Tellstick duo och WT-2

Moderator: Telldus

Post Reply
locospk
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Tellstick duo och WT-2

Post by locospk »

Köpte mig en WT-2 som jag tänkt använda för att via en tellstiks duo på ett intelligent sätt styra enheter runt om i huset. Jag gör redan detta med ett par äldre fjärrkontroller som följde med i ett vanligt tre-pack nexamottagare (NEYC-3).

Jag använder telldusd för att fånga upp signalerna och skickar via ett eventskript signaler till homeautomation för att styra enheterna. Detta har fungerat mycket bra men jag har saknat att kunna tända via fasta monterade brytare så därför skaffade jag en WT-2 för att utvärdera.

Tyvärr verkar signalerna jag fångar upp vara korrupta. Jag har använt telldusd med rawdeviceevent för att logga allt som fångas upp i luften. Med de gamla fjärrkontrollerna fick jag ut vad jag förväntade mig: "self-learning arctech" med house och unit.

Med WT-2 får jag ut "sartano codeswitch" för knapp ett med en binärkod som verkar ändras för varje gång jag trycker. För knapp två får jag "archtech selflearning" men unit hoppar mellan 1 och 2 medans method nästan alltid är "turnoff" för båda knapparna.

Är WT-2 inte kompatibel med tellsticks duo eller gör jag något fel?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Tellstick duo och WT-2

Post by etompau »

Jag har använt WT-2 till en Net utan några problem, så i min värld borde det även fungera i en Duo.
Har du säkerställt att du har senast FW i din Duo (ver.12)?
locospk
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick duo och WT-2

Post by locospk »

Nej. Hade faktiskt missat att det ens finns nya firmware till dem. Ska kolla det så fort jag kommer hem ikväll.

Det låter ju iaf. lovande att det fungerar på en NET. De borde ju dela kod för protokollen.
Post Reply