ZNet Lite, LMST-606 Telldus Live

Moderator: Telldus

darthur
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

ZNet Lite, LMST-606 Telldus Live

Post by darthur »

Hej,

Jag har precis skaffat mig en ZNet Lite med diverse fjärrströmbrytare samt en Nexa LMST-606. Jag får fjärrströmbrytarna att fungera fint i Telldus Live men magnetkontakten från Nexa får jag inte att registrera. Jag har sökt i forumet och sett att det är flera personer som har haft problem med denna magnetgivare pga Firmware versionen i TellStick Net. När jag försökt följa hur man har lagt till magnetkontakterna har jag uppfattat det så här:

1. Lägg till device
2. Välj Nexa självlärande on/off
3. Välj namn
4. Tryck på "Lär upp" och bryt givaren som är inställd på "0". (Här finns det andra ord som förekommit i forumet istället för "Lär upp" så som exempelvis skanna.)

När jag gjort detta så får jag det inte att fungera, jag tittar på huskoden som är olika varje gång jag lägger till magnetbrytaren och den ändras inte när jag redigerar den till något slumpmässigt innan jag provar att "Lära upp" den igen.

Vad jag förstår så uppdateras ZNet Lite automatiskt och om inte det så vet jag varken vilken FW som ligger i, och vilken man i så fall kan uppdatera till då jag inte sett någon information om detta.

Tänkte kolla med forumet om det är någon som kör med Nexa LMST-606 och ZNet Lite och som antingen fått det att fungera, alternativt har samma problem. Om ni ser något fel i mitt tillvägagångssätt så är jag mycket tacksam för hjälp. Det skulle kanske kunna vara så att det är fel på magnetbrytaren men vill utesluta handhavande fel innan jag provar att byta.

/ Mikael
Wavesswe
Posts: 38
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: ZNet Lite, LMST-606 Telldus Live

Post by Wavesswe »

Hej!

ZNet Lite kan inte ta emot signaler på 433mHz bandet, därför får du inte det att fungera.

Mvh Mathias
darthur
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: ZNet Lite, LMST-606 Telldus Live

Post by darthur »

Hej,

Tack för snabbt svar. Men alltså innebär detta att ZNet Lite inte kan ta emot signaler från någon 433 sensor så dom exempelvis termometrat mm?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: ZNet Lite, LMST-606 Telldus Live

Post by etompau »

darthur wrote:Hej,

Tack för snabbt svar. Men alltså innebär detta att ZNet Lite inte kan ta emot signaler från någon 433 sensor så dom exempelvis termometrat mm?

Korrekt. Där är ingen mottagarfunktion på 433 MHz-bandet. Denna funktion kommer i en senare variant av ZNet (Pro).
Wavesswe
Posts: 38
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: ZNet Lite, LMST-606 Telldus Live

Post by Wavesswe »

etompau wrote:
darthur wrote:Hej,

Tack för snabbt svar. Men alltså innebär detta att ZNet Lite inte kan ta emot signaler från någon 433 sensor så dom exempelvis termometrat mm?

Korrekt. Där är ingen mottagarfunktion på 433 MHz-bandet. Denna funktion kommer i en senare variant av ZNet (Pro).
Det kan lösas så länge genom att samköra ex en Net på samma användare som du kör din Znet
VictorG
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: ZNet Lite, LMST-606 Telldus Live

Post by VictorG »

Jag har köpt ett par Nexa LMST-606 men har Znet v2. Jag vill inte använda dessa till att tända belysning utan skicka push-notiser till min
telefon. Hur lär jag upp magnetkontakten utan en mottagare?

Är det någon som har fått det att funka?`
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: ZNet Lite, LMST-606 Telldus Live

Post by etompau »

VictorG wrote:Jag har köpt ett par Nexa LMST-606 men har Znet v2. Jag vill inte använda dessa till att tända belysning utan skicka push-notiser till min
telefon. Hur lär jag upp magnetkontakten utan en mottagare?

