Signalförstärkare/repeater och Tellstick

Moderator: Telldus

Post Reply
rosentorp
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Signalförstärkare/repeater och Tellstick

Post by rosentorp »

Hej,

jag har försökt att lära min repeater (http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,331000000) att reagera på kommandon från Tellstick men utan framgång. Är dessa inte kompatibla eller finns det begränsningar? Det är inte dimmers utan vanliga uttag (typ http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,331000000) som jag använder. Förslag???

/Anders
jonaz
Posts: 46
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by jonaz »

Som jag förstått det skall man inte lära reapeatern något. Bara att koppla in så lyssnar den på signaler (on/off) och skickar vidare dom med lite starkare strålning.

Jag kan ha fel...
rosentorp
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Tyvärr..

Post by rosentorp »

.. är det så att den ska läras in på de signaler den ska vidareförmedla. Tyvärr reagerar den inte på Telldus utan bara på fjärrkontrollen som följer med "ON/OFF styrningarna".
fredrik.gullberg
Site Admin
Posts: 285
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by fredrik.gullberg »

Det kan vara så att den bara kan lyssna på selflearning, vi ska försöka testa vid tillfälle.
Fredrik Gullberg
Telldus Technologies
clabbefix
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Karlstad

Post by clabbefix »

Jag har en sådan repeater och den fungerar bra med min vita tellstick.
Man måste lära repeatern vilka koder den skall lyssna på.
Det går att lära den sex koder.
Jag tror att jag använde en fjärrkontroll för att programmera den.
Men den skickar vidare motsvarande koder som tellsticken sänder.

/Claes
Daniel
Posts: 317
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Daniel »

Hej.
Jag har en fråga angående denna: Hur är batteritiden? Jag skulle helst vilja ha en variant som var nätdriven, det är ju tråkigt om inte motorvärmaren har startat för att batterierna i extendern är slut. Men om den tuffar och går år ut och år in så kanske man kan leva med det...

/Daniel
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by krambriw »

Jag har nog haft min igång drygt 18 månader nu och den fungerar fortfarande på vanliga alkaliska batterier. Den sänder ju inte så ofta utan ligger mest och lyssnar

Den skall visst börja blinka när batterierna börjar bli svaga

Om man vill kan man ju stoppa in dom lite dyrare lithium batterierna istället
men det känns faktiskt lite onödigt

mvh Walter
Daniel
Posts: 317
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Daniel »

krambriw wrote:Jag har nog haft min igång drygt 18 månader nu och den fungerar fortfarande på vanliga alkaliska batterier. Den sänder ju inte så ofta utan ligger mest och lyssnar
Bra. Då ska jag se till att köpa en sån. Den kommer i princip bara att användas till min motorvärmare, så jag antar att den står sig ett tag...

/Daniel
Post Reply