ELJR-1000 och Andersson PRS 2.1 Projektorduk

Moderator: Telldus

homan
Posts: 20
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: ELJR-1000 och Andersson PRS 2.1 Projektorduk

Post by homan »

etompau wrote:Med händelsestyrningen var tanken att automatisera kommandona till ELJR och få upp och ned-styrnigen att gå smidigt eftersom mottagaren enl. beskrivning behöver två kommando efter varandra.
Men får du inte grejorna att fungera med en Nexa fjärrkontroll så är där något fundamental fel.
Enligt bruxen så säger man att varje kommando måste ges två gånger. Oklart exakt vad dom menar, men lägg händelsestyrningen åt sidan, och försök få det till att fungera med fjärrkontrollen först.
Det är ju om man har momentanbrytare. Jag kör ju på 12v motor
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: ELJR-1000 och Andersson PRS 2.1 Projektorduk

Post by etompau »

Du har ju enligt din beskrivning kopplat dig mot en fjärrkontroll, där du momentant ska sluta en knapp på kretskortet.???
Om ditt instrument har en summerfunktion för ledningskontroll, så testa med att ansluta den mot COM och en av reläutgångarna och försök få till styrning av utgången. Detta då med fjärrkontrollen bortkopplad.,
homan
Posts: 20
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: ELJR-1000 och Andersson PRS 2.1 Projektorduk

Post by homan »

etompau wrote:Du har ju enligt din beskrivning kopplat dig mot en fjärrkontroll, där du momentant ska sluta en knapp på kretskortet.???
Om ditt instrument har en summerfunktion för ledningskontroll, så testa med att ansluta den mot COM och en av reläutgångarna och försök få till styrning av utgången. Detta då med fjärrkontrollen bortkopplad.,
Så ser det ut:
IMG_3998.JPG
IMG_3998.JPG (122.7 KiB) Viewed 11286 times
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: ELJR-1000 och Andersson PRS 2.1 Projektorduk

Post by etompau »

Ja det ser korrekt ut. Problemet tycks vara att vi inte vet hur mottagaren ska styras så att slutningen släpper (fortare än 2 minuter).
Du får jobba lite med Nexas fjärrkontroll och mottagaren så du får fram kommandona som behövs för att få till en slutning/öppning på önskat sätt. Det ska ju enligt Nexas brux låta sig göras, vilket låter rimligt då utrustning kopplad till enheten inte hade gått att styra på ett vettigt sätt om en slutning alltid hade varit aktivt i 2 minuter.
homan
Posts: 20
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: ELJR-1000 och Andersson PRS 2.1 Projektorduk

Post by homan »

Jag pratade med nexa-supporten och det ska inte gå att ändra relä-tiden.
Jag kopplade in allt nu och det slog mig att jag har en EWR-1000 liggandes hemma som jag använde till att tända och släcka golvfläkten som jag nu kan använda till att koppla in EJLR-1000 på. Så i teorin skulle det kunna funka att skapa händelse på att när jag trycker på ON för projektorduken så ska EWR-1000 efter 10 sekunder stängas av och efter 15 sekunder sättas på igen. Det skulle stänga av strömmen till EJLR-1000 och sätta på den igen och den skulle vara mottaglig för kommandon igen.
Det lät bra i teorin men i praktiken så gick det åt skogen.
Av någon konstig anledning så går det inte att stänga av EWR-1000 när EJLR-1000 är på... Hur kan EJRL-1000 styra EWR-1000 som sitter mellan vägguttaget och strömkabeln till EJLR-1000?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: ELJR-1000 och Andersson PRS 2.1 Projektorduk

Post by etompau »

Tycker att Nexas svar låter skumt. Manualen visar ju klart och tydligt hur man kan stoppa en markisrörelse med fjärrkontrollen.
Kanske någon annan forumanvändare har använt ELJR-1000 och kan sprida lite ljus här?
homan
Posts: 20
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: ELJR-1000 och Andersson PRS 2.1 Projektorduk

Post by homan »

etompau wrote:Tycker att Nexas svar låter skumt. Manualen visar ju klart och tydligt hur man kan stoppa en markisrörelse med fjärrkontrollen.
Kanske någon annan forumanvändare har använt ELJR-1000 och kan sprida lite ljus här?
Enligt han jag pratade med så kan det vara så att fjärrkontrollen jag använder inte stödjer det. Jag använder för övrigt fjärren som hängde med paketet när jag köpte min Tellstick Net Medium paket. Sen sa han också att Telldus Live inte har stöd för EJLR-1000 då dom inte har lagt in den än.

