433 mhz förstärkare installerad

Moderator: Telldus

Post Reply
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

433 mhz förstärkare installerad

Post by tjabas »

Det har diskuterats lite grann här på forumet om olika förstärkare för tellsticken, jag har sneglat lite på 433mhz amplifiers som säljs på tex. ebay och aliexpress.
Jag gjorde för ett tag sedan en beställning på en sådan och fick hem den idag, den drivs på 5volt vilket man får löda dit en egen nätadapter på själva krets kortet.

Och har nu kopplat in den och provkört, och det verkar som om den ger en rejäl skjuts på räckvidden, jag når numera garaget utan minsta problem, där har jag haft rejäla problem tidigare och även provat nexas förstärkare, men det har inte alls fungerat tillfreställande.

Denna har jag bara av ren nyfikenhet provat för att se skillnaden, och jag vet inte om jag kommer att våga ha den inkopplad då jag inte vet hur tellsticken i sig mår av den.

Enligt säljaren på aliexpress så kan denna förstärkaren endast sända, vilket gjorde att mina temp mätare inte skulle kunna skicka signaler till tellsticken, men efter cirka 1 timma inkopplade så ser jag nu även att temp givarna lyckas att skicka signal till tellsicken, så jag vet riktigt hur det går till, men fungerar gör det.

Jag ska göra en test senare i kväll med en trådlös nexa plugg cirka 100 meter bort på tomten, för att se om räckvidden når ända dit bort.

Vad tror ni? kan det rent av vara farligt att ha en sådan här grej inkopplad, alså strålningsmässigt sett?

här är länken till just den jag beställt: https://www.aliexpress.com/item/1pcs-43 ... .72.uD76l6
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: 433 mhz förstärkare installerad

Post by etompau »

När jag läser säljarens text blir jag inte riktigt klok på vilken utnivå man kan förvänta sig från modulen, men ser man till hårdvaran är det maximal några milliwatt den kan pytsa ut.
Sändning sker också bara under någon/några sekunder när du styr dina prylar.
Helt ofarligt.
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: 433 mhz förstärkare installerad

Post by tjabas »

etompau wrote:När jag läser säljarens text blir jag inte riktigt klok på vilken utnivå man kan förvänta sig från modulen, men ser man till hårdvaran är det maximal några milliwatt den kan pytsa ut.
Sändning sker också bara under någon/några sekunder när du styr dina prylar.
Helt ofarligt.
nej jag vet, jag blev inte heller klok på vilken uteffekt den hade, men den var helt klart billigast, och kollade man runt så ju högre uteffekt ju högre pris, så jag drog slutsatsen att denna borde vara lägst effekt, men förhoppningsvis mera effekt än bara tellsticken.

innan jag beställde den så frågade jag säljaren vilken uteffekt den hade, men jag fick inget svar, men jag har skickar frågan på nytt, hade varit kul att veta.


Hur många milliwatt är det tellsticken sänder ut?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: 433 mhz förstärkare installerad

Post by etompau »

Max uttefekt för prylar på 433-bandet ska enligt lite googling vara 10 mW, så det är nog i detta härande Tellstickorna ligger.
Om jag försöker tolka siffrorna på säljarens sida, så kanske 18db (punkt 6 i hans lista) skulle betyda 18dBm, vilket motsvarar 63 mW. Stämmer detta lär den räcka längre än din originalsändare :D

En bärbar scanner är ett bra hjälpmedel när man ska testa räckvidd mm. Sedan polisen stängde ner sina analoga radionät går det att hitta billiga sådana på nätet.
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: 433 mhz förstärkare installerad

Post by tronde »

tjabas wrote:
Vad tror ni? kan det rent av vara farligt att ha en sådan här grej inkopplad, alså strålningsmässigt sett?
Den er ikke farlig for deg, eller din helse, men du ødelegger definitivt radioforholdene for alle andre rundt deg. Det er en svært god grunn til at det er begrensning i tillatt sendeeffekt på det ulisensierte frekvensbåndet som er tilgjengelig for fjernkontroller. Selv ekstern antenne er tvilsomt, men vanligvis mye mindre problematisk enn en aktiv forsterker.
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: 433 mhz förstärkare installerad

Post by krambriw »

http://www.antenna-theory.com/definitio ... meters.php

Lite förklaringar av S21, S11, S22 etc
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: 433 mhz förstärkare installerad

Post by tjabas »

Jag har gjort lite tester nu med och utan förstärkare.

jag har följt en annan tråd här tidigare angående ett program som heter SDR, jag har testkört med detta programmet och försökt kolla om 433 mhz frekvensen ökar i styrka, men till min förvåning så varken ökar eller minskar själva piken/styrkan med förstärkaren inkopplad, jag kan tillägga att jag inte egentligen vet så mycket om SDR och hur det fungerar, men jag tycker att själva peaken i programmet borde öka om förstärkaren är inkopplad, vilket inte verkar vara fallet.
Det kan hända att jag läser av allt fel.

Men jag kan märka en stor skillnad i mottagningen, som jag tidigare skrev så testade jag ungefär 100 meter ifrån huset med en nexa brytare, igenom 2 träväggar, och utan förstärkaren inkopplad så räckte inte signalen fram, men med förstärkaren inkopplad så fick jag nästan varje på och av kommando att komma fram.
Så Förstärker gör den i alla fall.
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: 433 mhz förstärkare installerad

Post by tjabas »

krambriw wrote:http://www.antenna-theory.com/definitio ... meters.php

Lite förklaringar av S21, S11, S22 etc
Det där förstod jag inte så mycket av tyvärr.

men tack iaf. för länken.
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: 433 mhz förstärkare installerad

Post by tronde »

tjabas wrote:Jag har gjort lite tester nu med och utan förstärkare.

jag har följt en annan tråd här tidigare angående ett program som heter SDR, jag har testkört med detta programmet och försökt kolla om 433 mhz frekvensen ökar i styrka, men till min förvåning så varken ökar eller minskar själva piken/styrkan med förstärkaren inkopplad,.
Hvis du har antennen på den mottakeren du måler med veldig nær senderen, kan det være at den får så sterkt signal i utgangspunktet at den ikke viser en økning når du kopler inn forsterkeren. Prøv å måle lenger borte fra senderantennen, og se om det endrer seg. Jeg ser tydelig forskjell når avstanden øker. Den mottakeren du måler med har jo noen begrensninger siden den er laget som radio og ikke måleinstrument. Når du får positiv effekt av forsterkeren i virkeligheten, kan du være sikker på at den forsterker signalet.
Post Reply