Temperatursensor med externantenn

Moderator: Telldus

Post Reply
arrow
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Temperatursensor med externantenn

Post by arrow »

Hej !

Jag har en problem.........

Har ej jordkällare där knappt mobilen funkar då det är betong+armering samt jord...

Dock skulle jag behöva ha temperatur och gärna fuktsensor så jag slipper få frysta potatisar i vinter...

min tanke är om det finns någon sensor där man kan t.ex. löda på en en kabel till dra upp en antenn genom ventelationen 2-3m
då sensorn funkar fint om den sitter där....

känns lite overkill att dra in en TP-kabel och en telldus-net bara för kolla tempen, fast iofs det kostar ju en del om man fryser 500kg potatis oxå :-)
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temperatursensor med externantenn

Post by tronde »

Hvis du skal lodde, kan du vel like godt sette lange ledninger på følerne?

Hvilken sensor er det du har?
arrow
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temperatursensor med externantenn

Post by arrow »

Om jag förlänger sensorernas kablar så är ju risken att motståndet i kretsarna genererar ett högermotstånd.

Jag har denna termometer
clas ohlson 36-1797
http://nexahome.se/tempgivare_36-1797.png
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temperatursensor med externantenn

Post by tronde »

arrow wrote:Om jag förlänger sensorernas kablar så är ju risken att motståndet i kretsarna genererar ett högermotstånd.

Jag har denna termometer
clas ohlson 36-1797
http://nexahome.se/tempgivare_36-1797.png

Den tåler lange ledninger. Termoføleren er allerede ekstern, og fuktføleren er høyohmig som termoføleren.

Hvis du skulle få problemer, er det på grunn av støy, men jeg tror ikke du vil oppleve det.

Jeg har lekt en del med 36-1797 uten å merke noe på inngangene. Det er senderen som er dårlig på dem.
arrow
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temperatursensor med externantenn

Post by arrow »

Ska löda om kablarna, såg att det är 6st kablar. Har precis beställt en ny antenn 5dbi som kommer placeras ca 10m från där huvudenheten kommer sitta så det bör fungera tycker jag.

Ska se om det går kalibrera termometern så den blir mer exakt.
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temperatursensor med externantenn

Post by tronde »

Bilde stjålet fra Primarymaster i en annen tråd.

Image

Du har vel den medfølgende eksterne temperatursensoren. Forleng ledningen på den.

Da behøver du kun å flytte fuktføleren ut. Det er den hvite firkantede med stripemønster. Den er litt følsom rent mekanisk, så vær forsiktig. Du bør ikke berøre stripemønsteret med fingrene.
riro
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temperatursensor med externantenn

Post by riro »

På en 36-1797 har jag förlängt kabeln med ungefär 4 meter utan att det gav någon skillnad i tempvärden.

Använde telefonkabel. (Var jäklarns pyssligt att skala den befintliga kabeln men det går)
http://switchqueen.snowland.se/ - Every king needs his queen
arrow
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temperatursensor med externantenn

Post by arrow »

Jag lödde på ett RJ-45 på det lilla kretskortet (5 kablar) samt tog 2st kablar till till batterierna så batterierna slipper sitta utomhus.

testade allt och det fungerade fint.

i 2 dygn funkade allt precis som planerat, sedan får jag inte in några updateringar. så det blir nog till att hitta en enhet som är bättre radio-del
då denna modell är känd för sin dåliga radio-del

Det viktiga är ju luftfuktigheten....
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temperatursensor med externantenn

Post by tronde »

etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Temperatursensor med externantenn

Post by etompau »

Upplever man dålig räckvidd på temperatursändarna kan det vara idé att löda fast en liten extra antennstump (15-17 cm) på sändarutgången och dra ut den genom ett borrat hål i kåpan.
Har gjort så på både nexa- och oregonsändare med gott resultat.
Den inbyggda antennen är ofta en kompromiss då man vill minimera storleken på kapsling/kåpa.
arrow
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temperatursensor med externantenn

Post by arrow »

Tror stora problemet är att jag valde att flytta batteridelen så avståndet på 7m blir för långt för nätverkskablarna gällande 3v
Ska åka och köpa ett par ytteligare termometrar så kan jag testa lite varianter.

För det skulle vara bra att kunna lita på grejorna som jag ska ha dessa som sensorer för att styra värme o ventilation.

skulle ju vara grymt om dom någonsin hittar en LED-sensor till elmätaren som funkar med telldusNET
men det är väll föga troligt
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Temperatursensor med externantenn

Post by tronde »

arrow wrote:Tror stora problemet är att jag valde att flytta batteridelen så avståndet på 7m blir för långt för nätverkskablarna gällande 3v
Ska åka och köpa ett par ytteligare termometrar så kan jag testa lite varianter.

För det skulle vara bra att kunna lita på grejorna som jag ska ha dessa som sensorer för att styra värme o ventilation.

skulle ju vara grymt om dom någonsin hittar en LED-sensor till elmätaren som funkar med telldusNET
men det är väll föga troligt
Jeg tror ikke 7m er for langt for batteriene, men du kan prøve å kople en elektrolyttkondensator på noen hundre mikrofarad i parallell med tilførselsledningene nær senderen. De vil virke som energilager. Som etompau sier kan du prøve med ekstern antenne også. Det er skrevet noe om dette i et annet innlegg, men jeg husker ikke når/hvor.
Post Reply