TelldusNet och Hasta Rullgardin

Moderator: Telldus

Makanaoda
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

TelldusNet och Hasta Rullgardin

Post by Makanaoda »

Har en TelldusNet (batch 2). Köpte idag en Hasta motoriserad rullgardin men lyckas inte synka den med TelldusNet så att den kan styras via TelldusLive i mobilen. Någon som har tips som kan lösa problemet? Jag har läst övriga inlägg om Hasta på forumet men får det inte att fungera. Irriterande.
Zaman
Posts: 243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusNet och Hasta Rullgardin

Post by Zaman »

Går den att lära upp eller får du ingen reaktion alls?
Jag hade problem med upplärningen eftersom minnet var fullt i mottagaren. Prova att tömma minnet (instruktioner finns i manualen men jag har för mig att man höll in knappen extra länge) och lär upp mottagaren med fjärrkontrollen och med din Net.
Mottagaren kan också vara lite känslig för avståndet - prova att lära upp den på kortare avstånd och se om det fungerar.

Lycka till!
Makanaoda
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusNet och Hasta Rullgardin

Post by Makanaoda »

Tack för svar. Skall testa dina tips. Gardinen synkar med Hasta fjärrkontroll men inte med TelldusNet eller med olika Nexa fjärrkontroller. Jag har tömt minnet flera gånger utan att det hjälpt. Skall montera ner den och synka den alldeles bredvid TelldusNet. Hoppas att det löser sig. Fler tips och synpunkter tas tacksamt emot.
Makanaoda
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusNet och Hasta Rullgardin

Post by Makanaoda »

Nu har jag testat synka rullgardinen bredvid TelldusNet. Fungerade inte. Börjar få slut på ideer och ger upp. Någon som har några tips? Annars får jag väl inse att TelldusNet och Hast rullgardin inte funkar ihop. Synd.
Zaman
Posts: 243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusNet och Hasta Rullgardin

Post by Zaman »

Om inte Hasta gjort några ändringar på sina mottagare så fungerar Hasta med Tellstick Net - det är den kombinationen jag kör hemma.
Har du en eller flera gardiner och kör du någon annan enhet med din Net?
Makanaoda
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusNet och Hasta Rullgardin

Post by Makanaoda »

Nope har inga fler rullgardiner. Köpte bara en Hasta rullgardin för att testa. Märkligt. Hört att den skall kunna användas även med Nexa fjärrkontroll. Inte heller det funkar. Har prövat med flera olika modeller av fjärrkontroller, bl a deras mest avancerade. Frustrerande.
Har tömt minnet på rullgardinen flera gånger och även synkat den alldeles bredvid TelldusNet och Nexa fjärrkontroll. Inget funkar. Däremot synkar den finfint med Hastas egen fjärrkontroll....men det är en klen tröst. Synd att inte Hasta åtminstonde har en fjärrkontroll med timerfunktion.
Freddan101
Posts: 20
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusNet och Hasta Rullgardin

Post by Freddan101 »

Bäst är kanske i detta läge att kolla med Hasta om dom ändrat nåt. Hoppas inte för jag är själv lite sugen på en rullgardin från dom. Är ju klockrent att kunna styra med Tellstick.
Makanaoda
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusNet och Hasta Rullgardin

Post by Makanaoda »

Jag skickade precis en fråga till Hasta för att se om de nyligen gjort några förändringar. Hoppas de svarar.
Makanaoda
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusNet och Hasta Rullgardin

Post by Makanaoda »

Fick precis en idé som jag tänkte kolla om ngn vet om den funkar:
Kan man på något sätt detektera den koden som Hasta fjärrkontrollen använder och sedan programmera TelldusNet med samma kod för att styra rullgardingen?
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusNet och Hasta Rullgardin

Post by krambriw »

:D
Kan man på något sätt detektera den koden som xxx använder och sedan programmera TelldusNet med samma kod för att styra
De e nog många som skulle jubla om det gick....du har inte varit på forumet så länge ser jag...

mvh
Makanaoda
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusNet och Hasta Rullgardin

Post by Makanaoda »

Du har rätt. Är nybörjare på detta. Upfattade dock från ett inlägg någoannanstans är Telldus Center kunde detektera fjärrkontroller. Har kanske missuppfattat alltihop. Sorry.
Zaman
Posts: 243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusNet och Hasta Rullgardin

Post by Zaman »

Det funkar med en Duo - den kan identifiera protokoll och enhet men inte med en Net eftersom den är kopplad till Telldus Live! och där finns ingen kod som klarar av att hantera meddelandet än.

Man skulle kunna testa att bygga en egen mottagare som bara tar ner signalen och sedan spela in den på oscilloskop eller via ljudporten på datorn (finns exempel på nätet). Sedan skulle du kunna jämföra och se om fjärrkontrollen och din Net skickar samma signal, kräver dock en del pill...
Makanaoda
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusNet och Hasta Rullgardin

Post by Makanaoda »

Ok. Kanske får låna en Duo alt köpa en. Om jag skulle ha en duo, stämmer det då att jag skulle kunna (eller åtminstonde borde kunna) se Hasta fjärrkontrollkoden och därefter manuellt ställa in TelldusNet med Hasta koden för styra rullgardinen?
Zaman
Posts: 243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusNet och Hasta Rullgardin

Post by Zaman »

Har ingen Duo själv men så har jag tolkat det i alla fall
Makanaoda
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TelldusNet och Hasta Rullgardin

Post by Makanaoda »

Fick detta svar från Hasta:
"Hej Martin, vi har tyvärr inte något officiellt stöd för tellstick eller tellstick net våran gamla fungerade till Telldus produkter
men det gör tyvärr inte den nya ennu, vilken du förmodligen har. Du kan se om det är den nya motorn / fjärren om det finns ett N (z) klistermärke på motor och fjärr.
Jag vet att Telldus har börjat avkoda den nya motorn också men vet inte hur långt dom kommit och om dom fått det att fungera ennu"
Post Reply