Vilka dimmers stödjer fasta dimlägen och mjuk dimning?

Moderator: Telldus

klabbe
Posts: 17
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by klabbe »

Var på Kjell & CO i Linköping i veckan för att köpa en till NEXA dimmerbrytare. Den här gången fick jag en vit istället för den grå/silvriga jag fick senast och som visas i katalogen. När jag kom hem visade det sig att den dimmar mjukt i ALLA situationer när man styr den från Tellsticken. Mycket trevlig överraskning :D
rhoddas
Posts: 65
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by rhoddas »

Vilken modell var det du köpte? Står det något prod.datum eller serienummer?
MVH Peter
klabbe
Posts: 17
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by klabbe »

Kan kolla när jag kommer hem om några dagar.
Men den är i alla fall helvit och har en knapp/lampa som är fyrkantig och lyser grönt.
Det var när jag skulle köpa en sån här: http://www.kjell.com/?item=50219&path=3 ... ,330500000
som jag fick den vita istället. Om jag inte minns fel stod det max 250W istället för 300W på den.
rhoddas
Posts: 65
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by rhoddas »

Tror inte dessa är av fabrikat NEXA men är ej helt säker. Ändå bra om de fungerar som du säger.
klabbe
Posts: 17
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by klabbe »

Så här ser den ut. Det står NEXA på den jag köpte och även på denna.

http://datorfixarna.com/catalog/product ... s_id=23141
klabbe
Posts: 17
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by klabbe »

Modellen heter EYCR-250 och bak på enheten står det Date code: 0907
Lunna
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Lunna »

klabbe wrote:Modellen heter EYCR-250 och bak på enheten står det Date code: 0907
Köpte en precis likadan idag på Kjell och den fungerar prima, dimmar mjukt :)
Lundmark
Posts: 44
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Lundmark »

Jag har också en EYCR-250 0907 och den funkar oftast inte alls. Ibland skiner den till och börjar fungera, men för det mesta är den paj. Testat med två datorer. Är det kompatiblitetsproblem med TellStick eller har jag fått ett måndagsex?
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Är det mottagaren som inte fungerar eller är det räckviddsproblem från TellStick?

Om du upplever problem med räckvidden, skicka ett mail med din adress, batchnummer och inköpsställe till rma@telldus.se för utbyte.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Lundmark
Posts: 44
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Lundmark »

micke.prag wrote:Är det mottagaren som inte fungerar eller är det räckviddsproblem från TellStick?

Om du upplever problem med räckvidden, skicka ett mail med din adress, batchnummer och inköpsställe till rma@telldus.se för utbyte.
Svårt att avgöra, men jag tror att TellSticken funkar som den ska. Jag bor i en etta och har även en Proove LYCR-300 som funkar varje gång. Kan byta den andra mottagaren mot en LYCR-300, men EYCR-250 är trevligare (om den funkat) eftersom den tänder och släcker mjukt och även stödjer 12V halogen.
Lundmark
Posts: 44
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Lundmark »

micke.prag wrote:Är det mottagaren som inte fungerar eller är det räckviddsproblem från TellStick?

Om du upplever problem med räckvidden, skicka ett mail med din adress, batchnummer och inköpsställe till rma@telldus.se för utbyte.
Bytte EYCR-250 mot en ny likadan. Samma problem. Har placerat den på olika ställen i hemmet och med hjälp av en förlängningssladd konstaterat att det saknas 20cm för att dimmern ska ha räckvidd. Vi pratar 4 meter mellan TellStick och dimmer, med ett litet bord i vägen.

Flyttar jag EYCR-250 till köket är det samma fel. LYCR-300-dimmern funkar utmärkt på alla dessa platser.

Är det min TellStick som är en av de svaga batcherna? Och hur kommer det sig då att LYCR-300 funkar? Jag vill som sagt hellre använda EYCR-250 om det funkar.
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Byt ut din TellStick mot en med extern antenn så utesluter du ett av problemen. Har du fortfarande problem efter det så måste det vara något annat...
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Lundmark
Posts: 44
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Lundmark »

micke.prag wrote:Byt ut din TellStick mot en med extern antenn så utesluter du ett av problemen. Har du fortfarande problem efter det så måste det vara något annat...
Det är alltså möjligt att olika mottagare svarar olika bra?

Extern antenn? Om jag skickar mejl till RMA så får jag en ny hemskickad med sådan antenn?
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Lundmark wrote:Extern antenn? Om jag skickar mejl till RMA så får jag en ny hemskickad med sådan antenn?
Ja
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Lundmark
Posts: 44
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Lundmark »

micke.prag wrote:
Lundmark wrote:Extern antenn? Om jag skickar mejl till RMA så får jag en ny hemskickad med sådan antenn?
Ja
Tack för hjälpen. Utmärkt service. Mejlat!

Av ren nyfikenhet, hur kan den äldre LYCR-mottagaren funka överallt men inte de nya EYCR? Olika signaler? Sämre antenner i dem?

Kanske kan vara svårt att svara på.
Post Reply