auriel antenn fråga.

Moderator: Telldus

Post Reply
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

auriel antenn fråga.

Post by tjabas »

Hej!

jag har beställt denna: http://www.conrad.se/Antenn-Aurel-GP-43 ... 43_2401020

Är detta en inomhus eller utomhus antenn?

Går den att ha inomhus eller blir den för stor?
agn
Posts: 71
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: auriel antenn fråga.

Post by agn »

tjabas wrote:Hej!

jag har beställt denna: http://www.conrad.se/Antenn-Aurel-GP-43 ... 43_2401020

Är detta en inomhus eller utomhus antenn?

Går den att ha inomhus eller blir den för stor?
Det är en utomhus antenn men den går även bra att ha inomhus om du har plats för den. Enligt databladet är den 460 mm hög och diametern är 190 mm.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: auriel antenn fråga.

Post by etompau »

Den är uppenbart byggd för att kunna sitta utomhus. Ser rejält stabil och välkonstruerad ut, med många positiva användarrecensioner.
Om den blir för stor hos dig, ja det kan du nog bara svara på ... Den har i alla fall en storlek på 460 mm från topp till botten, och en diamanter på nästan 200 mm.

Om jag spekulerar lite, så tror jag inte där är något magiskt med denna antenn, utan det är faktumet att antennen kommer upp och bort från Tellstick-dosan som påverkar mottagningen. Antar att man kan få samma resultat om man köper 2 m koaxialkabel, skalar bort ca 17 mm av och viker ner skärmstrumpan och fäster upp kabeln mot en vägg eller på ett fönster.
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: auriel antenn fråga.

Post by tjabas »

jag förivrade mig nog med beställningen, satt och drack ett par öl och fick se denna antenn, verkade smått fantastisk med alla positiva omdömmen, men jag såg ju dock aldrig någon bild på den, men vips så var den beställd, jag hade tänkt ha den bakom tv:n , men den verkar ju lite större än förväntat nu när man har all fakta i handen :)

Det får väl bli att borra i väggen och sätta upp den utomhus ändå.
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: auriel antenn fråga.

Post by krambriw »

Antar att man kan få samma resultat om man köper 2 m koaxialkabel, skalar bort ca 17 mm av och viker ner skärmstrumpan och fäster upp kabeln mot en vägg eller på ett fönster
Det stämmer inte, lika bra blir det inte. Jag har testat det och jämfört med aurel antennen (som jag monterat inomhus i garderoben under trappan till övervåningen i vårt hus). Aurel antennen har också ett jordplan (dom fyra snett nedåtgående spröten) och den fångar in signaler från sensorer som jag inte fick in varken med originalantennen eller med andra antenner jag provat med, inklusive avskalad koax. Naturligtvis är det knepigt med placeringen av den stora aurel-antennen om man inte som i mitt fall hittade en vrå där den kunde gömmas undan.

mvh
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: auriel antenn fråga.

Post by hekj »

tjabas wrote:jag förivrade mig nog med beställningen, satt och drack ett par öl och fick se denna antenn, verkade smått fantastisk med alla positiva omdömmen, men jag såg ju dock aldrig någon bild på den, men vips så var den beställd, jag hade tänkt ha den bakom tv:n , men den verkar ju lite större än förväntat nu när man har all fakta i handen :)

Det får väl bli att borra i väggen och sätta upp den utomhus ändå.
Man kan göra den mindre genom att inte montera det nedre röret och väggfästet, den blir då en "bordsantenn" som står på dom nedre spröten.

Har för mig att det är följande SMA-adapter som behövs för att koppla in antennen.
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... -ho-p37491

Om man beställer antennen hos Loh Electronics så slipper man köpa en adapter.
http://www.lohelectronics.se/elektronik ... 33mhz.html
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: auriel antenn fråga.

Post by tjabas »

om man nu ska förlänga kabeln på denna antenn, går det då med en vanlig coaxial kabel, likt den som används till parabol och tv antenn?
hur ska man isåfall skarva sladden? vilka kopplingar behövs?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: auriel antenn fråga.

Post by etompau »

För kortare sträckor kan du använda den vita "tv-koaxialkablen, dock så är den avsedd för att impedansmässigt passa till 75 ohm-system.
Conrad-antennen har 50 ohm impedans och då bör man använda koaxialkabel typ RG-58. Undvik att skarva kabeln.
Ex. Kjell & Co säljer denna kabeltyp, och tillhörande kontakter. Dom har även kabel med nippelanslutning av valfria kontakter, bra om man vill undvika att lödas eller klämma på kontakter.
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: auriel antenn fråga.

Post by tjabas »

etompau wrote:För kortare sträckor kan du använda den vita "tv-koaxialkablen, dock så är den avsedd för att impedansmässigt passa till 75 ohm-system.
Conrad-antennen har 50 ohm impedans och då bör man använda koaxialkabel typ RG-58. Undvik att skarva kabeln.
Ex. Kjell & Co säljer denna kabeltyp, och tillhörande kontakter. Dom har även kabel med nippelanslutning av valfria kontakter, bra om man vill undvika att lödas eller klämma på kontakter.
tack för svaret.

jag har ungefär 10-15 meter färdig dragen tv coaxial kabel , detta kanske blir för lång kabel att använda?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: auriel antenn fråga.

Post by etompau »

Om du nu har färdigdragen kabel mellan din Net och tilltänkt antennplats så är ju mycket vunnet om du kan använda befintligt kablage.
Hade jag varit i dina kläder så hade jag testat och sett vilket resultat kabel och antenn hade gett innan jag ev. hade gett mig på att dra ny kabel.
Var noggrann med att få till en bra kontakt/förbindelse med kontakten som går in i antennen, då väder och vind kan gå hårt åt dessa. Lite eltejp runt kontakten hjälper mot oxidation och glappkontakt.
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: auriel antenn fråga.

Post by tjabas »

etompau wrote:Om du nu har färdigdragen kabel mellan din Net och tilltänkt antennplats så är ju mycket vunnet om du kan använda befintligt kablage.
Hade jag varit i dina kläder så hade jag testat och sett vilket resultat kabel och antenn hade gett innan jag ev. hade gett mig på att dra ny kabel.
Var noggrann med att få till en bra kontakt/förbindelse med kontakten som går in i antennen, då väder och vind kan gå hårt åt dessa. Lite eltejp runt kontakten hjälper mot oxidation och glappkontakt.

tack
ja provar den gamla kabeln först, fungerar det bra , så kör jag på det.
Mheel
Posts: 17
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: auriel antenn fråga.

Post by Mheel »

Hej
Jag har idag en net med orginal antenn. Den når min tempgivare i gäststugan. Håller dock på att gå över till en duo istället. Har båda i drift men i duon får jag inte kontakt med tempgivaren i gäststugan. Har bytt till följande antenn http://www.lohelectronics.se/elektronik ... 33mhz.html. Men det har inte hjälpt. Vad kan problemet va?

Mvh Magnus
Post Reply