Löda dit antenn

Moderator: Telldus

Armitage
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Löda dit antenn

Post by Armitage »

Håller på att bli galen på att det är som att slå en tärning om Tellsticken vill slå på/av en strömbrytare som sitter 3m bort, i och för sig inuti en tv-bänk, men i alla fall.

Vart ska man löda om man ska löda fast en bättre antenn på sin Tellstick? Jag hittade en beskrivning på minhembio, men den måste ha kommit från en annan batch då min ser helt annorlunda ut.

Det jag har kommer från batch 8.
GregB
Posts: 45
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by GregB »

Jag visst är det trist att det inte ska funka, ens på korta avstånd. Har samma problem, men en sticka fr batch 6 verkar funka bättre. Testning pågår...

Batch 8 har antennen på det undre långa kretskortet. Om du håller stickan rättvänd (med ovansidan upp...:)) och med USB-kontakten åt höger så har du ett ensamt ben som går ned från det övre lilla kretskortet till den nedre, längst ut i hörnet. Det är antennen som det benet ansluter till och där kan du alltså löda...
Black
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Black »

Hade samma problem, usel räckvidd, gjorde som det tipsades om i en äldre tråd, lödde dit en 165mm lång enkelledare som antenn istället.

Nu kan man styra allt inom min 2500kvm tomt och tvåvåningshus utan en massa strul med extenders m,m.

Funkar klockrent nu, väldigt nöjd, lite trist att man ska behöva modda och mista garantin för att få det att funka bara.

Jag har Batch 8 på min sticka så bilderna på modden i den gamla tråden överensstämmer inte riktigt.
Frater
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Uppsala

Post by Frater »

Tjena GregB och Black, kul att ni fick det att funka. =)

Om du har du lust att ta några närbilder på din Batch 8 så kan jag lägga upp dem på byggbloggen som jämförelse, alltid hjälper det någon. :wink:
gerdevag
Posts: 13
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Örebro
Contact:

Post by gerdevag »

gör det gärna!

har problem med räckvidden också!
Ale22
Posts: 24
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Karlskrona

Post by Ale22 »

Frater wrote:Tjena GregB och Black, kul att ni fick det att funka. =)

Om du har du lust att ta några närbilder på din Batch 8 så kan jag lägga upp dem på byggbloggen som jämförelse, alltid hjälper det någon. :wink:
Var hittar jag "byggbloggen"?
GregB
Posts: 45
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by GregB »

Frater wrote:Tjena GregB och Black, kul att ni fick det att funka. =)

Om du har du lust att ta några närbilder på din Batch 8 så kan jag lägga upp dem på byggbloggen som jämförelse, alltid hjälper det någon. :wink:
Jag har inte moddat ännu men däremot kikat på HUR jag ska göra om det blir aktuellt. Har i första steget testat och jämfört en Batch 8 med en Batch 6 och kan konstatera att den fr Batch 6 fungerar i mitt hus, utan moddning som det verkar. Vid ngt enstaka tillfälle så har nån lampa inte tänts eller släckts dock.
Men jag kan ju ändå försöka ta en bild och lägga upp som visar var man ska löda på 8an. Det är nog faktiskt enklare på en Batch 8 än på en 6a då det är ett ben som ska klippas och lödas mot. Medan 6an kräver att man skrapar på kortet.
Sen är väl frågan vad som händer om man INTE klipper benet och alltså har två antenner från samma punkt, orginal och extern... Kanske ett sätt att testa med möjlighet att återställa den till ursprunget.

Tycker också alternativet med en passiv antenn intill stickan verkar intressant eftersom det inte kräver något ingrepp. http://www.telldus.se/forum/viewtopic.php?t=398

Vet inte om det är kvaliten på signalen eller uteffekten som är orsaken till problemen men oavsett vilket så är det ett problem som egentligen inte borde förekomma. Alla mina orginal Nexa batteridrivna fjärrisar funkar klockrent oavsett var i huset jag befinner mig.
Black
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Black »

Eftersom kabeln jag använde är en enkelledare = stel så tog jag lite epoxylim och la på precis där antennsladden går ut ur höljet för att fixera den så inte kortet / kabeln skadas om man kommer åt den då jag va klar.


Vet inte om jag kan öppna höljet nu i och med det, men ska förmodligen modda en till i helgen åt en kompis, då kan jag passa på att ta några bilder.
Frater
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Uppsala

Post by Frater »

Ale22 wrote:
Frater wrote:Tjena GregB och Black, kul att ni fick det att funka. =)

Om du har du lust att ta några närbilder på din Batch 8 så kan jag lägga upp dem på byggbloggen som jämförelse, alltid hjälper det någon. :wink:
Var hittar jag "byggbloggen"?
http://www.minhembio.com/Frater/243468/
thoberre
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by thoberre »

Noen som kan si noe om forventet rekkevidde med en 1/4 bølgelengde antenne loddet på?

Jeg har koplet til en metalldings, så min tellstick ahr nå både tilkoplet den etsede antennen og min "nye, eksterne".

Jeg har nå nesten god nok rekkevidde, men ikke helt. Har to etasjer og når ikke helt ut i hjørnene, og definitivt ikke f.eks ut til utebelysning.

Kan jeg forvente bedre rekkevidde om jeg kutter forbindelsen til den etsede antennen, og kun har den nye tilkoplet?

Noen som kan si noe om hvor mye jeg kan forvente max?
mickelin
Posts: 107
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by mickelin »

Du ska bara ha den externa antennen, inte båda. Jag har fått mina utbytta av Telldus och de klarar nu hela huset utan problem; tre våningar och utebelysning. Utan externantenn var det problem även i samma rum...
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Har ni problem och inte vill modifiera själva så skicka ett mail till rma at telldus punkt se med ert batchnummer, inköpsställe och adress så byter vi ut en med extern antenn kostnadsfritt.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Tobbe R
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Tobbe R »

Så har även jag lödat dit en extern antenn, inga problem alls. Gjorde ett litet hål i plastkåpan och förstärkte med smältlim.
Om man kan skilja på den varma och den kalla änden på en lödkolv bör man kunna fixa detta. Hur mycket räckvidden ökar kan jag inte säga, finns ingen plats i huset eller ut i uterummet där det inte funkar.
Tobbe
tomashermansson
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by tomashermansson »

micke.prag wrote:Har ni problem och inte vill modifiera själva så skicka ett mail till rma at telldus punkt se med ert batchnummer, inköpsställe och adress så byter vi ut en med extern antenn kostnadsfritt.
Hej Micke,

Är det meningen att vi skall modda våra Tellsticks för att få en tillräcklig räckvidd? Jag har en ny telldus batch 9 som jag installerade igår kväll och inser redan nu att den inte når hela huset (180 kvm i två plan plus källare).

ref.
http://www.minhembio.com/Frater/243468/

Tomas
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Om mitt inlägg var oklart så får jag citera vår förstasida:
En del TellStick från batch 7-9 lider av räckviddsproblem. Om du upplever problem med räckvidden, skicka ett mail med din adress, batchnummer och inköpsställe till rma at telldus se för utbyte.
Så svaret är nej, det är inte meningen att ni ska modda era TellStick. Ni ska maila oss för utbyte.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Post Reply