Net eller DUO?

Moderator: Telldus

Post Reply
n0z
Posts: 15
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Net eller DUO?

Post by n0z »

Hej

Har en telldus net hemma som fungerar bra men har en husvagn som jag vill ha en telldus i men vet inte hur jag ska välja.

Har tråldöst internet i husvagnen idag med en Netgear rourer men måste ha möjligheten när jag är i husvagnen att reglera telldusen även om jag inte har någon internetåtkomst. Funkar det att köra DUO och koppla in den direkt i routern eller måste jag ha en dator mellan?

Net går helt bort då vi ofta befinner oss på platser helt utan internetåtkomst.


Vilka pryar behöver jag?
davka003
Posts: 187
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Net eller DUO?

Post by davka003 »

Raspberry Pi + Duo + Atomagically

(Kan vara så att jag är lite partisk)
My home automation software: Automagically @ Raspberry Pi http://automagically.weebly.com
KHolm
Posts: 163
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Net eller DUO?

Post by KHolm »

davka003 wrote:Raspberry Pi + Duo + Atomagically

(Kan vara så att jag är lite partisk)
Opartiskt +1
n0z
Posts: 15
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Net eller DUO?

Post by n0z »

Atomagically? Det har jag helt missat! Fungerar det ihop med remotestick?

Men, dels är jag kass på Linux och sen har jag läst här att det vart problem att få Raspberry att fungera bra med Telldus.
Finns det någon guid för att få det att lira?

Edit
- Beställer en uppsättning. Inga stora pengar och om det funkar blir det den billigaste och strömsnålaste lösningen!
KHolm
Posts: 163
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Net eller DUO?

Post by KHolm »

n0z wrote:Atomagically? Det har jag helt missat! Fungerar det ihop med remotestick?
Automagically rapporterar i dagsläget status på dina brytare till Telldus Live!

Eftersom Remotestick jobbar mot Live! så bör det fungera direkt. Föredrar dock själv TelLIVE Remote Lite (https://play.google.com/store/apps/deta ... emote.lite).

I dagsläget stödjer dock inte Automagically att skicka sensorinformation till Live!
EDIT: Sensorer är löst, en pull request är inskickad. Fungerar fint för mig med Automagically och Live nu....
Trodde jag hade det behovet, men med no-ip och .htaccess så räcker Automagically's egna gränssnitt mig mer än nog.

Noterade att https://github.com/erijo/tellcore-py uppdaterats att stödja sensorer mot Live, så någon har klurat ut hur protkollet mot Live! ska se ut - så nu är det bara att merga in det i Automagically. Jag gjorde ett försök men gav upp; dels för att jag inte behöver Live! och dels för att jag väntar på svar från Telldus här i forumet.

Kan rekommendera en extern USB Hub med egen strömförsörjning mellan Pi och Tellstick - ger lite bättre täckning. Dock inte nödvändigt i en husvagn misstänker jag :)

/Marcus
Last edited by KHolm on Sat Jan 25, 2014 7:46 pm, edited 1 time in total.
n0z
Posts: 15
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Net eller DUO?

Post by n0z »

Klarar mig nog väldigt långt på räckvidden :)

Men fungerar det att via wifi reglera detta om man mister internet kontakt? Dvs finns det någon app till telefonen eller kommer man in på RB via luren (helt ny på dethär).
Ibland står man på ställen med dålig täckning så det vore fint om man kunde justera när man är där också.

Framförallt vill jag slå på värmen innan jag kommer dit och bara jag kan på något sätt läsa av temperaturförändringar (så att jag vet att det funkar) så är jag nöjd.
KHolm
Posts: 163
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Net eller DUO?

Post by KHolm »

Automagically använder sig av en standard webserver (Apache) som snurrar på Pi'en. Via denna ser man sin "fjärrkontroll" som man konfigurerar upp själv. Bifogar en bild på min fjärrkontroll när jag klickat på en tempgivare för historik.

Du kan lätt automatstyra med Automagically. T.ex har slår jag av/på en fläkt på övervåningen när det blir lite för varmt (när jag eldar) som sedan stängs automatiskt.

Din Pi har en vanlig TP för fast internet och kan med lätthet utrustas med WLAN. I och med att det snurrar Linux därunder så kan du säkerligen konfa upp den att matcha dina behov; allt beror ju på vad du redan har.

Om t.ex du har en 3G/LTE Router med både WLAN och fast TP så kopplar du Pi'en via TP och kopplar telefon till WLAN så ska du kunna nå dem från din telefon, om då telefonen kopplar upp sig mot WLAN'et.

Lycka till...
automagically.JPG
automagically.JPG (47.99 KiB) Viewed 6078 times
Post Reply