Temp givare

Moderator: Telldus

Post Reply
micke_13
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Temp givare

Post by micke_13 »

Hej!

Jag är helt ny här. Jag skriver för att jag precis köpt ett startkit med Tellstick Net. Tanken är att jag ska kunna styra lite funktioner på distans i "fritidshuset"
Men jag skulle behöva tips på givare för att övervaka temperaturen på olika ställen i huset. Vad rekommenderar ni?

Tack på förhand/Micke
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Temp givare

Post by etompau »

Enligt min uppfattning så skiljer det inte så mycket mellan de olika sensorerna, så köp det du tycker har bäst pris/tillgänglighet för dig.
Telldus har några "egna" givare, sedan finns "viking-sensorn" http://www.lohelectronics.se/matinstrum ... eratur-831 som rullar på bra.
Oregon är ett annat fabrikat med lite högre kvalité på sina sensorer, dock ett högre pris.
För bästa temp.noggrannhet skulle jag rekommendera Multisensors med en eller flera DS18B20-givare. http://foogadgets.tictail.com/products/hardware
gbgustaf
Posts: 33
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temp givare

Post by gbgustaf »

Jag har ett par Viking-sensorer, och de fungerar INTE bra.
Kanske har jag haft otur och fått dåliga exemplar, men de visar bara vissa temperaturer.
De visar tex:

21,0
21,1
21,3
21,4
22,1
22,2
22,4
23,0
23,1

... men inga temperaturer däremellan. De hoppar alltså direkt från 21,4 till 22,1.
Det märkligaste är väl egentligen att båda termometrarna visar/utelämnar exakt samma temperaturer.
De verkar alltså ha exakt samma fel, om det nu är ett fel. Det kanske bara är en dålig konstruktion.
Köpte dem från LOH för lite mindre än ett år sedan. Skulle vara intressant att höra om fler har samma problem.

Utomhus har jag två sensorer från Proove, och de fungerar utmärkt.

Image
kenjon
Posts: 43
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Karlskoga, SE

Re: Temp givare

Post by kenjon »

Jag har drygt 10 st Viking (02811 och 02812), och de visar alla värden (en visar just nu 21,7). Däremot verkar de lite ostabila, ibland får jag inga värden på några timmar. Troligen räckvidd/störningar. Jag har köpt några långsmala vita på NetOnNet för flera år sedan, har funkat kalas.
Post Reply