Nexa strömbrytare svarar ibland

Moderator: Telldus

Post Reply
Virablåtira
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Nexa strömbrytare svarar ibland

Post by Virablåtira »

Hej

Jag har en Telldus Net som jag använt cirka ett år. Ibland märker jag att det inte går att stänga av eller sätta på vissa strömbrytare som fungerat fint innan. Problemet flyttar sig till lite olika strömbrytare så jag tror inte det är fel på en enskild strömbrytare. En konstig detalj är att det finns strömbrytare längre ifrån Telldus Net-enheten som fungerar. Problemet uppstår både med strömbrytare som är schemalagda och när man manuellt vill stänga av eller på via appen. Jag har köpt en Nexa repeater som står cirka 5 meter ifrån (utan någon vägg) men det strular ibland i alla fall.

Hoppas någon kan hjälpa mig för det börjar bli rätt irriterande att slita ut massa kablar för att få igång TVn eller upptäcka att akvariet har stått på och lyst hela natten. Jag har övervägt att byta till Zwave men det är ju en annan prisklass.

Hälsningar
Hasse
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Nexa strömbrytare svarar ibland

Post by etompau »

Att en mottagare missar till/frånslag kan bero på yttre störningar. Ibland kan det hjälp med att vända mottagaren i uttaget och/eller ändra position på ansluten nätkabel eller flytta mottagaren längre från förbrukaren.
Även individuella skillnader på mottagarna kan förekomma.

Om du söker lite i forumet så finner du många trådar om externa antenner till Net. En sådan kan hjälpa till att förbättra signalen genom att du kan placera antennen på en mer optimal plats.

Testa även att öka antalet sändningsrepetitioner i schemaläggaren.
Virablåtira
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa strömbrytare svarar ibland

Post by Virablåtira »

Hej

Tack för tipsen! Jag har börjat med att vända mottagarna i uttagen. Hoppas det fungerar för jag är annars väldigt nöjd med systemet. Annars kan jag tänka mig att skaffan en extern antenn. Jag läste här att vissa har köpt någon från Conrad och den kanske man skulle kunna montera upp på vinden. Vet du möjlighen om var det kan vara för begränsning för hur lång en kabel får vara mellan Telldus Net och den externa antennen?
Berrabongo
Posts: 86
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa strömbrytare svarar ibland

Post by Berrabongo »

Ang. kabellängd så ökar förlusterna med längden på kabeln. Själv har ja antennen från Conrad med
5m kabel. Och det fungerar utmärkt. Ett annat tips är att inte ha flera brytare på samma grupp.
Virablåtira
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa strömbrytare svarar ibland

Post by Virablåtira »

Hej Berrabongo

Tack för infon. Jag tror att om jag skulle placera den på vinden så blir det mer än 5 meter kabel för min del. Men jag skulle nog i så fall kanske kunna ha den på kontoret där routern står. Men jag börjar med att kolla om det fungerar med att vända mottagarna. Tack för tipsen.

Hasse
Post Reply