Rörelsedetektor till net

Moderator: Telldus

Post Reply
aston_sol
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Rörelsedetektor till net

Post by aston_sol »

Fick hem min tellstick.net idag. Till min besvikelse får jag inte rörelsedetektorn nexa LMDT-609 att fungera.
Då jag söker lite på forumet så verkar det som om inga rörselsedetektorer fungerar till net. Är detta aktuell information?
Nexauser
Posts: 59
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Rörelsedetektor till net

Post by Nexauser »

Jag kör med en LMDT-810 (utegivaren) och det fungerar. Problemet är att räckvidden inte är den bästa när det kommer en vägg mellan så jag har införskaffat signalförstärkaren LEST-701 så nu får jag det att fungera.
Jag utgår från att även LMDT-609 fungerar.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Rörelsedetektor till net

Post by etompau »

aston_sol wrote:Fick hem min tellstick.net idag. Till min besvikelse får jag inte rörelsedetektorn nexa LMDT-609 att fungera.
Då jag söker lite på forumet så verkar det som om inga rörselsedetektorer fungerar till net. Är detta aktuell information?
Vad är det du inte får till att fungera? I dagsläget kan du bara läsa in (scan remote) huskoden från detektorn och på så vis samköra den med Tellstick/Live och få statusuppdatering i webbinterfacet.
Just nu pågår tester av nya funktioner till Tellstick Net där du kan definiera händelser som triggas av ex. rörelsedetektor, magnetbrytare och termometrar.
Läs mer här: http://developer.telldus.com/beta/1
aston_sol
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Rörelsedetektor till net

Post by aston_sol »

etompau wrote:Vad är det du inte får till att fungera? I dagsläget kan du bara läsa in (scan remote) huskoden från detektorn och på så vis samköra den med Tellstick/Live och få statusuppdatering i webbinterfacet.
Jag har lagt in sensorn under "my devices" som en Nexa self learning on/off. När jag trycker scan remote men då händer inget? Ska rörelsedetektorn stå på del eller set?

behöver jag uppdatera min firmware? Hur vet jag vilken version av firmware jag har?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Rörelsedetektor till net

Post by etompau »

När du aktiverat "Scan remote" måste du trigga rörelsedetektorn så att den sänder en signal (blå ljusindikering på Tellstick).
Välj "set-läget".


Prog.ver i Tellstick Net finner du under menyn My Location. Ingen uppdatering ska behövas.
aston_sol
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Rörelsedetektor till net

Post by aston_sol »

etompau wrote:När du aktiverat "Scan remote" måste du trigga rörelsedetektorn så att den sänder en signal (blå ljusindikering på Tellstick).
Välj "set-läget".


Prog.ver i Tellstick Net finner du under menyn My Location. Ingen uppdatering ska behövas.

Tack för det! Nu fungerade det. Vet inte vad jag gjorde för skillnad men fungerade gjorde det.
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Rörelsedetektor till net

Post by tjabas »

nu blev jag med intresserad, hur fungerar denna rörelse sensor egentligen?
ser man bara om den har varit aktiverad igenom tex, remotestick eller vad kan man ha för nytta av den?
Nexauser
Posts: 59
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Rörelsedetektor till net

Post by Nexauser »

tjabas wrote:nu blev jag med intresserad, hur fungerar denna rörelse sensor egentligen?
ser man bara om den har varit aktiverad igenom tex, remotestick eller vad kan man ha för nytta av den?
Skall börja med att säga att jag kör en beta version av Live! där Event finns implementerad.
Själv använder jag rörelsegivaren (Utegivaren Nexa LMDT-810) till att tända belysning ute och inne när jag kommer gående från garaget. Just nu tar jag även hand om släcksignalen (inställd på 5 minuter) i rörelsegivaren och låter den släcka ner igen. Mellan vissa klockslag vill jag dock att det alltid skall lysa och då släcker jag inte när släcksignalen kommer.
Detta hanterar jag med olika regler i Event i Live!. Fungerar förträffligt.
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Rörelsedetektor till net

Post by tjabas »

Nexauser wrote:
tjabas wrote:nu blev jag med intresserad, hur fungerar denna rörelse sensor egentligen?
ser man bara om den har varit aktiverad igenom tex, remotestick eller vad kan man ha för nytta av den?
Skall börja med att säga att jag kör en beta version av Live! där Event finns implementerad.
Själv använder jag rörelsegivaren (Utegivaren Nexa LMDT-810) till att tända belysning ute och inne när jag kommer gående från garaget. Just nu tar jag även hand om släcksignalen (inställd på 5 minuter) i rörelsegivaren och låter den släcka ner igen. Mellan vissa klockslag vill jag dock att det alltid skall lysa och då släcker jag inte när släcksignalen kommer.
Detta hanterar jag med olika regler i Event i Live!. Fungerar förträffligt.

det låter ju fantastiskt intressant det där, så om jag installerar den senaste versionen till min tellstick net så dyker det upp extra funktioner i telldus live då?
vilket program använder jag för att uppdatera tellsticken?
måste tellsticken kopplas direkt till datorn vid uppdateringen?

(ursäkta att jag lånar tråden)
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Rörelsedetektor till net

Post by etompau »

Nej, uppgradering av din Net ordnar inte fram de nya funktionerna, de ligger centralt på Telldus servrar.
De nya funktionerna är en riktigt "killer" som gör att man kan få till en massa smarta funktioner kopplade till givare och sensorer.

Läs mer här: http://developer.telldus.com/beta/1

Du hittar även en beta-fw (ver. 12) till Tellstick Net, men som sagt, den trollar inte fram de nya funktionerna.
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Rörelsedetektor till net

Post by tjabas »

etompau wrote:Nej, uppgradering av din Net ordnar inte fram de nya funktionerna, de ligger centralt på Telldus servrar.
De nya funktionerna är en riktigt "killer" som gör att man kan få till en massa smarta funktioner kopplade till givare och sensorer.

Läs mer här: http://developer.telldus.com/beta/1

Du hittar även en beta-fw (ver. 12) till Tellstick Net, men som sagt, den trollar inte fram de nya funktionerna.

tack för svaret,
jag var inne på länken och försökte ladda hem uppdateringen, men det verkade inte som om den var tillgänglig längre.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Rörelsedetektor till net

Post by etompau »

tjabas wrote:
etompau wrote:Nej, uppgradering av din Net ordnar inte fram de nya funktionerna, de ligger centralt på Telldus servrar.
De nya funktionerna är en riktigt "killer" som gör att man kan få till en massa smarta funktioner kopplade till givare och sensorer.

Läs mer här: http://developer.telldus.com/beta/1

Du hittar även en beta-fw (ver. 12) till Tellstick Net, men som sagt, den trollar inte fram de nya funktionerna.

tack för svaret,
jag var inne på länken och försökte ladda hem uppdateringen, men det verkade inte som om den var tillgänglig längre.
http://developer.telldus.com/blog/2013/ ... a_firmware
aston_sol
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Rörelsedetektor till net

Post by aston_sol »

hur skapar jag ett event med min rörelsedetektor om jag inte är en av de lyckliga som fick testa nya-betaversionen.
Går det med Remotestick? Måste det kombineras med Tasker?
Post Reply