bygga egen brandvarnare.

Moderator: Telldus

tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

bygga egen brandvarnare.

Post by tjabas »

ja, nu när man är inne på att bygga om saker hit och dit, så hittade jag denna: http://www.aliexpress.com/item/Free-Shi ... 46494.html

Vad jag har fattat som så är den fullt fungerande, samt att den har NC/NO relä som med enkelhet skulle kunna byggas ihop med Nexa WBT-912

Sedan så skulle väl bygget kunna gömmas under foten på en takkrona(med ventilationshål) eller rensa innehållet på en befintlig brandvarnare för att montera detta.

Detta bygget vore ganska onödigt om det skulle finnas en brandvarnare som var kompatibel med tellstick, men så verkar inte vara fallet idag iaf.

Skulle detta funka tro?
Last edited by tjabas on Fri Feb 20, 2015 1:48 pm, edited 1 time in total.
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: bygga egen brandvarnare.

Post by tjabas »

Jag hittade även dessa dörr/fönster sensorer: http://www.aliexpress.com/item/CPU-digi ... 83688.html

fördelen med dessa är att dom använder bara 1.5volt, till skillnad från dom billigare kina sensorerna som drivs av 12v.

tror ni dessa skulle fungera ihop med tellstick?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: bygga egen brandvarnare.

Post by etompau »

tjabas wrote:ja, nu när man är inne på att bygga om saker hit och dit, så hittade jag denna: http://www.aliexpress.com/item/Free-Shi ... 46494.html

Vad jag har fattat som så är den fullt fungerande, samt att den har NC/NO relä som med enkelhet skulle kunna byggas ihop med Nexa WBT-912

Sedan så skulle väl bygget kunna gömmas under foten på en takkrona(med ventilationshål) eller rensa innehållet på en befintlig brandvarnare för att montera detta.

Detta bygget vore ganska onödigt om det skulle finnas en brandvarnare som var kompatibel med tellstick, men så verkar inte vara fallet idag iaf.

Skulle detta funka tro?
Den har jag också spanat in, fast på Ebay. Lär säkert fungerar med reläet anslutet till passande sändare. Frågan är bara hur pass effektiv detektorn är. Kostar dock inte så mycket, så man kan ju beställa den på vinst och förlust.
GOKAR
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: bygga egen brandvarnare.

Post by GOKAR »

Hej
Har köpt en brandvarnare från ebay, nämligen denna:
http://www.ebay.com/itm/111497928746?_t ... EBIDX%3AIT
Har lyckats få den att fungera med tellstick net, det som är viktigt är att den har kretsen SC2262.
Den fungerar med mina inställningar som Sartano, Code Switch och vid larm går den i läge ON.
Kodningen är märkt A0 - A7 samt D0 - D3. Sätt 3 byglar från mitten till L i positionerna D1, D2 och D3.
Sätt den i läge Scan remote och tryck på testknappen på brandvarnaren, håll in den i några sekunder tills man ser att den har registrerat den i telldus live, spara sedan.
Man måste narurligtvis efter larm återställa den med telldus live eller med appen i telefonen.
Har kollat att man i positionerna A0 - A7 också kan sätta switchar mellan mitten och till L och på så sätt kan koppla in flera enheter.
Detta är ju binärt så det blir många enheter. Har på väg hem en PIR detktor med samma krets och den borde också fungera på liknande sätt.
Detta kanske är av intresse för flera, eller hur.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: bygga egen brandvarnare.

Post by etompau »

Kanon med en rapport om en fungerande trådlös brandvarnare som inte kräver någon relä/separat sändare för att integreras i ett Tellstick-system.
Om du har ett Pro-abonemang borde du kunna sätta en automatisk återställning av utlöst larm efter en valfri tid.
GOKAR
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: bygga egen brandvarnare.

Post by GOKAR »

Visst har jag ett Pro - abonemang och kommer att sätta automatisk återställning. Hoppas bara att jag inte får något larm över huvud taget. Har beställt 2 till nu när jag fick det att fungera. Får se om PIR-sensorerna också fungerar på samma sätt så blir det flera sådana också och där behövs säkert sättas automatisk återställning efter den sänt ett mail eller sms.
GOKAR
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: bygga egen brandvarnare.

