith »

Hej !

Jag postade just supporten på Telldus men lägger frågan här med för att få lite input från er forumbesökare.
Julhelger kommer framöver och det skulle vara kul att inte bli "strandad" utan feedback för länge.


​Är det så att problematiken med Znet lite V2 gäller även Tellstick Net V2?

​Jag har ordentliga problem med min nyköpta Net V2 när det gäller räckvidd och "driftsäkerhet"
​när det gäller att slå på och av mina olika "outlets" mm. (använder både lite äldre "Proove" och era nya mindre runda modell)
​Jag fick efter ett par dagars experimenterande investera i ny antenn för att lyckas med någonting alls och valet föll på en (Loh electronics Artikelnr:GP433) p.g.a. att andra vittnade om bra erfarenheter av den på olika forum.
​Jag har även problem med mina termometrar som är i princip oläsbara från över 8-10M avstånd inomhus med en innervägg av fiberskiva (Loh electronics Artikelnr:02813) vilka ändå är termometrar specificeradeade för extra bra räckvidd upp till 80M. NEXAS magnetbrytare LMST-606 är nästan omöjliga att få bra och säker funktion på. Dom har jag gett upp helt för tillfället.

​Jag har ett litet hus i ett plan på 80 kvadrat + källare med innerväggar i fiberplank och tycker att det borde vara en enkel sak att nå t.o.m med originalantennen på . I dag sitter den nya antennen temporärt centralt i huset på 1,6m höjd och jag vill nog påstå att när det gäller att tända och släcka outlets (Telldus runda) så misslyckas nog 25% av "manövreringarna" från min Net V2. Schemalagda eller manuella känns inte som om det har någon betydelse. Då är uppmätt längd från antenn till outlet i det värsta fallet 6,3m och tre innerväggar, den misslyckas i säkert hälften av försöken.

​Det här känns riktigt trist då jag som ny entusiast på just hemautomation helt ärligt lagt ut över 5000 på ett Telldus startpaket med extra utrustning på 3veckor för att kunna sätta upp komplett system med termometrar, outlets, rörelsedetektorer, magnetbrytare tryckknappar och div. annat med extra antenn mm. Nu har jag en halv TV soffa med nästan totalt oanvändbara saker istället.

​Är det ett känt problem på Tellstick Net V2det här?
kenjon
Posts: 43
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Karlskoga, SE

Re: Problem med räckvidd och funktion på min Net V2

Post by kenjon »

Jag har gamla vanliga Net. När jag bara hade någon enstaka enhet och några få termometrar (ca 5) funkade allt bra. Jag har nu utökat till 10+ enheter och 10+ termometrar. Jag har fått mycket sämre räckvidd, termometrarna uppdaterar ibland inte på flera timmar. Kanske en/flera enheter som stör varandra...
arrowsmith
Posts: 13
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Problem med räckvidd och funktion på min Net V2

Post by arrowsmith »

Snabbt klart besked från Telldus Support!

Kanon att dom är på tårna när sådant här inträffar !!

//HB
Hej!

Ja, även TellStick Net v2 är tyvärr drabbad av den hårdvarubugg som påverkar både sändning och mottagning av 433 MHz-enheter.
Då det verkar som att din enhet har detta problem så krävs det att vi reparerar enheten hos oss.
Var vänlig följ instruktionerna här: Länk

Vi ber verkligen om ursäkt för detta strul!
arrowsmith
Posts: 13
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Problem med räckvidd och funktion på min Net V2

Post by arrowsmith »

Jag postade in min Net V2 ett par dagar innan nyår och jag hade den i retur i postlådan redan idag.
Jag har fått fortlöpande info från Telldus med bekräftelse när de mottagit den och
när de hade åtgärdat den och skickat den i retur.
Snabbt smidigt och ett års Telldus Live pro gratis som kompensation.

Än är det lite tidigt att uttala sej om fuktionen är bättre än tidigare med säkerhet.
Men efter lite experimenterande under eftermiddagen så verkar det helt klart lovande.

Bra skött av Telldus med så snabb service och inget "knussel" utan bra kommunikation
och handlingskraftigt agerande när strul uppstått !!

Jag är helnöjd med servicen och funktionen verkar med bra än så länge! :wave:
Post Reply