Tellstick Net og Nexa range extender

Moderator: Telldus

Post Reply
Helge S
Posts: 17
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Tellstick Net og Nexa range extender

Post by Helge S »

Kan noen som selv bruker/har brukt denne kombinasjonen, være snill å bekrefte at Tellstick Net faktisk fungerer fint med Nexa Wireless Extender Lest-701?

Jeg har lest to tråder (på to nettbutikkers websider) om personer som har hatt problemer med denne kombinasjonen - ikke får økt rekkevidden.

Det skal jo bare være å lære Nexa extenderen signalene til de bryterne (maks 6) den skal styre ved å sende på-signal fra Tellstick Net.
Det virket imidlertid som særlig den ene personen som hadde problemer slet med rekkevidden fra Nexa extenderen til bryterne.
arneolav
Posts: 281
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net og Nexa range extender

Post by arneolav »

Innlegget ditt fikk meg til å huske at jeg anskaffet en slik Nexa 701 for et par år siden.
Den fungerte i starten.
Noe senere monterte jeg en halvbølge-antenne (ca 30cm) på TelldusNet: http://www.ebay.co.uk/itm/like/26196885 ... 1968859527
Batteriene er aldri byttet og er nå helt tomme: 0,00volt
Halvbølgeantennen gjorde antagelig Nexa 701 overflødig.

Nexa 701 benytter 2 stk AA batterier, og disse kan antagelig ikke vare mer enn ca et halvår.
For å bytte batteri (og trykke learning) finnes 8 svært små skruer!
Mao ikke særlig brukervennelig når batteriene antagelig må skiftes ofte.

Prøv med bedre antenne først.
Zeta_R
Posts: 104
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net og Nexa range extender

Post by Zeta_R »

Jeg har positive erfaringer med Nexa 701, har brukt den til noen magnetkontakter som ellers ikke har sjans til å nå fram til Tellstick Net. Hos meg varer batteriene betydelig mer en 6 mnd, men så sender den ikke så mange signal videre heller da. Det irriterende baklokket fjernet jeg likegodt, da enheten er plassert innendørs. Ellers så har jeg skiftet ut den antennen Tellstick Net i utgangspunktet er utstyrt med, og signalene ut virker å ha en rekkevidde på ca 100 m, men det hjelper ikke så mye på signalene til Tellstick Net.
Helge S
Posts: 17
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net og Nexa range extender

Post by Helge S »

Takk for svar begge to :wave:

Mht batterikapasitet oppgir vel Nexa selv 1 år mellom batteribytte ved "normal bruk". Det holder for meg selv om jeg tror batteriene vil vare lenger da dette gjelder noen av bryterne jeg har i feriehuset og som ikke brukes så ofte. Det er et gammel næringsbygg over 3 etasjer (+ loft) med murvegger så her er trådløse signaler en liten utfrodring. Jeg vurderer å eventuelt bruke 2 Lest-701 (1 mot 3 brytere i 1 etg og 1 mot 2 brytere på loftet). Jeg mener å ha lest at man kan bruke flere Lest-701 så lenge de IKKE programmeres mot de samme bryterne (samme koder).

Jeg har også forsøkt å benytte bedre/kraftigere antenner (har 3 stk Tellstick Net) og har merket en bedring i rekkevidden. Bedringen var noe forskjellig mellom brytere som skal styres og temperatursensorer jeg leser data fra. Jeg benytter på 2 av mine Tellstick Net en av de antennene som var anbefalt her på forumet (en lengre svart antenne).
Borgesveinsen
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net og Nexa range extender

Post by Borgesveinsen »

Morn, søkte litt og fant denne tråden. for å nå garasjen min så monterte jeg en kraftigere antenne på min Tellstick Net. fra ebay (SMA Male Crimp RG174 GSM GPRS 433MHz Antenna Cable 1.5M 3dbi Magnetic Base Ham
( 290979680030 ) dette funket rimelig bra! kun noen små problemer av og til.. i forrige uke begynte det å skrante... nå har jeg ikke fått temp oppdatering på 18 timer... så da har enten antennen kræsja hele tellsticken, ellers så har andre ting skjedd. alt i huset funker,,, men.... lys med dimming oppførte seg rart i morges..... om jeg hiver på denne LEST-701.. den forsterker begge veier ikke sant? jeg trenger å styre lys og garasjeport via telldus.
Setter pris på litt kommentarer/gode råd/erfaringer :-)
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Tellstick Net og Nexa range extender

Post by etompau »

LEST-701 virker kun enveis:
Tellstick--->LEST-701----->mottaker (max 6 styck)

Data fra sensorer hanteras ikke av LEST-701.
Borgesveinsen
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net og Nexa range extender

Post by Borgesveinsen »

du har rett... men den skal kunne sende signal FRA tellstick til mottaker.. blir jo det samme som å forlenge signalet fra en fjernkontroll, formoder jeg. vi får se. takk iallefall.
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net og Nexa range extender

Post by tronde »

Jeg har en mistanke om at du har radiostøy. Kombinasjonen med termometet som ikke oppdaterer seg og dimmere som fusker er kjent. Har du prøvd å bytte batteri?

http://old.telldus.com/forum/viewtopic. ... 094#p34010
Post Reply