Tellstick DUO problem

Moderator: Telldus

Post Reply
zorro
Posts: 43
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Tellstick DUO problem

Post by zorro »

Jag har använt en gammal vit tellstick utan yttre antenn i ca 3 år och den har fungerat helt perfekt har aldrig missat en tändning/släckning.
MEN Nu har jag uppgraderat "maskinparken" till en DUO och då tror man ju att den borde funka minst lika bra men satan va jag bedrog mig
DUO´n missar varje gång det ska göras något antingen så tänds det inte eller så släcks det inte och det är inte samma lampa varje gång
om jag manuellt försöker att tända/släcka den enhet som DUON missade så funkar det inte heller.
Har även testat och starta om DUO´n då kan det funka i ca ett dygn
Jag har inte uppgraderat DUON med någon ny firmware.
Kör nyaste Telldus center ihop med senaste SwitchKing
DUO´n inköpt i juli, är det någon som har någt bra tips på åtgärd. :banghead: :banghead:
Schlbuditz
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Schlbuditz »

En vanlig lösning som jag själv använder är ett antennbyte.
zorro
Posts: 43
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick DUO problem

Post by zorro »

Va menar du att antennen är dålig bara ibland då eller :?: :?:
Zaman
Posts: 243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick DUO problem

Post by Zaman »

zorro wrote:Va menar du att antennen är dålig bara ibland då eller :?: :?:
Nej, men en ny antenn kan ge bättre täckning.
Se det som en radio: Har du en dålig antenn eller dålig täckning så knastrar det i radion och ibland blir det svårt att höra vad som sägs och då går inte alltid informationen fram.
Ibland går det bra, men inte alltid. När det gäller digital kommunikation av den här typen så gäller det att ALL information kommer fram för att det ska fungera. Vår egen mottagare, hjärnan, är duktig på att själv lägga till information som saknas och på så sätt kan vi förstå meddelandet även om allt inte kom fram.

Det kan också vara störningar från andra sändare som spelar in, hur din Duo är placerad osv

Du kan testa att placera din Duo i mitten av ett rum (mitt på golvet), sätta en mottagare på en meters avstånd utan något mellan och slå på och av sådär en 100 gånger för att se om det är något fel på din Duo.
På det avståndet borde inte antennen spela någon roll, den sitter fritt utan närliggande störningar vilket borde lösa de flesta externa problem. Strular det fortfarande så kan det vara så att det är något fel på din Duo men annars är det nog dags att titta på en antenn och på placeringen.
Post Reply