Tips till er med Nexa wwr-1 och WMR-3500

Moderator: Telldus

Post Reply
chali
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Tips till er med Nexa wwr-1 och WMR-3500

Post by chali »

Hej

Jag satt och letade info om wrr-1 och fann att det är många som har problem med den och att få den att fungera konstant,
jag har dock hittade varför vad jag tror är anledningen till att många har problem.

När du ska lägga till den i telldus nett så måste du välja Proove self Learning (White) (fungerar att både slå på och av den)
samma sak är att för min del har det fungerat mycket bättre med en huskod som är 6 skiffrigt och är jämt och en enhetskod på 1,4,5,8( läste att det har något med 4 att göra)
när man har pucken kopplad till en brytare, måste brytaren stå i rätt läge för att du ska kunna styra den trådlöst, detta uppenbarade sig genom att jag gjorde mina brytare återfjädrande och
ingen fungerade att styra trådlöst längre, lösningen är enkel. byt sida som fjädrarna sitter på =) nu fungera pucken perfekt alltid
Detta problemet gäller även om man försöker styra den med nexas egna sändare. ( det går stänga av den om den är påslagen, men ej slå på den igen om brytare står på fel sida)


för wmr-3500 så är det samma sak med koden att ha 6 siffror, men denna lilla roliga sak behöver ha en last för att den ska fungera varje gång,
jag satt och försökte para denna med en telldus net utan resultat när jag fick för mig att sätta en mätare med last på. och då var det inga problem att para den på långa avstånd.
samma sak när man skulle slå på/av den, har den en ansluten last fungerar det utan problem, ( den anslutna saken fungerar förmodligen som en antenn åt den)
så har du problem att para den eller slå på/av den, koppla in en lampa eller något med last så bör det fungera.

när det gäller antenner till telldus net kan jag rekommendera 9 db gummi spröt från ebay eller från kjell, köp inte den stora antennen på condrad.se som vissa rekommenderar då den fungerar mycket sämre, är dyr och tar mycket mer plats
(jag har den med ) antennen jag kör på nu som fungerar bäst är en vanlig wlan antenn för 2.4/5 ghz bandet

hoppas detta hjälper någon

MVH / Chali
agn
Posts: 71
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tips till er med Nexa wwr-1 och WMR-3500

Post by agn »

chali wrote:
när det gäller antenner till telldus net kan jag rekommendera 9 db gummi spröt från ebay eller från kjell, köp inte den stora antennen på condrad.se som vissa rekommenderar då den fungerar mycket sämre, är dyr och tar mycket mer plats
(jag har den med ) antennen jag kör på nu som fungerar bäst är en vanlig wlan antenn för 2.4/5 ghz bandet

MVH / Chali
Att använda en wlan antenn är direkt olämpligt då den är avsedd för en annan frekvens. Antennen måste vara anpassad för 433 MHz annars uppkommer kraftig stående våg som kan skada Tellsticken. Det finns ett amatörradioband på samma frekvens som Tellstick använder så lämpliga antenner finns hos leverantörer av amatörradioutrustningar. Mobinet i Karlstad är ett exempel.

Mvh. agn
Post Reply