KASS räckvidd

Moderator: Telldus

rhoddas
Posts: 65
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by rhoddas »

Tack!
Har du möjlighet att mäta sladden?

MVH Peter
peterparnes
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by peterparnes »

Biten som sticker ut är 16.4cm och sedan fortsätter den in en knapp cm fram till närmaste hörn på kretskortet.
Progresia
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Progresia »

Fick min modifierade tellstick igår. Den var dock vit istället för den blåa som jag skickade tillbaka till telldus. Räckvidden blev klart bättre med den nya, så jag är helt klart nöjd.

Den nya klarar alla lampor i min lägenhet på ca 54 kvm på första försöket. Den gamla stickan klarade inte ens lampor som var ett par meter bort. Så det är STOR skillnad.

Väldigt smidigt av telldus att man bara behövde maila dem och så kom nya stickan på posten med ett returkuvert för den gamla stickan.

Visst ser den lite "hemmapulad" ut, men det är trots allt funktionen som är viktigast.

Har ni problem med era tellsticks batch 8 så rekommenderar jag absolut att byta ut den mot den modifierade, så länge ni kan leva med kabeln som sticker ut.
warpman
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm

Post by warpman »

Fick min modifierade Tellstick idag, en vit batch 6 och räckvidden är mycket bättre. Hade bara ett par meters räckvidd med den gamla batch 8 men den nya med antenn täcker hela huset, ca 8 meter runtom (längsta jag har mellan Tellstick och mottagare) på två våningar med armerat lättbetonggolv mellan.
Frankerat returkuvert för den gamla följer med, tummen upp för den supporten! :D

Mvh // Benny
real
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Göteborg

Post by real »

Samma här. Den nya vita med antenn fungerar kalas.
Mycket proffsigt med frankerat returkuvert !
j_tomas
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by j_tomas »

Efter att också ha modifierat min Tellstick (batch 8 ) så tror jag att jag vet vad det största felet är.

Det är visserligen sant att det är svårt att göra en bra antenn på det lilla utrymmet som står till buds och man tvingas istället vika ihop den. Det borde dock inte behöva vara så dåligt som det är nu.

Det som gör att det inte fungerar, tror jag, är att klock-kristallens kåpa i RF-modulen ligger och kortsluter antennen RF-mässigt. Det är visserligen kretskortslack emellan, så den är inte kortsluten galvaniskt, men kapacitansen mellan antennledningen och (den jordade?) kåpan gör att antennen blir RF-mässigt kortsluten.

Tomas, som jobbat med RF-konstruktion de senaste 30 åren...
zorro
Posts: 43
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Utbyte av min sticka

Post by zorro »

Fick min nya sticka nu å den funkar kalas bra och TACK Telldus teamet för en mycket proffsig hantering av utbytet :clap: :clap: :clap:
albin
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by albin »

Har samma problem.... Köpte en Tellstick på Kjell&CO, men väl hemma visar det sig att räckvidden inte räcker till att stänga av en Proove-mottagare ungefär 2m bort. En annan mottagare inom en meter fungerar. Även den 2m bort fungerar om man riktar sändaren rakt mot den, men det kan ju inte vara tanken. Just nu har jag mottagaren precis mitt i rummet för att testa, men tanken var ju att peta in den hos servern i ena hörnet, men det lär ju inte gå alls om räckvidden är så pass dålig.
(Med Proove-fjärren fungerar det bra överallt.)

mvh // Albin
Bob Anderson
Posts: 13
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Bob Anderson »

Hejsan!
Jag är jättenöjd med allt utom räckvidden på min nya Tellstick. Jag skickade ett mail till rma-adressen för en vecka sedan men har inte hört något. Hur lång tid tar det ungefär?
fredrik.gullberg
Site Admin
Posts: 285
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by fredrik.gullberg »

På grund av sjukdom och tjänsteresor har vi varit dåligt bemannade på kontoret denna veckan, räkna med att få respons på din rma i nästa vecka!
Fredrik Gullberg
Telldus Technologies
Bob Anderson
Posts: 13
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Bob Anderson »

fredrik.jacobsson wrote:På grund av sjukdom och tjänsteresor har vi varit dåligt bemannade på kontoret denna veckan, räkna med att få respons på din rma i nästa vecka!
Ok! Tack för ett snabbt svar :)
macki
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by macki »

När jag skulle köpa mig en Tellstick så fanns det både vit (batch 4) och blå (batch 9). Iom att jag läst att det kan vara problem med räckvidd så köpte jag båda för att testa och de fungerar ganska dåligt båda två. Når ungefär 4-5 meter.

Funderar på att lösa dit en extern antenn på någon av dem. Vilken batch ska jag i så fall välja?
Tobbe R
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Tobbe R »

macki wrote:När jag skulle köpa mig en Tellstick så fanns det både vit (batch 4) och blå (batch 9). Iom att jag läst att det kan vara problem med räckvidd så köpte jag båda för att testa och de fungerar ganska dåligt båda två. Når ungefär 4-5 meter.

Funderar på att lösa dit en extern antenn på någon av dem. Vilken batch ska jag i så fall välja?
Se mitt svar på löda-tråden. På batch 8, som väl är mest lik batch 9, var det mycket enkelt. Knip av benet ner till antennen och löd dit en enkelledare där. Står ANT på kortet.
Tobbe
fredrik.gullberg
Site Admin
Posts: 285
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by fredrik.gullberg »

Knip av benet ner till antennen och löd dit en enkelledare där.
Var dock väldigt försiktiga när ni klipper benet, det finns risk att kretskortet går sönder. Jag skulle snarare rekommendera att man slipar bort ledaren på kretskortet nära benet.
Fredrik Gullberg
Telldus Technologies
naslund
Posts: 97
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Täby

Post by naslund »

Jag har goda erfarenheter från att inte klippa benet alls. Så prova det först. Blir en hyffsad dipol tror jag.
Post Reply