Störningar mellan pluginmottagare

Moderator: Telldus

Post Reply
Magil
Posts: 68
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Störningar mellan pluginmottagare

Post by Magil »

Har själv upplevt att pluginmottagare stör ut varandra om de placeras för nära varandra och det nämns i bruksanvisningar att de inte ska placeras för nära varandra, i Nexas fall minimum 2m.

Kan någon berätta vad det är som gör att mottagarna stör varandra? Är det skillnad på plugin- och inbyggnadsmottagare?

Erfarenhet att vissa märken är mindre känsliga än andra?

Har själv köpt ett billigt 3-pack på Clas Ohlson och satt kloss intill varandra och det funkade utmärkt, sen har jag haft Nexa mottagare som suttit 4m från varandra och stört ut varandra.
Zaman
Posts: 243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Störningar mellan pluginmottagare

Post by Zaman »

All elektronik skickar ut radiosignaler och magnetfält som kan störa annan utrustning om de inte skärmas av och radioutrustning är ännu värre.
Både sändare och mottagare skickar ut signaler i "rätt" frekvensspann eftersom de behövs för att modulera/demodulera signalen även om mottagaren förhoppningsvis inte skickar ut en lika kraftig signal.

Själv har jag upplevt en hel del problem med Nexa-enheter (både plugin och inbyggnads) när de suttit nära varandra (<1m) så deras rekommendation är nog ganska kraftigt tilltagen men det finns en bra grund för varningen.
Jag har en gammal RisingSun som varken stör eller blir störd av något annat och lite andra enheter av olika märken där problemen varit någonstans mitt emellan.
Magil
Posts: 68
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Störningar mellan pluginmottagare

Post by Magil »

Följdfråga, är z-wave mottagare mindre känsliga för att störa varandra eller de har samma problem?
Zaman
Posts: 243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Störningar mellan pluginmottagare

Post by Zaman »

Risken är den samma och beror på resp. leverantör och hur de har skyddat sina enheter för att minimera risken för störningar.
Alla Z-wave-enheter har samma chip i sig men det finns lite andra tekniker man kan använda sig av för att skydda mot störningar (framför att för att inte störa andra).
Enda sättet att veta exakt är att prova - Sorry :/
Post Reply