Regnmätare?

Moderator: Telldus

mickelin
Posts: 107
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Regnmätare?

Post by mickelin »

Oregon Scientifics regnmätare PCR800 funkar med senaste beta firmware 12 i Duon.
Mheel
Posts: 17
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Regnmätare?

Post by Mheel »

mickelin wrote:Oregon Scientifics regnmätare PCR800 funkar med senaste beta firmware 12 i Duon.
Nån som vet om den även fungerar med net?

//Mheel
mikaklin
Posts: 29
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Regnmätare?

Post by mikaklin »

mickelin wrote:Oregon Scientifics regnmätare PCR800 funkar med senaste beta firmware 12 i Duon.
Hur fungerar den mot Tellstick? Hur ofta skickar den data och hur redovisas den? Nederbörd för aktuellt dygn? Hur nollställs den?
mickelin
Posts: 107
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Regnmätare?

Post by mickelin »

Den skickar data ca en gång per minut. Två värden skickas; ett totalvärde sedan senaste reset och ett aktuellt värde. I TelldusCenter redovisas mm senaste timme och senaste dygn. I den tillhörande väderstationen redovisas varje timme senaste dygnet. Man behöver alltså ha lite egen kod för att spara och beräkna de värden man är intresserad av. Förslagsvis använder man EventGhost med Walter Krambrings Duo-plugin och lite Python-kod.
Reset görs på själva enheten i samband med batteribyte.
mikaklin
Posts: 29
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Regnmätare?

Post by mikaklin »

OK, så för att få in senaste timme och dygn i Switch King behöver man gå via EventGhost eller har SK tillgång till senaste timme/dygn via den data Telldus Center visar?
mickelin
Posts: 107
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Regnmätare?

Post by mickelin »

SwitchKing har inget stöd för den ännu, visar bara rådata, men det kommer säkert i framtiden. Under tiden får man knåpa lite själv.
mikaklin
Posts: 29
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Regnmätare?

Post by mikaklin »

Om du har knåpat något skript i EG för att få fram nederbörd för dygn och timme får du gärna dela med dig. Tack!
Palle
Posts: 72
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Blekinge

Re: Regnmätare?

Post by Palle »

När det slutat att regna så sänder min regnmätare det senaste värdet hela tiden. Totalen förstår jag att den bara byggs upp, men timvärdet står kvar hela tiden. Regnar det 1,8 mm / timmen på måndagen, och inget alls resten av veckan, så står det fortfarande 1,8 mm när veckan eller månaden är slut. Är det något fel på min givare?
Emil1982
Posts: 29
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Regnmätare?

Post by Emil1982 »

Min fortsätter oxå att sända det senaste värdet för evigt. Hade gärna sett att det nollades efter en timme. Den verkar det heller inte gå att styra på i events. Hoppas verkligen det implementeras snart.
Palle
Posts: 72
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Blekinge

Re: Regnmätare?

Post by Palle »

Tack för svaret. Trodde ett tag att det var mina prylar som det var fel på.
datagutten
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Regnmätare?

Post by datagutten »

Palle wrote:När det slutat att regna så sänder min regnmätare det senaste värdet hela tiden. Totalen förstår jag att den bara byggs upp, men timvärdet står kvar hela tiden. Regnar det 1,8 mm / timmen på måndagen, och inget alls resten av veckan, så står det fortfarande 1,8 mm när veckan eller månaden är slut. Är det något fel på min givare?
Hvilken regnmåler har du?
Planlegger å kjøpe en regnmåler for å ta inn markisen når det begynner å regne, men vil ha den ut igjen når det slutter å regne.
Har sett på denne: http://www.clasohlson.com/no/REGNM%C3%85LER/51-955
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Regnmätare?

Post by krambriw »

Att använda den blir inte bra, jag hade en sådan men den reagerar för sent, när den skickar ett värde som förändrats så är dina markiser redan blöta. Du bör styra dina markiser med en sensor som mäter ljusnivån istället. Då kan du få till funktionen att dom dras in när det blir molnigt.

mvh
arneolav
Posts: 281
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Regnmätare?

Post by arneolav »

Det er helt korrekt; regnmåleren viser ingenting før det er kommet omtrent 1mm regn.
Da er markisen veldig våt.
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Regnmätare?

Post by tronde »

datagutten wrote: Planlegger å kjøpe en regnmåler for å ta inn markisen når det begynner å regne, men vil ha den ut igjen når det slutter å regne.
En av disse:
http://www.ebay.com/itm/Rain-Weather-Mo ... 2ed52b85a2

Bruk bare sensor platen. La elektronikken være.
Og en Nexa WBT-912 hvor den ene inngangen koples rett på sensorplaten. Da vil du få "på" når det er fukt på platen, og "av" når det er tørt.
Zeta_R
Posts: 104
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Regnmätare?

Post by Zeta_R »

tronde wrote:
datagutten wrote: Planlegger å kjøpe en regnmåler for å ta inn markisen når det begynner å regne, men vil ha den ut igjen når det slutter å regne.
En av disse:
http://www.ebay.com/itm/Rain-Weather-Mo ... 2ed52b85a2

Bruk bare sensor platen. La elektronikken være.
Og en Nexa WBT-912 hvor den ene inngangen koples rett på sensorplaten. Da vil du få "på" når det er fukt på platen, og "av" når det er tørt.
Genialt, nå blir det regnsensor til min Automower! :)
Post Reply