Vattensensor till Tellstick net

Moderator: Telldus

Zeta_R
Posts: 104
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vattensensor till Tellstick net

Post by Zeta_R »

Björz wrote:
etompau wrote:För att få SMS eller email får du skaffa ett Pro-abonemang av Telldus Live-tjänst.
När du har gjort det, är det en baggis att få till avisering vid ev. vattenläckage.
Du får lägga upp en enhet i Live, kalla den ex. vattenlarm, skanna in huskoden från din "fuktsändare".
Sedan skapar du en händelse som triggas av en till-signal från sändare, och lägg till önskat SMS/email-meddelande.

Att ha Net ansluten till en Dovado-router funkar bra, har ingen påverkan på larmfunktionen.
Aha, det var den pusselbiten jag saknade! Tack! Då får jag överväga om det är värt att gå upp till Pro. Ca 250kr per år är ju inte så mycket.

Jag antar dock att det finns fler lösningar som inte kräver Pro men då behövs väl mer elektronik? Någon som får mail/sms UTAN Telldus Pro?

Jag kom på att min Synology NAS som också står i sommarstugan kanske kan komma till användning i så fall. Någon som har denna setup som har några tips? (Min NAS används annars mest som lagring av övervakningsfilm då jag har en Foscam-kamera uppsatt utomhus).

Ska bli spännande att höra vad "ekhult" har att säga om sitt ebay-köp!
Trenger ikke nødvendigvis pro abn. I stedet for å sende sms/mail kan en sende "http request" med autoremote, i kombinasjon med Tasker kan en da
få veldig skreddersydde løsninger. Hos meg f.eks så dukker varsler kun opp på min Pebble.
GOKAR
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vattensensor till Tellstick net

Post by GOKAR »

Ska förklara hur jag satt byglarna och hur det ser ut i Tellstick.
Detta gäller och man kodar den som Sartano kodomkopplare.
Samtliga byglingar som sätts i är från mitten "N" till "L".
Sätt i byglar på platserna D1, D2 och D3 och det motsvarar i Tellstick platserna D och E dvs. övre raden.
Sedan om du sätter en bygel i A0 motsvarar det i Tellstick platsen 1.
Bygel i A1 motsvarar platsen 2 och så vidare så A7 motsvarar platsen C.
Detta är ju binärt så det blir ju massor med enheter du kan ha inkopplade.
Björz
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vattensensor till Tellstick net

Post by Björz »

Zeta_R wrote:
Björz wrote:
etompau wrote:För att få SMS eller email får du skaffa ett Pro-abonemang av Telldus Live-tjänst.
När du har gjort det, är det en baggis att få till avisering vid ev. vattenläckage.
Du får lägga upp en enhet i Live, kalla den ex. vattenlarm, skanna in huskoden från din "fuktsändare".
Sedan skapar du en händelse som triggas av en till-signal från sändare, och lägg till önskat SMS/email-meddelande.

Att ha Net ansluten till en Dovado-router funkar bra, har ingen påverkan på larmfunktionen.
Aha, det var den pusselbiten jag saknade! Tack! Då får jag överväga om det är värt att gå upp till Pro. Ca 250kr per år är ju inte så mycket.

Jag antar dock att det finns fler lösningar som inte kräver Pro men då behövs väl mer elektronik? Någon som får mail/sms UTAN Telldus Pro?

Jag kom på att min Synology NAS som också står i sommarstugan kanske kan komma till användning i så fall. Någon som har denna setup som har några tips? (Min NAS används annars mest som lagring av övervakningsfilm då jag har en Foscam-kamera uppsatt utomhus).

Ska bli spännande att höra vad "ekhult" har att säga om sitt ebay-köp!
Trenger ikke nødvendigvis pro abn. I stedet for å sende sms/mail kan en sende "http request" med autoremote, i kombinasjon med Tasker kan en da
få veldig skreddersydde løsninger. Hos meg f.eks så dukker varsler kun opp på min Pebble.
Zeta_R skulle du kunna förklara lite mer hur du gör detta? Gärna i steg 1, 2, 3 och så vidare för jag är inte expert på nätverk och datorer :-)
johmei
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vattensensor till Tellstick net

Post by johmei »

ekhult wrote:
GOKAR wrote:
Har ni kollat in denna??
http://www.ebay.com/itm/wireless-water- ... 2a3201a7b3
Den bör fungera lika som dom tidigare enheterna som jag skrivit, brandlarm, PIR-detektor, door/window detektor för den verkar ha likadant chip 2262.
Så den bör fungera som Sartano, Code Switch och vid larm går den i läge ON vid rätt jumper placering.
Beställde en från ebay i veckan, återkommer med resultat när den är i drift.
Hej,

Har du lyckats få fart på sensorn? Jag är lite intresserad av att testa om den kanske kan användas i jord för att avgöra om det är dags för bevattningssystemet att vattna lite gurkor. =)

//J
ekhult
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Trollhättan

Re: Vattensensor till Tellstick net

Post by ekhult »

Tyvärr har jag av olika anledning inte kommit ut till vårt sommarhus där Telldus'en är, dock är planen är att komma dit ut under nästa helg. Typen av mätare är dock "flottör" dvs. den ska flyta på någon vätska vad det nu månde vara.
Jag återkommer förhoppningsvis till helgen.

