Kjøre tellstick gjennom USB-print server?

Moderator: Telldus

cozmo
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Kjøre tellstick gjennom USB-print server?

Post by cozmo »

Noen som har testet om det er mulig å kjøre Tellstick Duo gjennom USB "print-servere" - altså i praksis en USB o/IP device?

Hadde jo vært genialt om en kunne plassere tellstick'en et helt annet sted enn pc'en som kjører softwaren...
Dowser
Posts: 44
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Kjøre tellstick gjennom USB-print server?

Post by Dowser »

Svaret är "nja".
Det finns printservrar vars drivrutiner skapar en virtuell dubbelriktad usb-port på pc'n. Då går det utmärkt att köra enheter som Tellstick.

Men det vanliga är att de fungerar som minnes-enheter eller printer-enheter och då fungerar enbart minnes-stickor eller printrar på porten.
cozmo
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Kjøre tellstick gjennom USB-print server?

Post by cozmo »

Ok. Hadde vært kjekt å visst hvilke som kan fungere, men er vel ikke så mange som har testet dette..
eijo
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Kjøre tellstick gjennom USB-print server?

Post by eijo »

Hej,

Jag kör en Tellstick Duo via en sån här:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 4392965016
"4 Port USB HUB Lan Network Server Printer Scanner NAS"

Det fungerar bra, men jag har problem med uppstarts sekvensen efter t.ex. strömavbrott - Jag tror det beror på att "4 Port USB HUB Lan Network Server Printer Scanner NAS" startar snabbare än min router, så den vet inte vilken IP den ska ha. Ska byta till statisk IP, men har inte gjort det än. Löser kanske problemet. I övrigt verkar man kunna plugga in vad man vill - printer, USB minne, väderstation, kamera och Tellstick Duo :D

I mitt fall gör det att jag kan ha min Tellstick duo centralt placerad i huset, medan servern (gammal bullrig PC) står i garaget. Likaså är väderstationen kopplad via USB burken, och logg-mjukvaran körs på PC:n. Dessutom håller PC:n garaget varmt på vintern :D
cozmo
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Kjøre tellstick gjennom USB-print server?

Post by cozmo »

Hehe, genialt ikke sant :D

Jeg er i samme situasjon som deg - ønsker å kjøre SwitchKing, EventGhost osv på en PC som står i kjelleren. Men i kjelleren er det ikke så god Tellstick-dekning. Trenger dermed å plassere Tellstick'en et annet sted.

Tror jeg tester ut den prylan du lenket til 8)
egilj
Posts: 49
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Kjøre tellstick gjennom USB-print server?

Post by egilj »

Hei!

Jeg kan verifisere at denne virker med både "vanlig" Tellstick og med Duo :D
http://www.clasohlson.com/no/USB-2.0-ne ... r383928000

Egil
cozmo
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Kjøre tellstick gjennom USB-print server?

Post by cozmo »

Supert, da stikker jeg bare inncom clas tror jeg :D

Edit: bare for å være sikker - fungerer det å kjøre dette gjennom en svitsj også? Må ikke være direkte ethernetkabel fra PC liksom...
eijo
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Kjøre tellstick gjennom USB-print server?

Post by eijo »

cozmo wrote:Supert, da stikker jeg bare inncom clas tror jeg :D

Edit: bare for å være sikker - fungerer det å kjøre dette gjennom en svitsj også? Må ikke være direkte ethernetkabel fra PC liksom...
Min burk funkar utmärkt via switch och router. Man kommer åt den från alla datorer i nätverket. Det fungerar som så att man installerar en driver på varje PC som ska kunna använda USB servern. När en PC använder en USB device som finns på servern är just den USB devicen upptagen för de andra datorerna. Tellstick Duo används hela tiden av min NexaHome på garage PC:n och är därför alltid upptagen. Dom andra portarna (t.ex. skrivaren) är åtkommliga för andra datorer. 8)
rhoddas
Posts: 65
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Kjøre tellstick gjennom USB-print server?

Post by rhoddas »

egilj wrote:Hei!

Jeg kan verifisere at denne virker med både "vanlig" Tellstick og med Duo :D
http://www.clasohlson.com/no/USB-2.0-ne ... r383928000

Egil
Körs den som en windows service?
Videonisse
Posts: 70
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Kjøre tellstick gjennom USB-print server?

Post by Videonisse »

Den verkar ju riktigt intressant! Någon som har länk till tillverkarens hemsida? Vill kolla efter manual och hur färska drivrutinerna är.
rhoddas
Posts: 65
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Kjøre tellstick gjennom USB-print server?

Post by rhoddas »

Videonisse wrote:Den verkar ju riktigt intressant! Någon som har länk till tillverkarens hemsida? Vill kolla efter manual och hur färska drivrutinerna är.
Tror att det är denna - känns osäkert då drivrutinerna är så gamla

http://www.actionstar.com.tw/products_d ... pro_id=116
eijo
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Kjøre tellstick gjennom USB-print server?

Post by eijo »

Min eBay burk kör drivrutinen som en service.
rhoddas
Posts: 65
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Kjøre tellstick gjennom USB-print server?

Post by rhoddas »

Jag köpte en igår men skall lämna tillbaka den då maken till instabil produkt sällan skådats...

Åtminstone i min miljö.
egilj
Posts: 49
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Kjøre tellstick gjennom USB-print server?

Post by egilj »

Hei!

Cozmo:
Ja jeg kjører den gjennom to switcher til og med, og sikkert 30 meter kabel.

Rhoddas:
Ja jeg kjører driver-programmet som en service, med automatisk oppkobling av tilkoblede enheter.
Det finnes nyere driver som er stabil og fin her, det er hos produsenten av Chipen som sitter i Clas-boksen:

http://www.elitesilicon.com/Support.html

Egil
rhoddas
Posts: 65
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Kjøre tellstick gjennom USB-print server?

Post by rhoddas »

egilj wrote:Hei!

Cozmo:
Ja jeg kjører den gjennom to switcher til og med, og sikkert 30 meter kabel.

Rhoddas:
Ja jeg kjører driver-programmet som en service, med automatisk oppkobling av tilkoblede enheter.
Det finnes nyere driver som er stabil og fin her, det er hos produsenten av Chipen som sitter i Clas-boksen:

http://www.elitesilicon.com/Support.html

Egil
Intressant! Skall testa igen (synd att jag hann lämna tillbaka den). Hur gör du för att köra den som en service?
Post Reply