Conrad rörelsesensor

Moderator: Telldus

Post Reply
Stefantastic
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Conrad rörelsesensor

Post by Stefantastic »

Hej!

Jag är en, sedan några veckor tillbaka, nybliven tellstick net ägare. Jag har köpt på mig ett antal fjärrströmbrytare och termometrar och allting funkar klockrent.
Men så beställde jag en rörelsesensor från conrad som jag inte riktigt förstår hur jag ska lägga till. De kanske inte är kompatibla med tellstick? För enligt manualen så
ska man para ihop den med en fjärrströmbrytare men det vill jag ju inte. Jag vill ju styra den genom telldus live.

Är det någon som har fått en rörelsesensor från conrad att fungera tillsammans med telldus live?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Conrad rörelsesensor

Post by etompau »

Du skriver inte vilken rörelsedetektor du har köpt, eller länkar till produkten, så det blir svårt att ge något bra svar.
Rent generellt så följer du bara instruktionerna när du lägger till en rörelsedetektor. Observera att den alltså inte automatiskt dyker upp i sensorlistan (som en termometer gör).
Stefantastic
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Conrad rörelsesensor

Post by Stefantastic »

Oj det missade jag! Men det är följande rörelsesensor det handlar om

http://www.conrad.se/Tr%e5dl%f6s-r%f6re ... 54_2806091

Jag har försökt att lägga till den både som conrad självlärande on/off brytare (det enda som finns att välja på conrad) och Nexa rörelesensor och Proove rörelsesensor.
I instruktionerna står det att man ska hålla in learn-knappen minst 3 sekunder tills den lyser med ett fast sken, men det gör den aldrig utan den slocknar så fort man släpper knappen.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Conrad rörelsesensor

Post by etompau »

Den verkar höra till deras RSL-serie så kanske går det att få den till att funka med en Tellstick Net.
Manualen är ju riktigt kass, så det är svårt att utifrån den ge några råd, men ser du att din Net blinkar med blått sken när du trycker på Learning-knappen är du en bit på väg, då Net har detekterat en godkänd signal från sensorn.
Post Reply