Nu fungerar ju projektorduken ganska okej. Jag kan rulla ner den via Live, vänta 2 minuter och sen rulla upp den igen via Live.
Men för att eliminera den här 2 minuters väntan så tänkte jag koppla in en sån:
image_gallery.jpeg
image_gallery.jpeg (16.98 KiB) Viewed 11236 times
Och så skulle det se ut:
Untitled 3.png
Untitled 3.png (15.08 KiB) Viewed 11236 times
I teorin så ska det fungera. Jag skickar kommando till EJLR-1000 att den ska rulla ner duken, efter 15 sekunder så stängs on/off mottagaren av och det gör att EJLR-1000 slutar skicka kommando till projektorduken då den inte får någon ström längre. 5 sekunder efter att on/off mottagaren har stängts av så sätts den på igen och EJLR-1000 är redo för att ta emot nya kommandon då relät är nollställd igen efter omstart.

Men problemet är att det inte går att stänga av on/off mottagaren när EJLR-1000 är på och skickar kommandon.
Jag förstår verkligen inte varför on/off mottagaren inte reagerar på kommando varken från Live eller fjärrkontroll under tiden EJLR-1000 är aktiv. Dom har inget med varandra att göra egentligen förutom att on/off mottagaren sitter mellan eluttaget på väggen och elsladden som ger EJLR-1000 ström. Hur den vet att EJLR-1000 är på och skickar kommando är en gåta för mig.
Jag har inga händelser eller liknande i Live. Inga alls!
Jag har även raderat samtliga fjärrkontroller från både EJRL-1000 och on/off mottagaren och parat EJLR-1000 via Live och on/off mottagaren till en fysiskt fjärrkontroll som man fick med den.
Jag blir galen!!! :banghead: :banghead: :banghead:
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: ELJR-1000 och Andersson PRS 2.1 Projektorduk

Post by etompau »

Funderade lite mer på ditt problem, och sannolikt är det så att fjärrkontrollen till din duk inte har någon "time out" utan den ligger och sänder konstant på 433 MHz-bandet när du har aktiverat ELJR och denna sändning stör ut kommandona till ELJR och andra mottagare under tvåminutersperioden som ELJR har sitt relä slutet.
Utan att börja mecka med mer prylar mellan fjärr och ELJR så är detta nog olösligt. Vill du styra duken får du acceptera en "spärrtid" på två minuter efter att duken har rullat ner eller upp.
Hade fjärren till duken jobbat med IR, en annan frekvens eller haft en time-out på sin sändning hade det fugerat men nu blir det problem. :(
Nexas svar om fjärrkontroll eller Telldus stöd för ELJR kan vi bortse från.
homan
Posts: 20
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: ELJR-1000 och Andersson PRS 2.1 Projektorduk

Post by homan »

etompau wrote:Funderade lite mer på ditt problem, och sannolikt är det så att fjärrkontrollen till din duk inte har någon "time out" utan den ligger och sänder konstant på 433 MHz-bandet när du har aktiverat ELJR och denna sändning stör ut kommandona till ELJR och andra mottagare under tvåminutersperioden som ELJR har sitt relä slutet.
Utan att börja mecka med mer prylar mellan fjärr och ELJR så är detta nog olösligt. Vill du styra duken får du acceptera en "spärrtid" på två minuter efter att duken har rullat ner eller upp.
Hade fjärren till duken jobbat med IR, en annan frekvens eller haft en time-out på sin sändning hade det fugerat men nu blir det problem. :(
Nexas svar om fjärrkontroll eller Telldus stöd för ELJR kan vi bortse från.
Ja det kan stämma. Fjärrens lampa lyser konstant när man aktiverar den via EJLR. Det gör den inte om man aktiverar den manuellt.
Frågan är då om fjärrens konstanta sändning stör kommandon till andra enhet, som t.ex. släcka lampor via Live osv, under dessa 2 minuter...
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: ELJR-1000 och Andersson PRS 2.1 Projektorduk

