WMR-3500 har dålig räckvidd

Moderator: Telldus

tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: WMR-3500 har dålig räckvidd

Post by tronde »

Jeg har en som tilsynelatende fungerer OK. Den har datokode 1310.

Hvilken datokode er det på de som er dårlige?
Fallber
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: WMR-3500 har dålig räckvidd

Post by Fallber »

stefan.persson wrote:Vi har fått flera rapporter om problem med dessa mottagare, vi håller på och undersöker nu. Det verkar inte handla om alla exemplar, och ibland fungerar de inte bra med fjärrkontroll heller.
Hej!, jag upplvever liknande problem som tagits upp här. Jag har ca 10st WMR-3500 och flera fungerar otillförlitligt med både Nexa sändare och Telldus NET. Vissa WMR-3500 verkar vilja ha en längre "sändningstid" dvs att när jag håller knappen på sändaren inne ca 3sekunder kan jag få en mottagare att reagera. Jag har flera stycken som var svåra att lära in mot både sändare och Telldus NET och några som som inte gått att lära in alls. Jag har även ett par Nexa CMR-101 och M-spot i mitt system som fungerar helt utan anmärkning.

Finns det någon åtgärdsplan eller var skall man hålla koll för att ta del av eventuella uppdateringar?
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: WMR-3500 har dålig räckvidd

Post by krambriw »

uppdateringar?
Det här är nog ett äkta Nexa problem. Reklamation?
turbokongen
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: WMR-3500 har dålig räckvidd

Post by turbokongen »

En liten trådlyft :D
Jeg fjernet den innmonterte antennen helt, og fikk da noen meter ekstra rekkevidde på enheten. Prøvde litt med forskjellige antenner, uten at det hjalp noe, men når den ble fjernet helt, så ble det bedre. Må være noe feil på motakkerenheten.
Curt Tyrberg
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

WMR-3500 fungerar inte

Post by Curt Tyrberg »

Jag har en WMR-3500 som verkar para sig med min TellStick. Den dyker hursomhelst upp i Live. Den reagerar där och sparar sin status. Men det händer inget på utgången. Ingen ström släpps fram eller stängs av. Vad är det för fel? :(
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: WMR-3500 fungerar inte

Post by etompau »

Curt Tyrberg wrote: Sun Jan 21, 2018 12:55 pm Jag har en WMR-3500 som verkar para sig med min TellStick. Den dyker hursomhelst upp i Live. Den reagerar där och sparar sin status. Men det händer inget på utgången. Ingen ström släpps fram eller stängs av. Vad är det för fel? :(
Med 433 MHz-mottagare sker ingen signalering till Tellstick. Du kan lägga till enheter utan att ha en fysisk mottagare.
Det viktiga här är om mottagaren kvitterar upplärningssignalen, dvs klickar det/dioden blinkar till när du skickar lär-signalen.
Sedan ska du kunna höra ett tydligt klick-ljud när du styr mottagaren.
Gör du det?
b3astie
Posts: 30
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: WMR-3500 har dålig räckvidd

Post by b3astie »

Jag har också problem med den här. Har felsökt ganska länge och hittade till slut den här tråden. Otroligt frustrerande hur många timmar man lagt på att försöka få ordning på det så verkar det som det är helt enekelt fel på produkten :evil:

Någon som vågat testat WMR-3500-2, om den funkar som den ska? Vad finns det annars för ersättare? Ska ha den till ett kontaktuttag för motorvärmaren.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: WMR-3500 har dålig räckvidd

Post by etompau »

Jag har installerat två WMR-3500-2 och de funkar bra. Uppenbart har det varit något problem med första utgåvan av mottagaren.
Nu är mottagaren märkt med text som säger att den ska läggas med en specifik sida ut mot vägguttaget.
Sedan gissar jag på att vägguttaget och anslutningskablar i dosan kan påverka mottagningen. Så ligger på man avståndsgränsen, säg 20-30 meter mellan sändare (Tellstick) & mottagare så kan det krävas lite lirkande med kablar i dosan för att hitta en optimal placering där signalen når fram.
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: WMR-3500 har dålig räckvidd

Post by tronde »

etompau wrote: Fri Jan 26, 2018 8:19 am Jag har installerat två WMR-3500-2 och de funkar bra. Uppenbart har det varit något problem med första utgåvan av mottagaren.
Nu är mottagaren märkt med text som säger att den ska läggas med en specifik sida ut mot vägguttaget.
Sedan gissar jag på att vägguttaget och anslutningskablar i dosan kan påverka mottagningen. Så ligger på man avståndsgränsen, säg 20-30 meter mellan sändare (Tellstick) & mottagare så kan det krävas lite lirkande med kablar i dosan för att hitta en optimal placering där signalen når fram.
Er du fortsatt fornøyd med den nye utgaven av WMR-3500?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: WMR-3500 har dålig räckvidd

Post by etompau »

tronde wrote: Sat Dec 01, 2018 9:46 pm
etompau wrote: Fri Jan 26, 2018 8:19 am Jag har installerat två WMR-3500-2 och de funkar bra. Uppenbart har det varit något problem med första utgåvan av mottagaren.
Nu är mottagaren märkt med text som säger att den ska läggas med en specifik sida ut mot vägguttaget.
Sedan gissar jag på att vägguttaget och anslutningskablar i dosan kan påverka mottagningen. Så ligger på man avståndsgränsen, säg 20-30 meter mellan sändare (Tellstick) & mottagare så kan det krävas lite lirkande med kablar i dosan för att hitta en optimal placering där signalen når fram.
Er du fortsatt fornøyd med den nye utgaven av WMR-3500?
Yes, har nu tre stykken WMR-3500 og de virker helt OK.
Post Reply