Nexa WMR-252 försvinner efter strömavbrott

Moderator: Telldus

Post Reply
erikture
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Nexa WMR-252 försvinner efter strömavbrott

Post by erikture »

Jag håller på och installera en Nexa WMR-252 inbyggdnads dimmer.
Installationen går bra och jag har installerat bland mina enheter och jag kan dimmra via appen helt och hållet som det är tänkt.
Problemet är när jag sedan stänger av strömmen för att pilla in allt i dosan i väggen. När jag sedan slår på strömmen så finns inte enheten bland mina enheter längre. Skulle ju kunna vara någon tråd som har hoppat lös när jag pillat in den i väggen men har även testat att bara slå på och av strömmen när när den "hänger" utanför och även då tappas enheten bort efter att strömmen har brutits.

Jag har en Tellstick ZNet ver 2 som basenhet.

Någon som vet var dom kan vara fel.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Nexa WMR-252 försvinner efter strömavbrott

Post by etompau »

Låter mycket skumt. Det är tekniskt omöjligt att ta bort en 433-enhet ur enhetslista bara genom att göra mottagaren strömlös.
Bryter du strömmen till din Tellstick när du ska återmontera mottagaren?
erikture
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa WMR-252 försvinner efter strömavbrott

Post by erikture »

Jo så är nog faktiskt fallet. Min Tellstick går på samma propp som belysningen där jag skall installera dimmern.
Men Tellsticken vaknar ju till liv samtidigt med dimmern. Andra enheter jag har som t ex vanliga strömbrytarkontakter med bara on/off försvinner inte.

Kanske skall testa att ansluta Tellsticken till en annan kontakt just under själva installationen.
När jag har brutit och satt på strömmen för att försöka få kontakt med dimmern måste jag köra inlärningssteget igen.
erikture
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa WMR-252 försvinner efter strömavbrott

Post by erikture »

Nu har jag testat lite mer och jag har lagt till lite olika enheter som inte finns fysiskt.
T ex en Telldus stickkontakt Nexa dimmer och Nexa On/Off infälld strömbrytare och Nexa Fjärrkontroll.
Ingen av dessa finns som sagt fysiskt och jag har heller inte parat ihop dem med min Tellstick.
Efter en omstart av Tellstick så är det bara Telldus On/Off stickkontakt som fortfarande finns registrerad som enhet i Telldus Live alla andra enheter har försvunnit.

Vad beror detta på? Och kan det vara orsaken till att jag inte får till det med dimmern?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Nexa WMR-252 försvinner efter strömavbrott

Post by etompau »

OK, första gången jag hör om detta. Eftersom du har en ZNet så antar jag att enheterna även lagras i ZNet:s minne, kanske är där ett hårdvarufel på din enhet som orsakar beteendet.
Skulle föreslå att du hör med Telldus support.
Återkoppla gärna när du har löst felet.
erikture
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa WMR-252 försvinner efter strömavbrott

Post by erikture »

Det var som du misstänkte enheten hade inte lagrats i Tellstickens minne.
Om jag registrerade enheten och väntade en halvtimme eller så så fungerade det utmärkt att bryta strömmen efter det att jag hade kört parningen mellan dimmern och Tellsticken.
Post Reply