Post by GOKAR »

Har nu fått hem en PIR detektor, nämligen denna
http://www.ebay.com/itm/171089657359?_t ... EBIDX%3AIT
Välj 433 MHz samt chipset 2262 och den fungerar kodmässigt exakt som brandvarnaren i en tidigare post.
Kodningen på denna är inte märkt men positionerna är lika som brandvarnaren och vid larm går den ON.
Man kodar bara dom olika om man vill koppla in flera, verkar också ha lång räckvidd.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: bygga egen brandvarnare.

Post by etompau »

Bra info och ett bra pris på detektorn. Med den externa teleskopantennen lär räckvidden vara bättre än de sändare med inbyggd antenn.
Jag tolkar din beskrivning som att den inte sänder en OFF-signal när rörelsen har upphört, vilket kanske kan vara en nackdel i vissa situationer.
GOKAR
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: bygga egen brandvarnare.

Post by GOKAR »

Det stämmer den skickar inte någon OFF-signal utan bara en ON-signal. Har själv PRO-abonnemanget och då kan man lägga in att den automatiskt skickar en OFF-signal efter en av mig bestämd tid från den fick ON-signalen.
Har man en kort återställningstid där så kommer man förmodligen att få flera larm om någon befinner sig där under en längre tid.
Har också hittat en fönster/dörr-detektor med samma chipset för ca: 34:- som jag beställt och ska testa när jag fått hem den.
nebuchad
Posts: 15
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: bygga egen brandvarnare.

Post by nebuchad »

Tjena GOCAR.
Hur byglar du sändningsfrekvensen? (de fyra pinnarna) Finns ju tre kombinationer + en till om man inte byglar alls. ;)
nebuchad
Posts: 15
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: bygga egen brandvarnare.

Post by nebuchad »

Jaha, där ser man. Sändningsfrekvensen skulle inte byglas alls. Skam den som ger sig.
Trial 'n error FTW!
GOKAR
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: bygga egen brandvarnare.

Post by GOKAR »

Har nu fått hem en fönster/dörr detektor med samma chipset 2262 och den fungerar och kodas exakt som brandvarnaren och PIR-sensorn.
http://www.ebay.com/itm/181185686979?_t ... EBIDX%3AIT
Det ger tyvärr bara en ON-signal när man avlägsnar magneten från sensorn/sändningsenheten. Måste återställas men det kan man ju göra med PRO abonnemanget efter man har skickat ett larm.
GOKAR
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: bygga egen brandvarnare.

Post by GOKAR »

Hej nebuchad
Har varit bortrest och inte haft möjlighet att kolla forumet men du kom ju på det själv, dvs ingen bygel alls på sändningsfrekvensen och det gäller alla dessa enheter som har denna kodkrets 2262/2264. Upptäckte nämligen att dörr/fönster detektorn har 2264 som kodkrets som jag fick trots att på ebay valde jag 2262.
nebuchad
Posts: 15
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: bygga egen brandvarnare.

Post by nebuchad »

Haha, ja ibland är det bra att formulera en fråga. Var först då som jag kom på att det fanns ytterligare ett alternativ (3+1). Har försökt att hitta den infon tidigare, men då endast hittat folk som försökt bygga egen antenn för att förlänga räckvidden på duon. Har då fått fram längd (i cm) på antennen, men inte mkt mer. Tror mitt larm lurade in mig på idén att det skulle byglas, då larm-sensorerna byglas. ^^
Kanske kommer passa på att även plocka in en brandvarnare nu, har sedan tidigare nexas larmar en larmar alla, men är ju smutt att få in alla i mitt "smarta-system". Någon som lyckats modda dessa? Annars är ju ebay a' 80kr ganska frestande. :)
davidhellmyrs
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: bygga egen brandvarnare.

Post by davidhellmyrs »

Hej,

beställde denna http://www.ebay.com/itm/111497928746?_t ... EBIDX%3AIT


har SC2262

A0 = ingen bygel
A1 = H
A2 = INGEN
A3 = INGEN
A4 = H
A5-A7 = INGEN
D0 = INGEN
D1-D3 = L

I TELLDUS HAR JAG VALT,

SARTANO / KODOMKOPPLARE

men där skall man ange

1
2
3
4
5
A
B
C
D
E

Vad är det?
I sammanhanget?

Väljer jag SCAN SENDER

och sen trycker in knappen på brandvarnaren så hittar den inget.

Skall den stå på 4.7 m / 3.3m / 2.2 M som den står på nu?
Eller ska man switcha över till 1.5M ?

mvh/David

tack för hjälpen!
Post Reply