Programmera om inbyggd självlärande mottagare..

Moderator: Telldus

Post Reply
duckhead
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Programmera om inbyggd självlärande mottagare..

Post by duckhead »

Hej!

Helt ny på detta men vid renovering i köket har ett problem dykt upp som jag tror kan lösas med nexas system. Jag behöver flytta en infälld strömbrytare pga kakel som ska upp. För att slippa borra upp ett nytt hål i väggen tänkte jag installera en mottagare i det gamla hålet, kakla över och sedan sätta sändaren en bit bort. Om jag nu väljer en självlärande mottagare, måste jag då komma åt den lilla knappen varje gång en omprogrammering/nyinlärning behöver göras? Blir ju helt klart problem om jag har kaklat över den...

Såg att ClasOhlson har Waveman som inte är självlärande, utan har fasta koder. Saken är att deras sändare är otroligt ful och den vill jag inte ha i köket.

What to do?
:shock:
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by krambriw »

Enligt säkerhetsföreskrifterna tror jag inte att du får kakla över en elinstallation på det sättet. Eldosor måste man alltid kunna ha "snabb" access till om så erfodras. Skall du knäcka kakel varje gång du behöver öppna dosan????

Även om du aldrig behöver öppna den så måste det gå att göra enkelt

Jag har en liknande lösning som du vill ha men har istället placerat mottagaren i en utanpåliggande dosa (som är dold men som kan nås vid behov)


mvh Walter
Post Reply