ZNet Lite, LMST-606 Telldus Live

Moderator: Telldus

fcarlsson
Posts: 15
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: ZNet Lite, LMST-606 Telldus Live

Post by fcarlsson »

Huskoden är inlagd men fortfarande ingen reaktion förutom när jag trycker tänd/släck.

Några fler tips?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: ZNet Lite, LMST-606 Telldus Live

Post by etompau »

fcarlsson wrote:Huskoden är inlagd
Du har alltså skannat in huskoden? Om det är gjort så ska du som sagt kunna se lampikonen tändas och släckas när du öppnar/stänger dörren.
Detta är att absolut krav för att det ska fungera. Kan du bekräfta att det uppför sig på detta vis.

Sedan verkar det som du har lagt upp en händelse, och där är det inte mycket som kan gå fel. Som trigger har du magnetkontakten och att den går aktiv.
fcarlsson
Posts: 15
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: ZNet Lite, LMST-606 Telldus Live

Post by fcarlsson »

Måste tyvärr göra dig (och framförallt mig) besviken.

När jag öppnar eller stänger dörren blinkar min Tellstick vackert(hmm) blått men ikonen förändras inte oavsett hur mycket jag än stirrar på den.

Jag tycker jag har gjort på samma sätt som med min rörelsesensor vilken fungerar.

Går jag till "Visa enhetshistorik" står inte heller något utöver när jag manuellt "tänt/släckt".

Inte för att vara minsta lilla expert men ändå tycker jag att jag gjort det jag ska...
ivho
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: ZNet Lite, LMST-606 Telldus Live

Post by ivho »

Jag har precis samma problem.
Tellstick Net v2, fw 1.0.14

Jag kan lära upp den i Live, men inget händer efter det sånär som på att den blå leden lyser när jag öppnar/stänger min lmst-606. Kör även Local API direkt mot burken men vare sig state eller statevalue ändrar sig.

Om jag kör "Scan Transmitter" så ser jag att "house code" och "unit code" ändrar sig när jag öppnar och stänger.

/Ivar
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: ZNet Lite, LMST-606 Telldus Live

Post by etompau »

Jag plockade fram en LMST-606 och både upplärning och sedan statusförändring fungerar utan problem i min ZNet 1.0.14
Lampikonen tänds och släcks beroende på magnetens läge i förhållande till LMST-606.
Huskod och enhetskod ska vara identiska och inte ändra sig vid öppning/stängning av sensorn.
ivho
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: ZNet Lite, LMST-606 Telldus Live

Post by ivho »

Jag fick till det till slut genom att klicka lite slumpmässigt på "on","off" och "scan transmitter" några gånger. Lite enerverande att inte förstå varför det behövdes men jag orkar inte gräva i det mer nu när det funkar.

/Ivar
fcarlsson
Posts: 15
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: ZNet Lite, LMST-606 Telldus Live

Post by fcarlsson »

Jag fick det också att fungera på samma sätt med slumpvis öppna/stänga dörren osv så nu är den också up-and-running.

Inte så att jag kan skriva en guide om hur jag gjorde.
VipMartie
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: ZNet Lite, LMST-606 Telldus Live

Post by VipMartie »

Jag hade också jätte problem...

Den gick jätte bra att koppla direkt mot Tellsticken, men var omöjlig att få den att göra något med och den vill absolut inte koppla upp sig mot andra märken (exempelvis conrads 433mhz mottagare). Däremot om jag presenterade dörrbrytaren som en Telldus (istället för Nexa) mot Tellsticken så blev allt frid och fröjd.

MVH / Martie
Post Reply