Hasta Rullgardinsmotor. ??

Moderator: Telldus

mkjonno
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Hasta Rullgardinsmotor. ??

Post by mkjonno »

etompau wrote:Har du prövet at slette minnet i motorn og sedan registrere den til Tellstick?

http://www.hasta.se/wordpress/wp-conten ... -sv-HK.pdf
Ja, jeg holder inne aktiveringsknappen så piper den raskt 5 ganger, etterfulgt av noen lange pip og til slutt 5 korte pip.

Det er slik man sletter minnet?

Når jeg har gjort det trykker jeg inn aktiveringsknappen igjen (holder inne). Først kommer 5 korte pip, så begynner de lange pipene. Da slipper jeg knappen og trykker på Confirm (på fjernkontrollen) eller Scan i Telldus Live.

Høres dette riktig ut?
-m-
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Hasta Rullgardinsmotor. ??

Post by etompau »

Bruger selv ikke Hasta-motorer, så jeg kan ikke dobbelchecke, men jeg skulle nokk bare trycke på"Learn-tasten" i Live når Haste-enheden er i ""Synkroniserings-modus".
mkjonno
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Hasta Rullgardinsmotor. ??

Post by mkjonno »

etompau wrote:Bruger selv ikke Hasta-motorer, så jeg kan ikke dobbelchecke, men jeg skulle nokk bare trycke på"Learn-tasten" i Live når Haste-enheden er i ""Synkroniserings-modus".
Takk for raske svar :)

Jeg har også forsøkt Learn-knappen uten hell :(
-m-
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Hasta Rullgardinsmotor. ??

Post by etompau »

OK, det var ju skidt, måske kommer der svar fra noen som bruger Haste-motorer til Telldus.
taliz
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Hasta Rullgardinsmotor. ??

Post by taliz »

peterede wrote:.

vad är det som är problemet hos Telldus ? :evil:

/Peter
Lite gnälligt att klaga på Telldus tycker jag. Det är ju Hasta som bytt produkt, dvs inte Telldus fel.
Hursomhelst, bra att V2 funkar nu då tydligen.
Funkar även V3, och funkar alla med vanliga Tellstick? Behövs nån Firmware uppdatering?

PS. Jag kör telldus-core + remotestick-server under OpenWRT i min router, dvs använder inte Telldus Live.
snesteg
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: EU

Re: Hasta Rullgardinsmotor. ??

Post by snesteg »

Lrnflk wrote:Jag köpte hem en hasta rullgardin och rullgardinsmotor för några dagar sedan och det var inte några problem att få Tellsticken att prata med den till en början. Däremot insåg jag efter ett tag att Telldus Live! saknar limit-knappen som finns på fjärrkontrollen så jag kan ändå inte använda rullgardinen om jag inte köper mig en fjärrkontroll. Utan limit-knapp kan jag nämligen inte ställa in start- och stopp-läge på rullgardinen vilket gör att gardinen i nuläget har ca 50 cm mellan start och stopp. :(

Någon som vet om det finns planer på att implementera limit-funktionen i Telldus Live! så att man slipper köpa en fysisk fjärrkontroll för en engångsuppgift som tar ca 10 sekunder, eller är det kanske någon överenskommelse med Hasta som gör att den funktionen saknas?
Samma problem här med TelldusCenter. Jag fick köpa en fjärrkontroll och har bara använt den en gång för att trycka på limit-knappen :?

Kan även säga att min motor är märkt med Z1 och den fungerar utmärkt med Tellstick Duo.
Beerboy
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Hasta Rullgardinsmotor. ??

Post by Beerboy »

fungerar alla hasta motorgardiner med tellstick net nu?

Vart har ni köpt era som fungerar?

Mvh Thomas
Fingal
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Hasta Rullgardinsmotor. ??

Post by Fingal »

Beerboy wrote:fungerar alla hasta motorgardiner med tellstick net nu?

Vart har ni köpt era som fungerar?

Mvh Thomas
Jag är också intresserad av detta svar! Kan man köpa en Hasta rullgardin med motor idag och räkna med att den fungerar med tellstick net?
marsj027
Posts: 36
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Hasta Rullgardinsmotor. ??

Post by marsj027 »

Hej jag har 4st Hasta rullgardiner med motor och de fungerar klockrent med Tellstick.net
/Martin
Piggedog
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Hasta Rullgardinsmotor. ??

Post by Piggedog »

Jag har 5 stycken Hasta rullgardiner. 4 med Blinds 1 och 1 med Blinds 2 och kör Tellstick net på mac.

De 4 med Blinds 1 har modelnr:5003572 och den med Blinds 2 har modelnr: 5005615.
Sedan har jag 2 fjärrkontroller. Modellnr 5003573 och Modelnr: 5005617 (15 kanaler funkar med Z1)

Det går inte att använda 15v kanaler fjärren till alla utan den fungerar bara med Hasta motorer som har Modelnr: 5005615!

Känns onödigt att ha två fjärrkontroller när jag har en 15 kanalers.

Någon annan som har samma problem?

Sedan tappar en av rullgardinerna minnet från Telldus Live. Det fungerar fortfarande med fjärren men inte från dator/iphone.

Har nollställt rullgardinen och när jag försöker att lära den i Telldus Live så låter det som det fungerar men det gör det inte.

vad ska man ha för enhetskod?
Post Reply