Rör termometer

Moderator: Telldus

Primarymaster
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Rör termometer

Post by Primarymaster »

tronde wrote:
Primarymaster wrote:
okej... skulle det vara möjligt att klippa av mätaren, o sedan löda fast vanliga kablar o "flytta" mätaren. Skulle det fortfarande funka?
Ja, det er OK.
Vær klar over at føleren (den blå) er nokså svak rent mekanisk. Ikke bøy for mye på bena.
Primarymaster wrote:
Tips om hur jag ska sätta fast den på röret?
Limmar jag den, så får den ju ingen kontakt med röret, utan med limmet.
Tejpar kanske, jag vill ju ha så lite "mätning" utifrån som möjligt...
Legg på et tynt lag med tape på røret, legg føleren oppå dette, og tape så rundt det hele. Så tar du og fester rørisolering utenpå. Da får du brukbar termisk kontakt med røret, samtidig som sensoren er elektrisk isolert. Rørisoleringen gjør at påvirkning fra omgivelsene blir minimal.


okej
ska testa det nåogn dag ... men någon speciel tjep jag ska använda, eller går det med typ el tejp.

sedan tänkte jag på det där du sa om benen på givaren... det jag tänkte vara att klippa av benen och löda en kabel mellan glappet! ... Gör det är väll ändå inte benen som är givaren utan den blå grejen?
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Rör termometer

Post by tronde »

Primarymaster wrote:


okej
ska testa det nåogn dag ... men någon speciel tjep jag ska använda, eller går det med typ el tejp.

sedan tänkte jag på det där du sa om benen på givaren... det jag tänkte vara att klippa av benen och löda en kabel mellan glappet! ... Gör det är väll ändå inte benen som är givaren utan den blå grejen?
Du kan maks måle +71 grader, så bruke en tape som tåler den temperaturen du forventer. Det er kun for å sikre at du ikke kortslutter mot røret slik at du måler feil. Det er jo ikke noe spenning å snakke om her.

Ja, det er den blå kroppen som er selve føleren. Det er helt OK å gjøre slik du sier.
Primarymaster
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Rör termometer

Post by Primarymaster »

tronde wrote:
Primarymaster wrote:


okej
ska testa det nåogn dag ... men någon speciel tjep jag ska använda, eller går det med typ el tejp.

sedan tänkte jag på det där du sa om benen på givaren... det jag tänkte vara att klippa av benen och löda en kabel mellan glappet! ... Gör det är väll ändå inte benen som är givaren utan den blå grejen?
Du kan maks måle +71 grader, så bruke en tape som tåler den temperaturen du forventer. Det er kun for å sikre at du ikke kortslutter mot røret slik at du måler feil. Det er jo ikke noe spenning å snakke om her.

Ja, det er den blå kroppen som er selve føleren. Det er helt OK å gjøre slik du sier.
Där fattade jag allt utan "Det er kun for å sikre at du ikke kortslutter mot røret slik at du måler feil."

Jag ska alltså se till att inte få någon "kontakt" med röret... då kan mätaren kortslutas.. eller?

Det var så här jag menade =)

Image


Ska tilläggas att ja har aldrig gjort något liknande i mitt liv.. senaste jag använde en lödkolv för i lågstadiet =)
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Rör termometer

Post by tronde »

Primarymaster wrote:
Där fattade jag allt utan "Det er kun for å sikre at du ikke kortslutter mot røret slik at du måler feil."

Jag ska alltså se till att inte få någon "kontakt" med röret... då kan mätaren kortslutas.. eller?
Korrekt
Primarymaster wrote:
Det var så här jag menade =)

Image
Ja, det er OK
Primarymaster
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Rör termometer

Post by Primarymaster »

tronde wrote:
Primarymaster wrote:
Där fattade jag allt utan "Det er kun for å sikre at du ikke kortslutter mot røret slik at du måler feil."

Jag ska alltså se till att inte få någon "kontakt" med röret... då kan mätaren kortslutas.. eller?
Korrekt

Ja, det er OK

Då måste ju eltejp (Vulktejp) vara perfekt... det klara väll en temp upp till +90 grader och leder inte ström =)
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Rör termometer

Post by tronde »

Primarymaster wrote:
tronde wrote:
Primarymaster wrote:
Där fattade jag allt utan "Det er kun for å sikre at du ikke kortslutter mot røret slik at du måler feil."

Jag ska alltså se till att inte få någon "kontakt" med röret... då kan mätaren kortslutas.. eller?
Korrekt

Ja, det er OK

Då måste ju eltejp (Vulktejp) vara perfekt... det klara väll en temp upp till +90 grader och leder inte ström =)
Vulketape er sikkert OK. Du behøver kun ett lag under føleren. Resten surrer du rundt den og røret.

Edit:
Er du kjent med hvordan man bruker vulketape?
Primarymaster
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Rör termometer

Post by Primarymaster »

Måste man tänka på något specielt när man använder vulketape?
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Rör termometer

Post by tronde »

Primarymaster wrote:Måste man tänka på något specielt när man använder vulketape?
Den har ikke klister. Derfor må den strekkes og vikles hardt for å aktivere vulkaniseringsprosessen. Hvis ikke dette gjøres, vil den ikke binde seg.
loa46
Posts: 63
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Rör termometer

Post by loa46 »

Skulle funka med eltejp också, den har ett användningsområde mellan -18 till +90 grader.
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Rör termometer

Post by tronde »

loa46 wrote:Skulle funka med eltejp också, den har ett användningsområde mellan -18 till +90 grader.
Funker helt sikkert godt nok. Fest et stykke rørisolering utenpå. Da holdes føleren fast, og blir ikke påvirket av romtemperaturen. Dette er ikke rocket science :-)
Primarymaster
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Rör termometer

Post by Primarymaster »

ImageImage
ImageImage

Har börjar lite... o just nu funkar det...
Mina lödnings kunskaper är grymma =) hihih

Ska sätta ditt den på röret senare.
Primarymaster
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Rör termometer

Post by Primarymaster »

ImageImage
ImageImage

Done... nu är ju bara frågan om hur exakt temp man kan få!
Men den visar betydligt högre grad en den gamla "analoga" magnet termometern.
Primarymaster
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Rör termometer

Post by Primarymaster »

Image

Som ni ser så är det ganska stor skillnad!!

Nu är ju bara frågan, varför dyker den inte upp i tellstick!?

Ps. det gjorde den inte innan jag började fixa med den...
niclasf
Posts: 163
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: Rör termometer

Post by niclasf »

Kolla så att du har senaste firmware.
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Rör termometer

Post by tronde »

Det ser ut som om du har lange rør? Er det ikke lønnsomt for deg å isolere dem for å minske varmetapet?
Post Reply