Är det någon som har fått det att funka?`

Du lägger helt enkelt till den som en dörr/fönsterenhet, följer guiden och då skannar in enhetens huskod.
Sedan får du skapa en händelse som triggas av magnetkontakten och som åtgärd väljer du push-meddelande till din mobil.
fcarlsson
Posts: 15
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: ZNet Lite, LMST-606 Telldus Live

Post by fcarlsson »

Jag knycker en gammal tråd då jag vill göra samma sak som ovan dvs få ett meddelande när dörren öppnas.

Jag lyckas integrera magnetsensorn med min Tellstick Net men lyckas inte få den att berätta att den öppnas eller stängs. När jag integrerar så stannar den vid 20% trots flera försök när jag öppnar dörren. Stänger jag den också blir det 40%.

Jag har lyckats få Nexas rörelsesensor att meddela men inte magnetkontakten.

Till magnetkontakten har jag provat en trigger på live.telldus.com men även IFTTT. Jag hittar inte heller något i enhetshistoriken förutom "Lär upp".

Några bra tips?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: ZNet Lite, LMST-606 Telldus Live

Post by etompau »

fcarlsson wrote:Jag knycker en gammal tråd då jag vill göra samma sak som ovan dvs få ett meddelande när dörren öppnas.

Jag lyckas integrera magnetsensorn med min Tellstick Net men lyckas inte få den att berätta att den öppnas eller stängs. När jag integrerar så stannar den vid 20% trots flera försök när jag öppnar dörren. Stänger jag den också blir det 40%.

Jag har lyckats få Nexas rörelsesensor att meddela men inte magnetkontakten.

Till magnetkontakten har jag provat en trigger på live.telldus.com men även IFTTT. Jag hittar inte heller något i enhetshistoriken förutom "Lär upp".

Några bra tips?
* Kolla så att timerinställning på magnetkontakten är satt till 0 sekunder.
* Prova att göra en manuell skanning av koden från kontakten. (Redigera enhet--skanna sändare)
* Säkerställ att du har senaste firmware i din Net (ver. 17).
fcarlsson
Posts: 15
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: ZNet Lite, LMST-606 Telldus Live

Post by fcarlsson »

Tellstick har redan rätt version.
Tiden var också satt till noll tidigare.

Sedan har jag provat att skanna på nytt.

Men tyvärr ingen reaktion...

Har du eller någon annan fler förslag?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: ZNet Lite, LMST-606 Telldus Live

Post by etompau »

* batteriet slut
* sändare kaputt

Kan du se om din Net blinkar med blått sken när du särar på sändare och magnet?
fcarlsson
Posts: 15
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: ZNet Lite, LMST-606 Telldus Live

Post by fcarlsson »

Den är nästan ny så batteriet borde inte vara slut.

Tellsticken blinkar när jag öppnar dörren.

Går jag in på enhetshistorik kommer inget nytt in.

Tacksam för hjälpen jag får.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: ZNet Lite, LMST-606 Telldus Live

Post by etompau »

OK.
Bara för att säkerställa, kan du se om lampikonen för magnetkontakten ändrar status när du öppnar/stänger dörren?
När du gör en manuell skanning av sändaren har du sett om huskoden ändrar sig?
fcarlsson
Posts: 15
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: ZNet Lite, LMST-606 Telldus Live

Post by fcarlsson »

Huskoden tyckte jag uppdaterades (vad nu det betyder).

Däremot inte lampikonen. Dock kan jag på Telldus Live klicka på tänd/släck och få ikonen att ändras. Då genereras även ett mail. Dock var väl kanske inte tanken att det var så jag skulle få det att fungera... :D

En annan fundering och det är när jag skannar/registrerar magnetkontakten. Ska jag då både öppna och stänga eller bara det ena? Eller spelar det ingen roll? Nu har jag gjort olika försök.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: ZNet Lite, LMST-606 Telldus Live

Post by etompau »

Huskoden är din magnetkontakts unika ID-kod inprogrammerad från fabrik.
Den måste läsas in i systemet och lagras för att din Tellstick ska kunna detekteras signalen. Det sker då genom att skanna in signalen och sedan sparar koden.
Starta skanningen och öppna dörren, det är till-signalen som systemet detekterar. Om du inte får in kontaktens unika kod kommer det aldrig att fungera.

Det är korrekt att du själv kan trigga händelsen genom att klicka på till/från i webbinterfacet.
Post Reply