Post by etompau »

Ja risken är att den också släcker ut signaler till andra enheter.
Trist, men utan att mecka med tidkretsar etc mellan ELRJ och din fjärr så tror jag inte att det går att lösa.

Här är en länk till en skiss på en tidkrets som på två utgångar ger en valbar puls, som i sin tur kan styra en transistor el dylikt som ligger over knapparna på en fjärrkontroll.

http://www.telldus.se/forum/viewtopic.p ... 252#p26287
martikainen
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: ELJR-1000 och Andersson PRS 2.1 Projektorduk

Post by martikainen »

Hej!

Jag kom aldrig så långt att jag kopplade in allting, jag rekade mest info för att sedan ta tag i det! Men kul att någon annan försökt med exakt samma sak, gött att du slängde med en bild på hur du matade ELRJ med ström,

Bilden du skickade med på ELJR+fjärrkontrollen, vad är det för ström du matar den med, 230v direkt från ett eluttag låter det som, korrekt?
http://www.telldus.se/forum/viewtopic.p ... 4b5#p30644

I så fall ska jag nog ge mig på ett försök till detta. Jag använder mig av Eventghost för att styra mina nexa devices så kanske det fungerar bättre med start/stop utan de 2 minutrarnas väntetid du har.
martikainen
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: ELJR-1000 och Andersson PRS 2.1 Projektorduk

Post by martikainen »

Sagt och gjort, kopplade in allting idag enligt din bild och det fungerade klockrent! :D Jag har samma problem med 2min "lockdown" så när jag lägger in denna i mitt macro för hemmabion i Eventghost så får jag köra alla andra RF signaler innan för att dessa ska gå igenom.

Tusen tack för hjälpen, speciellt du etompau som kom med orginalidéen! :)
martikainen
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: ELJR-1000 och Andersson PRS 2.1 Projektorduk

Post by martikainen »

Upptäckte efter att jag konfigurerat allting och testat det att min ELJR verkar trigga lite random, låg i sängen och hör att duken piper till ibland som att den fått ett kommando, och även att den åkte ner av sig självt.
Jag kommer köra samma lösning som du Homan att sätta in en vanlig nexabrytare innan ELJR'n och bara aktivera den när duken skall upp/ner.

Om du hittar en lösning på denna 2minuts problematik så får du gärna uppdatera tråden! :)
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: ELJR-1000 och Andersson PRS 2.1 Projektorduk

Post by etompau »

martikainen wrote:Upptäckte efter att jag konfigurerat allting och testat det att min ELJR verkar trigga lite random, låg i sängen och hör att duken piper till ibland som att den fått ett kommando, och även att den åkte ner av sig självt.
Jag kommer köra samma lösning som du Homan att sätta in en vanlig nexabrytare innan ELJR'n och bara aktivera den när duken skall upp/ner.

Om du hittar en lösning på denna 2minuts problematik så får du gärna uppdatera tråden! :)
Rent spontant tror jag inte det är ELJR som spontantriggar, utan det kan vara fjärrkontrollen som triggas. Har du långa ledningar till den, så kan störningar komma in via dessa.
martikainen
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: ELJR-1000 och Andersson PRS 2.1 Projektorduk

Post by martikainen »

etompau wrote: Rent spontant tror jag inte det är ELJR som spontantriggar, utan det kan vara fjärrkontrollen som triggas. Har du långa ledningar till den, så kan störningar komma in via dessa.
Jag har nog runt 15cm med väldigt fula lödningar då det var första gången jag lödde. Men jag stoppar in en brytare innan bara så får det duga.
Post Reply