Oregon WGR800 power

Moderator: Telldus

Post Reply
petzno
Posts: 116
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Oregon WGR800 power

Post by petzno »

Hei,

Ser det finnes et solcelle panel som kan kobles til WGR800 vindsensor fra Oregon. Er det noen som har erfaring med eller vet om en kan koble ekstern power på denne vindsensoren i stedet, f.eks. fra en batterieliminator? Hva skal i så fall spenningen være? Sliter med at sensoren ikke fungerer i kaldt vær.
Zeta_R
Posts: 104
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Oregon WGR800 power

Post by Zeta_R »

Jeg spør bare ut ifra nysgjerrighet; Hvor kaldt er det før du merker problemer? Hos meg har det fungert greit i 15 minus i helgen, da er det minimalt med luftbevegelse, så vinddata føler jeg ikke er såå nøye heller akkurat da. Batteriene er forøvrig de samme som har stått siden montering, 2 år siden..
arneolav
Posts: 281
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Oregon WGR800 power

Post by arneolav »

Spenningen regner du ut slik: antall batterier x 1,5
2 batterier = 3 volt
4 batterier = 4,5 volt

Biltema har noen batterieliminatorer med justerbar spenning:
http://www.biltema.no/no/Kontor---Tekni ... 000030021/

Jeg har modifisert div utstyr, fungerer ok.
NB! Ta ut batteriene, de kan ellers eksplodere hvis du setter spenning på.
petzno
Posts: 116
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Oregon WGR800 power

Post by petzno »

Zeta_R wrote:Jeg spør bare ut ifra nysgjerrighet; Hvor kaldt er det før du merker problemer? Hos meg har det fungert greit i 15 minus i helgen, da er det minimalt med luftbevegelse, så vinddata føler jeg ikke er såå nøye heller akkurat da. Batteriene er forøvrig de samme som har stått siden montering, 2 år siden..
Var rundt -20 i helga, ned mot -25. Lørdag hadde jeg bare et fåtall oppdateringer fra sensoren (<10) og ingen oppdateringer mellom lørdag kl 07:57 og i dag kl 00:10. Selv i dag har jeg bare rundt 10 oppdateringer men den er i hvertfall så smått i gang igjen. Nå er temperaturen ca. -6 grader.
petzno
Posts: 116
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Oregon WGR800 power

Post by petzno »

arneolav wrote:Spenningen regner du ut slik: antall batterier x 1,5
2 batterier = 3 volt
4 batterier = 4,5 volt

Biltema har noen batterieliminatorer med justerbar spenning:
http://www.biltema.no/no/Kontor---Tekni ... 000030021/

Jeg har modifisert div utstyr, fungerer ok.
NB! Ta ut batteriene, de kan ellers eksplodere hvis du setter spenning på.
Teorien her er grei, men mener jeg leste en plass at spenningen ut fra solcellepanelet er 4.2 V. Får ikke det til å stemme med de to batteriene som sitter inne i sensoren, de skulle utgjøre 3V som du selv skriver. Tenkte jeg kunne koble meg inn på samme plugg som den som kommer fra solcellepanelet.
Post Reply