/Ekhult
johmei
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vattensensor till Tellstick net

Post by johmei »

ekhult wrote:Tyvärr har jag av olika anledning inte kommit ut till vårt sommarhus där Telldus'en är, dock är planen är att komma dit ut under nästa helg. Typen av mätare är dock "flottör" dvs. den ska flyta på någon vätska vad det nu månde vara.
Jag återkommer förhoppningsvis till helgen.
/Ekhult
Ahh det är klart det var. Det intressanta är egentligen sändarenheten då sensorn bör gå att byta ut. Avvaktar dina resultat.

Edit: HIttade vad jag tror är samma sändare med annan sensor: http://www.ebay.com/itm/Wireless-Water- ... 2ee127619b
ekhult
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Trollhättan

Re: Vattensensor till Tellstick net

Post by ekhult »

Tyvärr fick jag inte nivåvakten att funka med telldusen med de inställningar GOKAR angivit.

/ekhult
johmei
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vattensensor till Tellstick net

Post by johmei »

Ekhult, det var ju nerslående att höra. Jag har andra projekt så kommer inte testa dessa om ingen verifierar att de fungerar.

Men efter att ha hackat isär Clasohlsons temp/hygrometer kan jag meddela att denna verkar fungera bra som fuktmätare för jord (dock endast tempkretsen eftersom fuktighetsvärdet beror av tempen och jag har ingen formel för relationen). Det betyder att den borde fungera utmärkt även som vattenlarm. Skippa att hacka isär enheten och montera bara annan sensorkrets på den externa porten är mitt tips.
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vattensensor till Tellstick net

Post by tronde »

ekhult wrote:Tyvärr har jag av olika anledning inte kommit ut till vårt sommarhus där Telldus'en är, dock är planen är att komma dit ut under nästa helg. Typen av mätare är dock "flottör" dvs. den ska flyta på någon vätska vad det nu månde vara.
Jag återkommer förhoppningsvis till helgen.

/Ekhult
Kan du ikke modifisere en NEXA LMST-606 magnetkontakt? Kople flottøren inn der hvor magnetkontakten er i senderen?
GOKAR
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vattensensor till Tellstick net

Post by GOKAR »

Ekhult, var är det för krets som sitter i nivåvakten? Har själv köpt skaksensorer och då var det en helt ny krets som jag inte har sett tidigare men jag lyckade få den att fungera med andra byglingar också.
ekhult
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Trollhättan

Re: Vattensensor till Tellstick net

Post by ekhult »

Det är en SC2262. Jag kommer å testa vidare när jag kommer ut nästa gång.
GOKAR
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vattensensor till Tellstick net

Post by GOKAR »

Jag har upptäckt att om man ändrar byglingarna på kortet måste man trigga den flera gånger (bara första gången man ändrar byglingen) innan Tellsticken uppfattar rätt kod. Jag förmodar att denna också är lika som de sensorer jag har att man efter ett larm måste återställa den manuellt eller via en regel.
Zaman
Posts: 243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vattensensor till Tellstick net

Post by Zaman »

Det är en funktion i Tellsticken.
Tanken är att det måste komma flera signaler från en och samma adress innan värdet presenteras - annars skulle du få massor med olika sensorer om du ligger på gränsen av räckvidden eller har störningar från andra källor vilket medför ett överföringsfel.
Har den väl lärt sig vad sensorn har för adress och den dyker upp i systemet så kommer den att ligga kvar tills du byter igen.
GOKAR
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vattensensor till Tellstick net

Post by GOKAR »

Aha, smart och det förklarar ju varför det blir så, när man håller på testar olika kodinställningar.
itjensen
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vattensensor till Tellstick net

Post by itjensen »

Denne vann/lekasje sensoren virker med tellstick. Koster 8-9$ hos aliexpress.com
Velg Sartano code switcher i Telldus senter/Tellstick og ønsket jumper plassering på sensoren. Beskrivelse finnes her: http://tellstick-net.wikia.com/wiki/NON ... _stuff_etc..)
Det finnes for øvrig flere billig sensorer på samme nettside som bruker identisk chip og mest sannsynlig kan kommunisere med tellstick.
Attachments
433MHz-Wireless-Water-leak-sensor-Intrusion-Detector-Work-With-kerui-GSM-Home-Security-Voice-Burglar-Smart.jpg_50x50.jpg
433MHz-Wireless-Water-leak-sensor-Intrusion-Detector-Work-With-kerui-GSM-Home-Security-Voice-Burglar-Smart.jpg_50x50.jpg (1.6 KiB) Viewed 11078 times
Post Reply