Nexa brandlarm

Moderator: Telldus

Post Reply
cazz
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Nexa brandlarm

Post by cazz »

Såg i en affär att Nex säljer optiska brandlarm men glömde se om det ens går att använda till Tellstick Duo.

Så man undrar är två saker, finns det stöd och hur bra är dom.

Har för närvaro två "vanliga" men kan man ha en övervakning när man inte är hemma så är det ett stort plus men samtidigt vill man ha bra produkt
när det gäller så viktig som en brandalarm, får inte vara för känslig men inte heller dålig att den knappt reagerar.
Letalis
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa brandlarm

Post by Letalis »

Funderar på samma sak.
cazz
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa brandlarm

Post by cazz »

Det finns det tyvärr inte.
Det finns info att man kan modda en och koppla den till en exempelvis nexa knappen för ringklockan men det vill jag inte göra.
Mheel
Posts: 17
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa brandlarm

Post by Mheel »

Jag har fyra sådana hemma. Räcker att man moddar en för att få i det i net/duon. Inga större svårigheter.

Mvh Magnus
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa brandlarm

Post by tjabas »

Mheel wrote:Jag har fyra sådana hemma. Räcker att man moddar en för att få i det i net/duon. Inga större svårigheter.

Mvh Magnus

hur har du moddat dom då?
Mheel
Posts: 17
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa brandlarm

Post by Mheel »

Jag använde ett relä från elfa och kopplade det mot jord och en pulserande utgång till sirenen. Jag kopplade sen dom potentialfria utgångarna över on knappen på en fjärrkontroll. Jag kapade ner fjärrkontrollen lite. Kopplande sen plus och minus till fjärrkontrollen direkt från batterierna (4,5v)på brandvarnaren, mätte mig fram var jag skulle koppla in plus för att få 3v.
Pga att jag kapade ner fjärrkontrollen fick den plats i brandvarnaren. Man måste manuellt återställa "brandlarmet" i telldus live. Men jag är nöjd.

Finns mer att läsa på http://www.telldus.com/forum/viewtopic.php?t=3695

//Magnus
Post Reply