Vilken/vilka tempgivare rekomenderas?

Moderator: Telldus

Post Reply
Fredito
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Vilken/vilka tempgivare rekomenderas?

Post by Fredito »

Tempgivare med bra räckvidd (10m samt genom 2 väggar). Vilka tempgivare rekomenderas med hyffsat bra räckvidd och pris?

Har tittat på dessa än så länge:

http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf= ... tnr=340661
samt
http://www.clasohlson.com/se/Extra-temp ... r361797000

Vilka tempgivare är ni nöjda med och tvärtom?
beppogg
Posts: 48
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vilken/vilka tempgivare rekomenderas?

Post by beppogg »

hej,

kan inte rekommendera teknikmagasinets jenkinsbird. testat tre stycken som visar 1-2 grader mer än min termostat och två andra gamla, digitala temometrar jag har hemma. det kan ju givetvis vara dom som visar fel men inbördes borde det inte skilja en hel grad mellan dom.

köpte därför två stycken oregon http://www.clasohlson.com/se/Extra-temp ... r364288000 som båda ligger inom 0,1 grad i förhållande till varandra samt ca 0,3 grader över mina gamla. detta gör givetvis att jag litar mer på dessa och kan således jämföra bättre med min termostat. det står på deras hemsida att dom är för inomhusbruk men på kartongen står det inne och ute så jag kör en ute och en i förrådet.

den andra givaren du visar har jag inte testat...

jag kan ju ha fått nån felbatch av jenkinsbirden så dom kanske är värda att testa eftersom priset skiljer lite. teknikmagasinet har aldrig varit tjuriga om man vill lämna tillbaka så gör ett försök om du vill!

/johan
Fredito
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vilken/vilka tempgivare rekomenderas?

Post by Fredito »

Ok tack, den ligger i en annan prisklass och hur är räckvidden? Det borde ju finnas många andra modeller runt 100.- eller?
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vilken/vilka tempgivare rekomenderas?

Post by krambriw »

Det borde ju finnas många andra modeller runt 100.- eller?
Nöjer du dig med enklare "leksaker" så har du rätt. Vill du ha kvalitet och bättre noggranhet får du öppna upp plånboken lite till...

mvh
Fredito
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vilken/vilka tempgivare rekomenderas?

Post by Fredito »

Jag vill bara ha förslag på tempgivare som klarar de kraven jag angav. Har du några förslag på givare som funkar bra för dig så får du gärna berätta?
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vilken/vilka tempgivare rekomenderas?

Post by krambriw »

Om ditt krav är 100 kronor så blir det tyvärr inte så mycket bättre
JoGi
Posts: 17
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vilken/vilka tempgivare rekomenderas?

Post by JoGi »

Jag har köpt 2 st från Clas Ohlson och 1 från Teknikmagasinet.

De kostar lika men CO mätaren tar både temperatur samt luftfuktighet. CO-mätaren har även med en kabel med sensor på för att mäta temperaturen en bit ifrån enheten. Som utomhus eller i kylen/frysen.

CO-mätaren är med betydligt snyggare än Teknikmagasinet så baserat på allt det så vinner CO-mätaren.

Köpte 2st CO mätare och den ena fick jag inte en enda signal ifrån. Så har precis bytt den idag så baserat på mina inköp är 50% trasiga. Såklart inte statistiskt säkerställt. =)
Testade räckvidden med att placera dagens nya utbytta mätare brevid TM och flytta bort från Tellstick Net. Tvärs över lägenheten med 4 tjocka vägga (beror lite på hur man räknar) mellan sensor och Net så fungerade TM men inte CO.

Flyttade jag de tillbaka så bara 3 väggar var mellan så fungerade båda igen.

Nu ligger mätarna bredvid varandra och mätarna ger följande värden:
CO1: 25.3 - 59%
CO2: 25.0 - 60%
TM: 24.6

~JoGi
martinw
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Vilken/vilka tempgivare rekomenderas?

Post by martinw »

Jag har köpt fyra CO och en sände inte RF, men den bytte dom utan diskussion.
sege
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vilken/vilka tempgivare rekomenderas?

Post by sege »

Jag har två stycken 36-1797 (99:-) från CO och de fungerar utmärkt med Duo och firmware version 5, innan fick jag inte in något alls. Visar okej rätt temperatur också. :)
Sid
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Bergen

Re: Vilken/vilka tempgivare rekomenderas?

Post by Sid »

Har 3 stk. av sensoren OregonTHGN132N. Bra rekkevidde, sendte tom. fra fryseboksen (- 26) og gjennom en vegg. Utifra min erfaring kan jeg anbefale disse.
Zapper
Posts: 212
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Där det är kallt

Re: Vilken/vilka tempgivare rekomenderas?

Post by Zapper »

36-1797 Med duo (Som jag äntligen fick tag på efter 11 månader) FW5 funkar inte alls, testat på 2cm till en meters avstånd på de flesta kanaler och duo reagerar inte alls.

Har en nexafjärr som den reagerar på genom ett golv å nån vägg på hyffsat avstånd. Måste nog testa utifrån bara för att kolla hur långt det går eg.
egilj
Posts: 49
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vilken/vilka tempgivare rekomenderas?

Post by egilj »

Hei!
Jeg har 10 stk. 36-1797 fra Clas Ohlson, de fungerer fint og bruker ekstremt lite batteri.
Men jeg har måtte levere tilbake to (nye), da de ikke sendte signaler i det hele tatt.
Virker som kontrollen på fabrikken er dårlig, men de er jo bare å gå tilbake å bytte de som ikke virker.

Når de virker ut av forpakningen, så er dem stabile og fine hos meg.

Egil
Post Reply