Slutar ta emot signaler

Moderator: Telldus

Post Reply
martinw
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Slutar ta emot signaler

Post by martinw »

Min Tellstick Duo som jag kör ihop med Switchking slutar ta emot data från temperaturgivare, skymningsreläer och andra datakällor slumpmässigt.
Ibland går det några dagar, ibland bara 10 minuter. För att få det att fungera igen så får jag starta om alla tjänster.

Att trigga sändningar är inga konstigheter, det fungerar fortfarande.

Det känns lite instabilt för att kosta så mycket som det ändå gör, och frugan tröttnar ganska fort på att det är mörkt i huset när det ska vara ljust.

Vad göra?
mikaklin
Posts: 29
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Slutar ta emot signaler

Post by mikaklin »

Kolla denna tråd:
http://www.switchking.se/forum/viewtopic.php?t=843

Det finns en ny drivrutin och tjänst (finns bifogad i ett av inläggen ovan) som har löst problemet för mig. Tyvärr har den inte hjälpt för alla.
martinw
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Slutar ta emot signaler

Post by martinw »

Redan provat det. Ingen lycka.
egilj
Posts: 49
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Slutar ta emot signaler

Post by egilj »

Hei!

Har opplevd det samme, hvis jeg ikke har Telldus Center gående, men kun servicen så går det bedre.
Jeg oppgraderte driveren, og skrev om måten jeg henter temperatur og luftfuktighet på - det hjalp.

Det er en kjent bug, som Telldus jobber med etter det jeg forstår.

Egil
stefan.persson
Posts: 353
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Slutar ta emot signaler

Post by stefan.persson »

martinw wrote:Redan provat det. Ingen lycka.
Har du provat både ny version av servicen och av drivrutinerna? Skicka annars ett supportärende så kan du få filerna.
Stefan Persson
Software
Telldus Technologies
sege
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Slutar ta emot signaler

Post by sege »

Jag har det här problemet med telldusd 2.1.1 på Ubuntu 10.04 LTS, dock verkar själva telldusd fungera då tdtool rapporterar rätt men SwitchKing slutar få resultat.

SwitchKing 'skyller' på prenumerant-tjänsten i telldusd, har ni något jag kan prova för att se om dessa problem minskas? Jga har mest sett Windows-lösningar hittills tycker jag?
pabben
Posts: 21
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Slutar ta emot signaler

Post by pabben »

Jeg syntes det er rart at selv om switchking slutter å ta imot kilder, så fungerer tellduscenter som normalt...
martinw
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Slutar ta emot signaler

Post by martinw »

pabben wrote:Jeg syntes det er rart at selv om switchking slutter å ta imot kilder, så fungerer tellduscenter som normalt...
Nu förstod jag inte alls vad du menade...
MartinV
Posts: 277
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: Slutar ta emot signaler

Post by MartinV »

Troligtvis att det är konstigt att Telldus Center inte tappar anslutningen medan en del användare upplever tappade notifikationer med tredjepartsapplikationer som Switch King, Event Ghost och andra tredjepartsapplikationer.

För dessa användare kan anslutningarna tappas oberoende av varandra. På ett system där man kör Switch King, Event Ghost och Telldus Center kan ibland Telldus Service sluta skicka signaler till Switch King medan Event Ghost och Telldus Center fungerar, och ibland kan signalerna sluta ramla in i Event Ghost medan de fortsätter att komma till Switch King. Däremot är det mer ovanligt att notifikationer till Telldus Center upphör.

Edit: Att döma av rapporterna så är det relativt få användare som råkar ut för detta i förhållande till totalt antal användare, och det gör det i sin tur svårt att felsöka.
Martin | http://www.switchking.se
Testa Switch King Pro i din Android/iPhone/iPod: http://www.switchking.se/sv/demo
pabben
Posts: 21
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Slutar ta emot signaler

Post by pabben »

Kan det være hardware-problem?
EDIT: Grunnen til at jeg lurer er at jeg nå har testet det meste jeg kan komme på samt på 2 pc'er med forskjellig OS (win server 2003 og win7). Skulle gjerne testet med samme oppsett som noen andre har - som fungerer 100%. Om det da likevel er to forskjellige resultater så er det vel nærliggende å tro at det er duo'en eller giveren som er feilkilde?
Last edited by pabben on Fri Sep 28, 2012 4:17 pm, edited 1 time in total.
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Slutar ta emot signaler

Post by krambriw »

Då tror jag att samtliga klienter skulle upphöra med att ta emot signaler. Eftersom det verkar vara så att endast en klient slumpvis tappar anslutningen tror jag nog snarare att det är ett sw interface problem.

Jag har ju själv bara anslutit 3 klienter som mest (TC, SK, EG). Det skulle vara intressant att se om problemen blev lättare att få fram om man kunde ansluta ett större antal klienter samtidigt, tex 10 stycken. Kommer 9 att fortsätta fungera och bara en som falerar eller blir det då alltid fler som tappar anslutningen???

mvh
pabben
Posts: 21
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Slutar ta emot signaler

Post by pabben »

Godt poeng. For min del så er det kun switch king som slutter å ta imot signaler. Event Ghost og telldus center har aldri stoppet...
Post Reply