Telldus nya brytare

Moderator: Telldus

Post Reply
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Telldus nya brytare

Post by etompau »

Köpte en tre-pack av Telldus nya runda brytare i deras webbshop (249:- SEK).
En liten recension av dessa.

Mottagarna kommer i en smart låda, med förklarande text och bilder som ger en bra kvalitetskänsla för produkten. Med bildinstruktionerna lär det vara svårt att inte få igång grejorna.
Fjärrkontrollen som följer med är den "gamla vanliga" som har ett enkelt utförande, inget som jag kommer att använda. Möjligtvis kan man använda den som reservdel.

Jämför man dessa runda mottagare mot exempelvis en Nexa PBR-2300 så är de ungefär hälften så stora, då den saknar den utskjutande delen som en Nexa har. Stort plus.
Diameter på mottagaren är 54 mm, höjd 40 mm, skjuter ut 45 mm från ett vägguttag.
Finish och plasten på mottagaren ger en bra kvalitetskänsla, stabil konstruktion, inget gnissel eller skrammel i enheten.
Den mindre storleken till trots, så går det ej att sätta två mottagare i samma väggkontakt (Eljo Trend).

Inlärningsknapp och lysdiod sitter ihop, blått sken från knappen när enheten är i tillslaget läge.
Knappen kan användas för att manuellt styra mottagaren.
Mottagaren kommer ihåg senast aktuella läge efter strömavbrott.
Som vanligt med reläbaserade mottagare kommer det ett ljudligt "knäpp" vid till/frånslag.
Små hål på baksidan av mottagarna, antar att det är ventilationshål som behövs när en mottagare belastats med full effekt (3680W).

Inga problem vid upplärning. Funkar även bra mot en en Nexa väggsändare med självlärande kod.

Sammanfattningsvis är det prisvärda mottagare som gör att man till viss del slipper de stora mottagarklumparna i vägguttagen då man vill fjärrstyra sina prylar, vilket kan vara en fördel för personer som inte alltid uppskattar mer elektriska grejor i ett hem.
Masonit
Posts: 79
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus nya brytare

Post by Masonit »

Tack för recensionen. Ser schysta ut. Måste säga att forumet hade inte varit mycket utan dig etompau.. :clap:

\Masonit
yip6nine
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Linköping

Re: Telldus nya brytare

Post by yip6nine »

Bra recension, vet du om brytarna har fler än en minnesplats, och i så fall hur många? Dvs om de kan anslutas mot flera fjärrkontroller samtidigt (som t.ex. flera Nexa-brytare kan) ?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Telldus nya brytare

Post by etompau »

yip6nine wrote:Bra recension, vet du om brytarna har fler än en minnesplats, och i så fall hur många? Dvs om de kan anslutas mot flera fjärrkontroller samtidigt (som t.ex. flera Nexa-brytare kan) ?
Ja, dom har flera minnesplatser. När jag testar så får jag fram att dom har 5 minnesplatser. Programmerar du in fler än så, åker den äldsta ut från minnet. (FIFO, First In First Out).
Tömma hela minnet kan du göra via knappen på mottagaren (långt tryck+kort tryck).
ZilverZurfarn
Posts: 17
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus nya brytare

Post by ZilverZurfarn »

Enda felet jag kan finna, är att de fortfarande är lite för stora. I mitt vägguttag med fyra uttag (2x2) får jag fortfarande bara plats med en brytare. Hade varit perfekt om de stuckit ut lite mindre på ena sidan, så hade det fungerat att sätta två st bredvid varandra.
Broberg88
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Uppsala

Re: Telldus nya brytare

Post by Broberg88 »

199kr på webhallen 😊
Post Reply